Avatar billede funguy Nybegynder
07. maj 2007 - 22:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde harddisk under installation

Hej eksperter.

Jeg står for, at skulle installere XP på min computer. Men når jeg booter computeren med cd'en i, så kan den ikke finde harddisken og kan derfor ikke fortsætte installationen?

Hvad kan jeg gøre for, at den finder harddisken korrekt?
Avatar billede computertossen Nybegynder
07. maj 2007 - 22:47 #1
Måske et PATA/SATA-problem: http://www.eksperten.dk/spm/776163
Avatar billede computertossen Nybegynder
07. maj 2007 - 22:49 #2
Jeg skrev:

"Jeg oplevede for nylig nøjagtig det samme problem med at windows XP ikke kunne finde en harddisk. Det viste sig, at indstillingerne for diskdrev i BIOS skulle ændres lidt, i mit tilfælde noget med at ATA (PATA) skulle ændres til en PATA/SATA-kombination."
Avatar billede funguy Nybegynder
07. maj 2007 - 23:25 #3
Jeg har lige været inde i BIOS og tjekke, men jeg kan intet ændre omkring harddisken. Jeg kan se at jeg, i noget RAID-halløj, at min nuværende harddisk skulle stå til at være SATA, men jeg kan ikke komme til at ændre i dette.
Avatar billede hcma Novice
08. maj 2007 - 00:06 #4
når du har en SATA-hd, skal du under install installere en sata-driver.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede funguy Nybegynder
08. maj 2007 - 19:19 #5
Men kan man lægge sådan en driver ned på andet end en diskette, for har ikke diskettedrev i maskinen?
Avatar billede hcma Novice
08. maj 2007 - 19:45 #6
ja, du kan lave en såkaldt unattended cd
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
eller
http://www.nliteos.com/
Avatar billede computertossen Nybegynder
08. maj 2007 - 23:38 #7
Kunne man monstro benytte et USB floppy drev til formålet?!
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2007 - 00:34 #8
ja, du skal bare huske at slå Legacy USB Support til inde i bios
Avatar billede rh3985 Nybegynder
09. maj 2007 - 12:47 #9
hcma > Hvad så med en USB stik, kan den bruges?
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2007 - 13:21 #10
kan ikke huske det, men du kan da prøve
Avatar billede rh3985 Nybegynder
09. maj 2007 - 13:30 #11
Har ikke Sata endnu, så det var mere for at vide det til jeg får brug for det:)
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2007 - 13:52 #12
der findes jo også bundkort/cpu/bios som genkender sata-hd'er
Avatar billede funguy Nybegynder
22. september 2011 - 22:24 #13
Whoa - gammel sag der aldrig er blevet lukket! :o
hcma> afgiv svar så får du point. :)
Avatar billede hcma Novice
22. september 2011 - 23:08 #14
svar