Avatar billede yellow Nybegynder
17. maj 2007 - 14:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Trådløst netværk over 350m i villakvarter

Hej eksperter,

Min svoger og jeg overvejer at opsætte et trådløst netværk mellem vores adresser.

Vi bor 350m fra hinanden (fugleflugtslinje) - se kort på http://home1.stofanet.dk/yellow/wirelesspath.jpg

Er dette et helt håbløst projekt?
Hvis ikke, hvad udstyr skal vi i så fald benytte?

Jeg er klar over, at jeg skal have fat i et access point og en retningsantenne, men så rækker min viden ikke længere :-)

Er der nogle bestemte mærker i vil anbefale? Hvor kraftig skal antennen være (Gain) - alstå hvor mange dBi?
Som I kan se på kortet er der jo nogle forhindringer i form af huse og enkelte fritstående træer.

Kan jeg nøjes med at montere antennen indendørs på vindue, eller skal den op på taget udendørs?

Kunne jo godt eksperimentere lidt selv, men vil helst ikke investere i en masse udstyr hvis det så ikke virker alligevel.

Håber der er nogle der kan hjælpe :-)
På forhånd tak
/Yellow
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. maj 2007 - 14:35 #1
du skal sikkert have en stor antenne i hver ende
prøv at kontakte trendnet
Avatar billede ierikk Nybegynder
17. maj 2007 - 14:36 #2
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2007 - 14:37 #3
Det kan jo blive svært. Jeg kan se et par problemer.

1) Afstanden og forhindringerne bliver en udfordring til sendeeffekt og antenner. Træer med våde blade dæmper radiosignalerne i de frekvensområder vi snakker om her.

2) Husene undervejs kan sagtens have eller få deres eget trådløs net, og i det omfang de bruger de samme, eller næsten samme, frekvenser, må I påregne at mindst een af parterne bliver forstyrret.

3) Diverse lovgivning om radiotransmission kan gøre at projektet grundlæggende er ulovligt - bl.a. fordi man så nemt risikerer at forstyrre uskyldige mennesker undervejs - men jeg er ikke jurist ;)
Avatar billede bphhm Nybegynder
17. maj 2007 - 22:35 #4
Jeg kan ikke lige gennemskue hvad i gerne vil opnå.

Hvis i blot vil kunne se hinandens PC'er så findes der meget enklere metoder.

Hvis i mener i kan spare lidt kroner ved at dele en internet forbindelse, så glem det for det i vil er meget dyrere!
Avatar billede yellow Nybegynder
02. oktober 2007 - 10:14 #5
Hovsa, havde helt glemt jeg havde et åbent spørgsmål liggende her - sorry.
Erik, smider du et svar? Dine begrundelser var mest informative :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. oktober 2007 - 10:34 #6
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede yellow Nybegynder
02. oktober 2007 - 10:56 #7
svar