Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2007 - 10:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gimp - flytte tekst lag i psd eller anden filtype til layers

jeg er ved at oprette en bjælke til en side i Gimp, men er i et problem som jeg har haft tidligere.
Nemlig at jeg ikke kan flytte en oprettet tekst - oprettet som layer - desuden vil jeg gerne definere nøjagtigt placering af en given tekst. Fx center/center aller andet i pixels i bjælken px fra start

Hvordan gør jeg det bedst - altsså oprette en tekst - placer nøjagtigt - gem fil og ændre samme tekst ??

På forhånd tak ....Dennis
Avatar billede flyvholm Nybegynder
08. maj 2007 - 20:49 #1
Du bliver nødt til at omformulere dit spørgsmål hvis vi skal kunne svare på det =)

Teksten
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2007 - 20:53 #2
ok jeg opretter en tekst med T (tekst)knappen på min menubjælke - den oprettes som et layer. Nu vil jeg gerne placere min tekst rigtigt ved at flytte den.
Men der kommer et gråt stop skilt når jeg vil flytte mit tekst layer ?
Avatar billede flyvholm Nybegynder
08. maj 2007 - 21:33 #3
ok så er jeg med.. du skal huske at vælge det layer du vil flytte.. Tryk "V" for at for at vælge dig flytte redskab.. I toppen af photoshop skal du vinkle auto select layer fra.. du skal være sikker på at du ude til højre i dine layers har valgt dit tekst layer og du kan nu flytte det som du vil..

Det skyldes nok at din baggrund er låst.. Du kan se det ved at der er en lille hængelås på det nederste layer.. hvis du dobbelt klikker på det låser du det op og du kan nu os flytte det hvis du har lyst..
Avatar billede flyvholm Nybegynder
08. maj 2007 - 21:35 #4
Hvis du har valgt "auto select layer" kan du godt flytte dit text layer.. du skal bare være 100 på at du trykker på texten i det du drag´er den
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2007 - 21:56 #5
Det er altså i GIMP ikke photoshop - men jeg prøver at se om det ligner i Gimp
Avatar billede flyvholm Nybegynder
08. maj 2007 - 22:05 #6
Ok, jeg vil så klart råde dig til at begynde at bruge photoshop istedet.. Det er pengene værd isært hvis du vil lave noget professionelt.. dermed mener jeg til tryk.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2007 - 22:21 #7
Der er jeg ikke helt enig - gimp kan mere end de fleste ved af - men jeg har brug for en
forklaring hvad jeg gør i gimp
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2007 - 22:39 #8
det er vist den her jeg skal bruge - http://www.tek-tips.com/viewthread.cfm?qid=1304193&page=1
Avatar billede serverservice Praktikant
08. maj 2007 - 22:55 #9
det er i værktøjsindstillinger.
jeg er ked af at jeg ikke kunnne bruge din hjælp I photoshop til noget nu jeg bruger Gimp "vælg et lag eller hjælpelinie"
Avatar billede flyvholm Nybegynder
08. maj 2007 - 22:58 #10
Det er den store diskution.. men fakta er at Photoshop ligger standarterne for Gimp, og photoshop er udviklet til den grafiske branche.. hvor Gimp er lavet som et alternativ til photoshop.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. maj 2007 - 07:00 #11
De to programmer har intet med hinanden at gøre i praksis og GIMP kan sagtens anvendes til den grafiske branche - men er da klar over at de fleste vænner sig til photoshop fordi den er mere kendt.