Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 21:43 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke installere windows xp på ny laptop

Hej

jeg har netop købt en HP Pavillion 9266. Der er forinstalleret windows vista derpå, men jeg har købt en windows xp som jeg vil have på istedet for da jeg ikke kan lide vista.

Men når jeg forsøger at starte op på XP cd'en, og den kommer forbi det første skærmbillede hvor den bare står og leder efter tastatur og indlæser drivere osv osv, så får jeg en skærm hvor den fortæller mig at den ingen harddiske kunne finde. Og hvis jeg så vælger at trykke F6 derude i opstarten, så jeg kan vælge hvor der ligger en driver til den harddiskcontroller (SATA), så kommer den og siger at der ikke er fundet et diskettedrev på computeren, og derfor kan den ikke installere nogle OEM drivere.

Ydermere syntes jeg ikke at kunne finde nogle sata drivere til min computer på hp's side??

det kan da ikke passe at jeg ikke kan køre windows xp herpå?

Den windows jeg forsøger at installere er en Windows XP Pro UK service pack 2..
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
01. maj 2007 - 22:02 #1
Forsøg at installere den direkte fra drevet under denne computer.
Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 22:07 #2
Oven i vistaen??
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
01. maj 2007 - 22:17 #3
Ja det ville jeg forsøge, det kan da lade sig gøre at installere XP oveni XP på den måde,hvis den ikke starter op så kopier det hele ind på et andet drev end styresystemets og find SETUP. Exe
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2007 - 22:18 #4
Nej det kan du heller ikke, XP vil blive afvist som "gammelt" Er du sikker på,
at en så ny computer ikke har medfødt Sata driver? Computeren kører jo allerede.
Hvis du skal bruge en driver og du ikke har et diskettedrev, kan du blive nød til,
at lave en slipstreamed CD. Du kan blive af med wista, ved, på CDén at gå ind
under "R" og skrive : format C.
Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 22:25 #5
john, det vil den ikke.. Men det hjælper jo heller ikke noget at kopiere det hele ind på et andet drev.. den kan jo stadig ikke finde den driver til sata diskene

gotfred, jeg kan ikke få dig til at tilføje mig til MSN kort? jeg sidder nemlig og bøvler lidt med det nu, så det kunne være en enorm hjælp, hvis du havde 10 minutter...
Min msn-adresse er danni@narko.dk
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
01. maj 2007 - 22:33 #6
Kedeligt det ikke kunne hjælpe, havde kun Vista Beta kørende i en uge så røg den ud. :)
Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 22:35 #7
Her røg det ud samme dag det kom ind da jeg prøvede det på min gamle bærbare.. Skuffende styresystem
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2007 - 22:36 #8
Jeg forstod faktisk ikke hvad du mener med at tilføje dig til MSN kort?
Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 22:42 #9
Har du MSN messenger? Jeg kunne godt bruge lidt "live" support til at få det til at køre...
Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 22:45 #10
Jeg skal lige køre en makker hjem, så er lige tilbage om 10 minutter.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2007 - 22:47 #11
Nå sådan:) Nej jeg har kun google gmail og webspeed.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2007 - 22:49 #12
Min mail fra E. er uregelmæssig. Jeg har først nu fået den sidste
fra john westcoast.
Avatar billede dannin Nybegynder
01. maj 2007 - 22:57 #13
Okay... -men hvordan siger du jeg kan lave sådan en slipstreamed cd?
Avatar billede computertossen Nybegynder
01. maj 2007 - 23:02 #14
Jeg oplevede for nylig nøjagtig det samme problem med at windows XP ikke kunne finde en harddisk. Det viste sig, at indstillingerne for diskdrev i BIOS skulle ændres lidt, i mit tilfælde noget med at ATA (PATA) skulle ændres til en PATA/SATA-kombination.
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2007 - 23:09 #15
Hvis du skal lave en slipstream, er der to ting som er nødvendig. Den ene,
en windows har du jo, det andet er den Sata driver som hører til dit bundkort.
Den ligger formodenlig på den bundkort CD som hører til computeren.
Har du det, kan det enten laves med det program, jeg selv har brugt:
http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
eller med nLite, som jeg har læst skulle være nemmere.
http://www.nliteos.com/download.html
Avatar billede off-line Nybegynder
01. maj 2007 - 23:12 #16
computertossen - Fint indput, for som jeg skrev, er det et spørgsmål,
om bundkortet ikke allerede har en Sata driver.
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. maj 2007 - 23:30 #17
BIOS har som sådan altid en driver indbygget, men det kræver systemet snakker med harddisken igennem BIOS, det gør Windows ikke. Indstillingen i BIOS er nok for at sætte controlleren i ATA-kompatibilitet tilstand, så der ikke kræves en speciel SATA driver
Avatar billede neis Nybegynder
03. maj 2007 - 11:59 #18
Du skal nok finde en driver til den som du kan bruge når du trykker F6 i starten af installationen, men du har intet diskette drev. På mit arbejde har vi fået en Pavilion (ved ikke om det er den samme som din) til at installere Windows XP med et USB diskette drev og en "F6 driver" på en diskette. Tror den hed noget med intel storage driver.
Avatar billede zenze Nybegynder
04. maj 2007 - 23:14 #19
Hvad med at lægge F6 driveren til SATA på en USB-ting og enable USB i BIOS? Ville det kunne hjælpe dig videre?
Avatar billede dannin Nybegynder
05. maj 2007 - 09:25 #20
Så fik jeg løst problemet... det var, som computertossen sagde, en indstilling i bios der skulle ændres, så gik det glat.

neis - Når jeg trykker F6 for at forsøge at installere en OEM driver til sata, så kommer den bare og siger at min computer ikke har noge diskettedrev, og at den derfor ikke kan fortsætte. den giver mig ikke nogen mulighed for at finde driveren på en usb stick eller en cd eller sådan noget. Det er virkeligt hjernedødt lavet..

men computertossen, kan jeg få dig til lige at smide et svar så du kan få points?

tak for svarene alle sammen
Avatar billede computertossen Nybegynder
05. maj 2007 - 11:01 #21
Yep - glad for det virkede :-)
Avatar billede computertossen Nybegynder
05. maj 2007 - 21:41 #22
ups det skulle være et svar :-)
Avatar billede dannin Nybegynder
06. maj 2007 - 00:20 #23
hehe, points givet. igen tak for svarene
Avatar billede computertossen Nybegynder
06. maj 2007 - 00:49 #24
selv tak