Avatar billede torbenphl Nybegynder
24. maj 2007 - 11:13 Der er 3 kommentarer

Redigering af Autocad- og Ace-filer

Jeg har brug for råd vedrørende jobs med forskellige grafikformater.

Kravene er følgende:

1) Man skal kunne åbne og små-redigere AutoCad-filer og efterfølgende eksportere en pdf i A4-størrelse.

2) Man skal kunne åbn Ace-filer (jeg kender ikke Ace og ved ikke om grafikformatet er Ace eller det bare er navnet på et program, der viser grafikfilerne) og arkivere dem som pdf i A4-størrelse.

3) Man skal kunne udføre tekstrettelser i pdf-filer samt flytte sider mellem forskellige dokumenter.

Det er jo rimelig oplagt at vælge Adobe Acrobet til 3’eren men, hvad med 1 og 2?

Hilsen Torben
Avatar billede flyvholm Nybegynder
29. maj 2007 - 15:31 #1
I Autocad kan du gemme filerne som enten .ai eller .eps og dem kan du så åbne med Adobe Illustrator, rette og derefter gemme som pdf.

Jeg har fået det til at lykkedes et par gange med nogle golfbaneoversigter. Hvor jeg fik billederne fra en arkitekt

Men det er et større arbejde, da grafikken bliver rimelig rodet.. men det kan lade sig gøre.

-Flyvholm
Avatar billede torbenphl Nybegynder
29. maj 2007 - 21:31 #2
Tak for svarene så vidt. Er det korrekt forstået, at jeg for at åbne og redigere en Autocad-fil, skal være i besiddelse af Autocad?

Torben
Avatar billede flyvholm Nybegynder
30. maj 2007 - 22:58 #3
Du kan også redigere filerne i Adobe Illustrator, hvis du i autocad gemmer filen som en *.ai / *.eps

Bed kunden om at gemme filen som en *.eps og send den til dig.. åben filen i Adobe Illustrator og redigier den.

Det var den løsning jeg kom frem til i sin tid.. men skal ikke udelukke at der er en bedre metode