Avatar billede bluefish Praktikant
10. maj 2007 - 13:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Søges lydløst serverrum, haves støjende serverrum

Hej

Serverrummet kan ikke placeres andre steder end der hvor det er nu i bygningen. Hvad kan man gøre for at mindske støjen. Kan man skrue nogle blæsere ud, sætte airkondition op. Og vi kan ikke interesseret i at få hoste serverene eksternt. Har i kendskab til firmaer som specialisere sig i støjdæmpning og som vel at mærke er gode til det!
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. maj 2007 - 14:36 #1
Der er, mig bekendt ingen der støjdæmper serverrum, da disse netop er beregnede på at skulle vær mennesketomme, dels af sikkerhedshensyn og fordi de skal køles hårdt.

Der er dog ting man kan gøre der dog er ret bekostelige.

1. udskiftning af diske i alle servere til ny teknologi. De nye små serverdiske der leverers i de nye servere fra de førende leverandøre bruger 20% mindre støj og varmerdermed også 20 % mindre, hvilket nedsætter støjen meget.

2. nyt kølesystem, der flytter selve nedkølingen uden for bygningen. En sådan løsning flytter storedele af støjen ud der hvor den ikke skader, typisk op på taget eller ud på en ydervæg.

3. Støjdæmpede server/RAG skabe. her er der dels tale om at støjisolerer selve skabet, men også at sætte større blæsere. der så køre langsommere men flytter den samme mængde luft

Dette kan sagtens blive en bekostelig affærde og hvis du gør det forkert risikerer du at brænde dine servere af
Avatar billede oz3tl Nybegynder
10. maj 2007 - 23:27 #2
er det hele rummet der skal dæmpes så støjen ikke kan høres i rummet ved siden af eller er det kun den støj der er inde i rummet der skal dæmpes, så der ikke er så meget larm når man bliver "nødt" til at besøge det.

M.V.H.
TLV
Avatar billede bluefish Praktikant
12. maj 2007 - 11:04 #3
Hej oz3tl
Det er så rummet (kontorlokale) ved siden af ikke plages så meget af støj som det gør nu. Det store problem er at der ikke er andre muligheder for at placere serverrummet andre steder i bygningen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. maj 2007 - 21:32 #4
Det kan man selvfølgelig sagtens gøre, men der er nogle ting man skal være klar over.

Det koster og man bør bruge specialister til det, da man ellers får problemer med både køling, kondens, og det generelle indeklima i rummet. Få fat i specialister i isolering eller kontakt evt teknologisk institut der har kontakter
Avatar billede bluefish Praktikant
14. maj 2007 - 22:23 #5
Avatar billede oz3tl Nybegynder
14. maj 2007 - 23:08 #6
Nej jeg kender ikke disse firmaer men ren prencipielt drejer det sig jo om at opbygge serverrummet som et radiostudie = så lyd dødt som overhovedet muligt, sammenlignet med et radiostudie så er den billigte løsning at beklæde rummet ind og udvendigt med æggebakker, indvendigt burde være nok, men gøres det også udvendigt så vil den støj som ellers er i kontoret også falde, har ikke tallene i dB men det kunne der da findes frem, men inden du begynder skal du få foretaget en dB måling både af serverrum og kontor, for kun derved kan det dokumenteres hvilken virkning det har.

M.V.H.
TLV
Avatar billede skovge Novice
15. maj 2007 - 09:52 #7
Bufferzone>> "De nye små serverdiske der leverers i de nye servere fra de førende leverandøre bruger 20% mindre støj" - det må jeg nok sige, jeg anede slet ikke at harddiske brugte støj - strøm måske, men støj?  ;-)

Vær iøvrigt opmærksom på, at jo mere du isolerer rummet, jo varmere bliver der = jo mere skal blæserne arbejde = jo mere larmer de........det er en ond spiral.
Avatar billede bluefish Praktikant
14. oktober 2008 - 11:46 #8
Lukket