Avatar billede quite Nybegynder
28. maj 2007 - 15:28 Der er 10 kommentarer

Meget varm dims på motherboard

Ok, jeg har store problemer med mit grafikkort og har derfor gennemgået mit system meget grundigt.

Jeg fandt i den forbindelse en stor metaldims på mit motherboard som virkelig bliver meget varm, her er et billede:
http://www.profilplus.dk/motherboard.jpg

Og dette er et link til mit motherboard:
http://www.digital-daily.com/motherboard/msi_k9n_ultra/

Efter at have fungeret fint i længere tid har jeg som sagt problemer med mit grafikkort, men har konkluderet at enten er det's ram ved at dø eller også skal kølepasta'en mellem kort og køler (som er tør) udskiftes. Men det hjælper vil ikke at den der metaldims sidder lige under grafikkortet og er enormt varm?

Det jeg egentlig gerne vil vide er hvad i alverden den er for een, og om jeg på en eller anden måde kan forhindre den i at blive varm?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede screem_brille Novice
28. maj 2007 - 15:30 #1
der er en grund til den er udstyret med så stor en køleplade ;) (det er sikkert nordbroen der sidder under den, men kan også være andre kredse.
Avatar billede quite Nybegynder
28. maj 2007 - 15:32 #2
Men hvorfor bliver den så varm at man knapt kan røre ved den? Og hvorfor sætter de noget der bliver så varmt lige under der hvor PCIE kortet skal sidde? Er det bare dårligt design, eller er der noget galt med min computer når den bliver så varm?
Avatar billede quite Nybegynder
28. maj 2007 - 15:32 #3
Og, hvis det er north bridge, er der så noget jeg kan gøre for at den ikke bliver så varm?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
28. maj 2007 - 18:59 #4
jeg har samme bundkort, og jo, køleren bliver meget varm!
Det er ikke en fejl, men bare dårlig design som du selv nævner.
Avatar billede screem_brille Novice
28. maj 2007 - 19:05 #5
ofte er nordbroen aktivt kølet, det er den ikke på det board der, og derfor er køleprofilen det større, jeg ser ingen grund til du skal være nervøs for det.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
28. maj 2007 - 20:46 #6
Det er faktisk en stor fordel med passiv køling via køleplade, for aktiv køling
med meget lille ventilator hyler så det er stressende at høre på.
Avatar billede quite Nybegynder
29. maj 2007 - 16:24 #7
Så det eneste man kan gøre er at optimere air-flow i kabinettet?
Avatar billede valbyhus Nybegynder
29. maj 2007 - 17:03 #8
Kun hvis din øvrige hardware bliver for varm. Jeg har selv en sådan "dims" på
mit bundkort. Den bliver så varm, at jeg ikke kan holde på den, Men mine HD er
på ca. 41 grader og min CPU og resten af bundkortet på ca 32-34 grader. Og
sådan har det kørt i et årstid der omkring, uden problemer, også i sommervarmen.
Det skal så tilføjes, at jeg har en eksta ventilator i bagpladen til kabinettet.
Så der er nok ingen grund til at gøre meget ud af det.
Avatar billede quite Nybegynder
29. maj 2007 - 17:42 #9
Well, mine temperaturer mens der spilled World of Warcraft:

System: 41
CPU: 50
HDD's: 34
GPU: 66

På en varm dag.

Men jo, har jo haft problemer med grafikkortet. Er ikke 100% sikker, men virker somom det overheater nogle gange. I den forbindelse skal jeg nu have skiftet cooling paste på GPU'en, håber det hjælper. Men at den der dims sidder nærmest klistret til grafikkortet er ikke for smart, synes jeg :P
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 14:10 #10
er du kommet videre ?