Avatar billede computertossen Nybegynder
12. maj 2007 - 15:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Linux contra Windows XP

Jeg overvejer Linux som alternativ til mit Windows XP, men har følgende bekymringer:

Vil de drivere, jeg bruger i XP, virke på Linux?

Vil "almindelige" programmer, som jeg har samlet sammen gennem tiden, køre på Linux?

Hvilket Linux er bedst for en Linux-begynder?

Er de stadig gratis?
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 15:49 #1
nej, hverken programmer eller drivere kan du bruge
Avatar billede karinc Nybegynder
12. maj 2007 - 15:58 #2
Du vil få et langt mere kvalificeret svar på dit spørgsmål ved at oprette det på f.eks. http://www.linuxin.dk/ eller http://www.sslug.dk/
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 16:06 #3
velkommen tilbage helgec.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2007 - 16:08 #4
@karinac - er screem-brille da ukvalificeret? Vel er han kortfattet, men han har da ret.

Windowsprogrammer kan som udgangspunkt ikke køre på Linux. Men du kan få dem til det via en emulator eller lignende. Wine kan gøre det for dig, og den er en del af de fleste Linux distroer. Men hvis du fx er afhængig af af at kunne spille alle de store spil, så gør det på en Windows-maskine. Til gengæld følger der en masse gratis programmer med Linux som i de fleste tilfælde kan afløse dem du kender fra Windows.

Jeg vil anbefale dig Ubuntu Linux:      http://www.ubuntu.com/

Og ja, Linux er gratis.
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 16:12 #5
palau ja karinc (helgec) mener jeg er ukvalificeret, bemærk hvad "hun" skirver i sit minisite:

Hjemmegående husmoder der bare ikke kan finde ud af det der computer arbejde
Min e-mail       karinc@pc.dk

men alligevel er det ikke ligefrem begynder spørgsmål "karinc" har svaret på

http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_answer=karinc&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede karinc Nybegynder
12. maj 2007 - 16:12 #6
"screem_brille" dine svar må man til tider ryste på hovedet af, men jeg antager da at du kan læse og jeg mener der står "karinc" i min profil

"@karinac - er screem-brille da ukvalificeret? " Ja også i den grad
Avatar billede screem_brille Novice
12. maj 2007 - 16:18 #7
karinc du kan kalde dig hvad som helst, det det ændrer ikke på du er helgec.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2007 - 16:22 #8
Windows drivere virker ikek under Linux.

Windows programmer virker som udgangpunkt ikke under Linux. Men der er programmer
som Winde, der kan køre en del Windows programmer under Linux. Du kan altid prøve
om dine kan.

Det bedste er dog at finde de ekvivalente Linux programmer. Der er gode muligheder
til det meste.

Fedora Core eller Ubuntu vare oplagte distributioner at starte med.

De fleste Linux distroer og de fleste Linux programmer er gratis.
Avatar billede computertossen Nybegynder
12. maj 2007 - 21:59 #9
Tak for svaret, screem_brille - og tak for de mange gode svar og input, du har givet mig i tidens løb. Også tak til øvrige konstruktive indslag, mens jeg undrende overser sure indlæg.

Hvordan skaffer man Linux-drivere til fx en Dell Dimension 8400?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2007 - 22:20 #10
Til dem der læser denne tråd senere: det rigtige svar er palau's
Avatar billede computertossen Nybegynder
12. maj 2007 - 22:35 #11
Ups, Der skal selvfølgelig også gives point til arne_v og palau
Avatar billede computertossen Nybegynder
12. maj 2007 - 22:39 #12
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2007 - 09:39 #13
Jeg synes du skal downloade den seneste version af Ubuntu. Den kan køre som en live-cd. dvs. når du har downloadet iso-filen, brænder du den på en cd og genstarter din computer med cd'en siddende i drevet. Så vil din computer boote op på CD'en i stedet for på din harddisk. Der bliver ikke skrevet noget til din harddisk, så du skal ikke være bange for at der bliver slettet noget. Når Ubuntu er bootet op, kan du se om de forskellige hardware-komponenter virker. Husk at Ubuntu kører en del langsommere fra en CD end fra en harddisk-installation, så lad dig ikke afskrække af at den virker lidt sløv. Hvis du beslutter dig for at installere, er det bare at klikke på ikonet på skrivebordet. Du vil blive stillet et par spørgsmål undervejs. Hvis du har en tom partition på din harddisk, kan du lægge linux der og dualboote, dvs. du kan vælge om du vil køre Windows eller Linux når du starter computeren.
Avatar billede computertossen Nybegynder
13. maj 2007 - 09:43 #14
Det lyder rigtig spændende. Det skal jeg prøve. Tak!
Avatar billede computertossen Nybegynder
13. maj 2007 - 13:59 #15
Lækkert layout... Der er internetforbindelse via cdrommen. Nu vil jeg eksperimentere lidt :-)