Avatar billede jn03 Nybegynder
08. maj 2007 - 15:14 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Kombinationsboks og diagrammer

Har en en række data på samme ark (omkostnings-, omsætningsdata osv.), som jeg ønsker brugeren af dokumentet skal have mulighed for at se grafisk. Istedet for at lave eksempelvis 5 diagrammer ønsker jeg af pladshensyn, at brugeren kan vælge hvilket datasæt der skal illustreres. Har derfor lavet en kombinationsboks indeholdende de 5 valgmuligheder, som hver især skal tilknyttes et datasæt. Hvordan tilknytter jeg et element i kombinationsboksen til et datasæt således hvis brugeren vælger f.eks. omkostninger i boksen, så vises nedenfor et diagram der referere til omkostningsdatasættet. Vælges omsætning i boksen vises omsætningsdiagrammet nedenfor, hvor datagrundlaget er omsætningsdatasættet.

Nogen gode forslag?
Avatar billede excelent Ekspert
08. maj 2007 - 18:26 #1
Avatar billede jn03 Nybegynder
08. maj 2007 - 20:17 #2
Det er meget tæt på....

Din foreslåedes løsning er ret god, men vil gerne have lavet det ved hjælp af en kombinationsboks (værktøjslinien Formularer) istedet. Et lille udseendsmæssig problem ved din foreslåede løsning er bl.a., at pilen ikke ved boksen ikke er synlig hele tiden. Funktionaliteten er dog lige det jeg leder efter.

Hvordan sikrer du, at graf1 og graf2 under "Data" > "Datavalidering" > "Indstillinger" > "Kilde" peger mod dine to datasæt?
Avatar billede jn03 Nybegynder
08. maj 2007 - 20:23 #3
Har markeret datasættet og navngivet det graf1 etc. Går ud fra det er måden at navngive datasættene og efterfølgende skrive navnet under "Kilde" i forbindelse med datavalidering?

Får dog en fejlmeddelelse i nedenstående linie når jeg vælger f.eks. graf2 i boksen:

ActiveSheet.ChartObjects("Diagram 1").Activate

Har du en idé til dette?
Avatar billede excelent Ekspert
08. maj 2007 - 20:36 #4
ang. fejlen: det kunne være navnet Diagram 1 som måske ikke
passer så prøv lige:
ActiveSheet.ChartObjects(1).Activate (eller evt. 2 eller 3)

vdr. kombinationsboks, så skal jeg lige læse på lektien først
har stort set ikke arbejdet med dem før

og ja hver graf's kilde-område skal defineres i Navnet
som det ser ud til du gør rigtigt.
Avatar billede excelent Ekspert
08. maj 2007 - 21:02 #5
ok fik det til at virke med kombinationsboks
et lidt kluntet eks. men det virker du kan sikkert
finpudse det efterfølgende
Et valg i dropdown menuen returnerer et tal i O1 som
jeg så tester på i koden. listen over grafer er i kol P

hent filen her

http://pmexcelent.dk/FlipGraf.xls
Avatar billede excelent Ekspert
08. maj 2007 - 21:07 #6
hvordan går det med fejlen ?
Avatar billede jn03 Nybegynder
09. maj 2007 - 00:13 #7
Har lige været i biografen med kæresten for at se Spiderman-III. Kigger på det snarest. Skal nok lige give lyd og point senere :)
Avatar billede jn03 Nybegynder
09. maj 2007 - 02:46 #8
Det er lige sådan det skal være...super.

Jeg har dog selv problemer med at få det til at virke i et nyt simpelt ark. Kan nemt lave kombinationsboksen samt værdierne hertil - det kender jeg. Laver et simpelt datasæt ala dit eksempel. Kopiere din VBA-kode ind og tilpasser det så det referere til cellen, som kombinationsboksen referere til (dvs. O1 i dit eksempel). Så laver jeg et diagram for graf1 på baggrund af datasættet, men hvordan kommer jeg så videre?

Her mener jeg bl.a., hvordan jeg kobler datasættet for graf2 på punktet graf2 i kombinationsboksen? Evt. også hvordan der tilføjes flere punkter (graf3,graf4 osv.) i VBA koden? (kan desværre ikke helt se logikken i den)

Håber det giver mening.
Avatar billede excelent Ekspert
09. maj 2007 - 10:18 #9
så skal du have linket kombinationsboksen til koden som ligger i den sidste
fil jeg oploadede (højreklik på kombinationsboks og vælg tildel makro)
makroen kan du kopiere ind i din fil i et alm. modul
Avatar billede excelent Ekspert
28. maj 2007 - 13:47 #10
hvordan går det ?
Avatar billede excelent Ekspert
12. september 2007 - 19:22 #11
*