Avatar billede wandahl89 Nybegynder
07. maj 2007 - 16:34 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Wireless problemer med Ubuntu Edgy Eft

Hej alle eksperter!

Det skal lige siges at jeg ikke er vildt erfaren i Linux, men forstår det sådan lidt tror jeg :)
Jeg har installeret Ubuntu Edgy Eft med Beryl så det er Uberyl eller hvad det hedder.
Jeg har fundet drivere til mit trådløse netværkskort men kan ikke installere den som jeg tror det skal gøres,

Driveren ligger i mappen: /home/kasper/dls/

Nu har jeg fundet ud af at udpakke den (det er en .tar) fil, dette gjorde jeg med udpakningsværktøjet og ikke via terminal, inde i mappen fandt jeg en applikation som jeg åbnede, den skriver: "You do not have supper rights" eller sådan noget og går så videre, så kan jeg se mit trådløse netværk og signal styrke men hvis jeg dobbeltklikker på den for at connecte så siger den det med suppers right igen :(

Håber nogen kan hjælpe mig, skal lige siges hvis i svarer hurtigt vil jeg gerne give flere point :)

Hilsen Wandahl89
Avatar billede langbein Nybegynder
07. maj 2007 - 21:19 #1
Men det høres da ut som om problemet kune er det at du må være logget inn som root. Forsøk og se om det virker. (Litt merkelig er det vel at man skal være root for å komme ut på trådløse nettet, men det kan da i første omgang prøves.)

Bruker et tillegsprogram til Ubuntu som heter "wifiradar" (om jeg ikke husker feil). Synes det er meget bra til å sørge for automatisk pålogg rundt forbi.

Hvordan kjører Beryl og Ubuntu sammen ? Hvor fant du den nedlastingen, dvs Ubuntu med Beryl ? (Min Ubuntu versjon ble vel installert for noen måneder siden og det kan vel ha kommet noe nytt ..)
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
07. maj 2007 - 23:25 #2
Hej langbein!

Jeg har Wifiradar, men der sker ikke noget, der kommer ingen trådløse netværk frem.

Og når jeg vil logge ind som root og skriver root adgangskoden på det almindelige login screen skriver den at root ikke skal logge ind der, men et andet sted?

Så hvordan kommer jeg til at være root? Kan det gøres i terminalen ?

Her kan du hente Uberyl Beta: http://mayix.aroche.net/UberylBeta.iso
Dette er .iso filen til livecd'en og derfra kan du installere hele skidtet :)
Avatar billede m_soender Nybegynder
07. maj 2007 - 23:52 #3
I Ubuntu har du ikke en root konto, ihvertfald ikke som standard til at logge ind med. Hvis du skal lave nogle ændringer som kræver root bruger du kommandoen "sudo" foran den kommando som kræver root. Hvis du skal arbejde længere tid i din terminal som root kan du evt. snyde lidt og skrive "sudo su" så du kommer til at arbejde som root, men husk på når du er root har du retigheder til at ændre i dine system filer og alt det andet sjove, så pas på med hvad du retter i. Hvilket netkort er det som du bøvler med at få til at virke?

Ellers kan du prøve den nye Ubuntu 7.04, og så selv installere beryl oven på den. Vil mene at den nye har flere og bedre drivere med, plus at den føles ikke lige så tung som den gamle udgave af ubuntu
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
08. maj 2007 - 08:16 #4
Tak for det m_soender, jeg ved bare ikke rigtig hvordan man ligger beryl oven i ubuntu, derfor valgte jeg den sammensmeltede version :)
Mit netværkskort er et Asus WL-107G, har også et Belkin F5D7000 liggende, men har endnu ikke prøvet det. Har fundet ud af hvordan jeg kom root nu :)
Avatar billede m_soender Nybegynder
08. maj 2007 - 08:20 #5
det burde ikke være så svært at få lagt beryl på en default ubuntu install..System => Administration => Synaptic Package Manager og søg efter beryl...den henter ned og du kan konfigurere beryl der efter..har ikke selv prøvet beryl endnu på min box
Avatar billede superkyll Nybegynder
08. maj 2007 - 09:06 #6
i Fiesty fawn er der et flueben der skal tjekkes af og du har 3D desktop. Du finder det vist nok under system -> instillinger -> desktopeffects
Avatar billede m_soender Nybegynder
08. maj 2007 - 10:08 #7
Det er vidst kun compiz som man aktivere på den måde..skulle være lidt mere stabil end beryl
Avatar billede langbein Nybegynder
08. maj 2007 - 10:10 #8
"I Ubuntu har du ikke en root konto, ihvertfald ikke som standard til at logge ind med."

Det er rett, beklager at jeg glemte det. Jeg setter alltid Ubuntu opp for å kjøre "på vanlig måte" med mulighet for root pålogging, men dette er jo ikke standard.

Anbefalingen fra m_soeder om å bruke sudo er jo helt korrekt. Ellers så er det vel også slik at når Ubuntu er satt opp til å kjøre på standard måte, så pleier den da normalt selv å si fra når det er behov for en sudo ..
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
08. maj 2007 - 17:32 #9
Men der er ingen der har en løsning på hvordan jeg får det trådløse netværk til at virke?

Er i gang med at downloade Ubuntu Feisty Fawn og regner med at beholde det, jeres opgave er nu at få et af disse trådløse netværkskort til at virke på min computer:

AsusTEK WL-130G (RaLink 2500 chipset)

Belkin F5d7000 (RaLink 2500 chipset)

:)
Avatar billede m_soender Nybegynder
08. maj 2007 - 18:46 #10
Prøv at installere den nye Ubuntu når du har hentet den ned. Prøv der efter at se om den kan finde ud af dit trådløse netkort, fra starten af. Hvis den ikke kan det, så prøv det værktøj som du har fundet til dit kort. Det kan godt tænkes at du skal være root for at køre det, men der bruger du så bare gksudo eller sudo kommandoen.

Hvis ovenstående ikke hjælper kan vi da prøve at kigge på det igen.
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
08. maj 2007 - 18:58 #11
Ja det vil jeg prøve.
Hvordan kører jeg selve programmet i terminalen ? hvad kommer efter gksudo ?
Avatar billede langbein Nybegynder
08. maj 2007 - 21:28 #12
Hvis det er en chip som støttes så skel den da normalt autodetectes.

Hvis man kjørrer kommando "ifconfig" så kan man se om den er detektet.

Så kan man jo forsøke med en "dhconfig eth1" eller "dhcpcd eth1" for å hente inn ip adresse. (Angivelsen av kortet rettes event til det men kan lese med ifconfig.)
Avatar billede m_soender Nybegynder
09. maj 2007 - 11:59 #13
du åbner en terminal, enten vha. alt+F2 hvor du skriver gnome-terminal, eller du kan finde den under dine programmer/(tilbehør/acessories). I dit terminal vindue skriver du "cd /home/kasper/dls/" og du kommer ind i din hjemmefolder hvor du havde udpakket din driver. du naviger ind i folderen hvor programmet til dit netkort ligger, du bruger "cd <folder-navn>", husk forskel på store og små bogstaver.

Når du er inde i den rigtige folder skriver du "gksudo ./<program-navn>" og den vil spørge dig efter root password. Det er det password som du opgav under installationen af dit system.

Men vil mene at du bør se om ikke Ubuntu kender dit netkort fra starten af.
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
15. maj 2007 - 12:48 #14
Hej m-soender, ved at installere det nye ubuntu fik jeg det til at virke, tak for det :)
Smit et svar så får du point :)
Avatar billede m_soender Nybegynder
15. maj 2007 - 13:32 #15
svar :)
Avatar billede m_soender Nybegynder
15. maj 2007 - 13:32 #16
hehe prøver lige igen