Avatar billede montago Praktikant
18. april 2007 - 18:06 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

City eller Racer cykel

okay... i de sidste 6 år har jeg kørt på city bike med 7 indvendige gear og har først sent begyndt at bruge den som primær transport

dvs. til/fra skole/arbejde

denne city bike er dog efterhånden ikke værd at reperere på da der skal skiftes for omkring 1500kr på den - derfor tænkte jeg at købe en ny

Jeg har ~12 km på arbejde nu, og har tænkt på at købe en ny cykel som jeg kan bruge, alle dage med godt vejr... Jeg opgiver at cykle når der begynder at falde sne, idet vejvæsnet af sindssyge årsager, belægger cykelstiger med 1 cm salt ved første snefnug...

anyways... Jeg skal vælge imellem en Racer cykel eller en Citybike


Citybike (med begagebærer osv.)
+ praktisk
+ kan placeres overalt uden større frygt
+ middel rensning
- 'tung at cykle'

Racer
+ afsindig hurtig: bygget til fart
+ ser fed ud
- dyr
- upraktisk
- skal rengøres ret tit

Jeg vil alligevel høre hvad i som har en racer, har at sige...

mine største bekymringer er: Rengøring og Opbevaring...
man stiller jo ikke bare sin cykel til 7-8K nede i cykel kælderen ??
Avatar billede kox Nybegynder
18. april 2007 - 20:54 #1
Altså city bike nej tak ;o)

Er selv ivrig cyklist (racer) og har flere hundedyre maskiner, men altså det med afsindig hurtig... Det afhænger jo lidt af den der træder ;o)
Du har nogle bekymringer jo, men efter min mening er de så rigeligt værd at tage med. Køreglæden er bare større på en ordentlig racercykel.

Jeg kommer selv nemmere om ved rengøringen ved at have 3 cykler.
1. Den helt bling-bling fuldblodsracer til 25-30k alt efter hvilke hjul der er på på dagen.
2. En billigere racer stadig af god kvalitet (10-12k), men monteret med fuldskærme så der ikke er vand og mudder over det hele ved lidt regnvejr.
3. En såkaldt havelåge i vandrørskvalitet også med skærme, med racerstyr, og med kun 1 gear. Jeg bruger et af de gamle originale Torpedo bremsebagnav. De holder til alt alt alt. Skal lige skilles en gang imellem og smøres op, så kører de 5000km i vinterDanmark igen. De kan være lidt svære at finde, men der er næsten altid et gammelt lig at finde på politiauktioner rundt omkring.
Alle monteret med kompatible pedaler som passer til cykelskoene.

www.bikebuster.dk har nogle rigtigt fornuftige priser, men synes måske du skal vride budgettet lidt og se om du kan spare omkring 10k op, så får du en fantastisk maskine som med den rette pleje vil tjene dig længe fremover. Se evt. denne: http://www.bikebuster.dk/detaljer/1206111.html (hvis du selv har andre forslag giver jeg gerne min mening om den)
Så mangler du bare at overbevise en eventuel kæreste om at en cykel på væggen rent faktisk ER kunst!!!
Avatar billede montago Praktikant
18. april 2007 - 21:01 #2
hahaha... super fed kommentar !! :D :D

min gamle cykel trænger bare til en kærlig hånd, så kan den vidst køre videre som havelåge... men spørgsmålet er om min nye racer (hvis det bliver sådan en) skal med op i lejligheden... ? det jo ik fedt i længden
Avatar billede montago Praktikant
18. april 2007 - 21:41 #3
overvejer denne
Nishiki Finisher Tiagra http://www.nishikibikes.dk/Default.aspx?ID=440&M=Shop&PID=662&ProductID=2095
eller denne
Vision Comp Race Tiagra http://www.roadbikeshop.dk/show_article.php?catid=172&articleid=1525

begge går vel for omkring 7k5 med de ting man nu skal have med

spørgsmålet er bare om man skla købe en røv billig Jupiter Racer Sora eller om man skal give lidt ekstra for en af de to fede, med bedre udstyr ??
Avatar billede groop Nybegynder
19. april 2007 - 02:55 #4
Personlig købte jeg min første racercykel lige inden jeg afsluttede folkeskolen. Det er snart 8 år siden. Prisen lød dengang på 6.500 kr. Den har efterhånden været over nogle bjerge i både alperne og pyrenæerne. Alligevel ser den næsten ud som da jeg købte den bortset fra at lakken enkelte steder har taget skade af små stenslag. Det er dog minimalt. Jeg har senere tilføjet en racercykel mere til samlingen.

En racercykel bør kun benyttes i godt vejr og dermed ikke i regnvejr. Bruges den i regnvejr skal den rengøres.

For dit vedkommende vil jeg anbefale, at du ikke giver mere end MAX 7000 kr, såfremt du vælger, at købe en racercykel. Så den racercykel du har kig på er fin! Mange førstegangs racercykelkøbere går ud og køber en dyr racercykel blot for udseende, mærke og i håb om, at de overnight får ben af stål. Det er ønsketænkning og spild af penge. Dernæst er det bedre kun, at miste 6.500 fremfor 10.000+ såfremt uheldet er ude.
Du skal vide, at dit tøj bliver pænt beskidt såfremt du benytter din racercykel i regnvejr. Køber du skærme til din racercykel kan du ligeså godt købe en citybike. Skærme til racercykler er efter min mening noget satan har skabt.
En anden ting er, at du ikke har plads til noget på en racer. Du er derfor nødsaget til, at medbringe en rygsæk hvis du skal transportere noget. Yderligere er det besværligt, at cykle mindre ture på grund af klikpedaler (fx. til kiosk, tank ect.). Det er også udelukket, at cykle i den lokale skov, såfremt kæresten/vennerne/familie foreslår det. Dernæst har en racer en tendens til, at punktere hyppigere end hvad der gør sig gældende for citybikes. Du skal derfor altid have lappegrej, 2xslanger og dækjern med. Køb en lille påhængstaske til, at have det i.

Du skriver til og fra arbejde og skole. Betyder det 5 x 2 x 12 km + (det løse) per uge eller?

Angående opbevaring så kommer det an på en del ting. Er det privat cykelkælder? Hvor mange benytter den? Personlig benytter jeg altid to låse såfremt jeg ikke tager cyklen med mig.

Held og lykke.
Avatar billede kox Nybegynder
19. april 2007 - 07:28 #5
Hvis du tager prisudviklingen fra 8 år siden til nu er det vel ikke helt skævt at noget der dengang gik for 6k5 nu går for omkring 10k...?
Men jeg skylder måske at nævne at min indgangsvinkel er at jeg kører cykelløb og er medlem af en klub. Mange der starter med at cykle kommer på en cykel (jeg startede i 1985 på en Nishiki Competition, blå med chrom gaffelender, wow) ala dem du linker til. Det holder altså bare ikke ret længe, så allerede næste år har de fleste anskaffet sig en bedre. Ikke at den første cykel er spildt, den får så skærme osv. på og tjener dem som min cykel 2.
Men nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er og hvor godt du passer på dine ting... Det har jo også noget at sige for investeringen.
Ellers er jeg helt enig i groop's betragtninger (bortset fra det med skærme måske, synes nu normalt at en ren cykel med skærme er mere lirens end en ditto uden, men smurt ind i gylle).
Er dit behov mere end transport, altså også cykling for sjov, hvor der spoles en del km, kan jeg ikke anbefale noget "dårligere" end Shimano 105 http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/products/category.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302049838&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474395181667&bmUID=1176960147024 eller Campagnolo Veloce. Og under ingen omstændigheder ville jeg vælge noget Sora, ikke engang til min nr. 3 hvis den ellers havde gear, det er simpelthen for skrabet.
Avatar billede kox Nybegynder
19. april 2007 - 07:33 #6
Hvis du tager prisudviklingen fra 8 år siden til nu er det vel ikke helt skævt at noget der dengang gik for 6k5 nu går for omkring 10k...?
Altså jeg mener at 6k5 dengang svarer til 10k nu, sådan i runde tal...
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2007 - 09:25 #7
Overvej den blå avis - der kan du få 10-15 kkr cykler til det halve, hvis de er lidt brugt.
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2007 - 09:26 #8
PD: Hvis du kører på cykelstier med amsser af andre cyklister og lyskurv pr. 100 m ville jeg fravælge raceren.
Avatar billede kox Nybegynder
19. april 2007 - 10:46 #9
martin_moth du var længe om at komme på banen denne gang ;o) Du kan finde gode brugte ting, ja, men du skal vide hvad du skal kigge efter. Er løbebanerne i et leje defekt, eller kæde/krans/klinger defekte kan det hurtigt gøre en tilsyneladende god handel væsentligt dårligere.

Montago, jeg ved ikke med sikkerhed hvor du er fra i landet, men Heino Cykler i København (Roskildevej er pænt stor) har faktisk nogle rigtigt fine cykler, tænker især på Focus modellerne, som også er at finde i dit segment. F.eks. http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Focus/Focus+-+Race/Focus+-+Variado+Expert+07.html 9k er faktisk en god pris for en Ultegra racer!
Hvis det med skovture med familie/venner/kæreste er et issue kan du vælge en cross model. Den vil ikke køre helt som en racer, mest pga. af de kraftigere dæk, men stadig klasser bedre end en city-bike. F.eks. http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Focus/Focus+-+Cross+og+All+Terrain/Focus+-+Mares+Cross+07.html
Avatar billede montago Praktikant
19. april 2007 - 11:22 #10
takker for svarene indtil videre...

lidt svar/info:
groop: jep 5x2x12 km + måske lidt mere, rent til arbejde

jeg er 24, passer rimelig godt på mine ting, men er lidt doven med at skulle rense cykel hele tiden... hvis solskinsvejr medføre en lav vedligeholdelse, ville jeg nok kunne holde en racer...

martin_moth/kox: jeg køre fra kbh til lyngby, det meste af vejen er fri for lyskryds



ialt tror jeg snart jeg hellere vil vælge en city med racer-look: kraftigere dæk + 8 indvendige gear - måske med racer styr?, begagebære og skærme - dog ingen kædeskærm

mon ikke man kunne få en god cykel på den måde ?

ved dog ikke lige hvor man får en city med racer styr... eller hvilket mærke/model jeg så skal kigge efter
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2007 - 11:54 #11
er altid på banen når det er cykler der spørges til :o)
Avatar billede martin_moth Mester
19. april 2007 - 11:57 #12
og "racer" og "indvendige gear" må ikke bruges i samme sætning ;o)
Avatar billede dmcn Praktikant
19. april 2007 - 12:56 #13
En hurtig kommentar om indvendige vs udvendige gear: Efter at have udskiftet en racer med 14 udvendige til en citybike med 8 indvendige, har jeg konkluderet, at mit næste køb bliver med udvendige igen.
Jeg er en hest til at vedligeholde cykler, hvilket betyder, at jeg, uanset hvad jeg gør, vil skulle skifte gear/bagkrank ca. hvert 1½ år. På min racer kostede det ca. 1000 kr., på min citybike kostede det 1600 med rabat. Derfor mister jeg fordelen ved indvendige gear og kan lige så godt tage udvendige. :)
Avatar billede montago Praktikant
19. april 2007 - 13:00 #14
dmcn: hvordan kan du smadre en cykel så meget ?

selvom danmark ligner en saltsø ved hvert snevejr... har min gamle Tårnby citybike overlevet... ??
Avatar billede kox Nybegynder
19. april 2007 - 13:23 #15
Ja min erfaring er også at jo! der er mindre "daglig" vedligeholdelse af indvendige gear, til gengæld er der stor indvendigmodstand og du får ikke nær samme køreglæde som ved udvendige gear. Når det indvendige nav dør kan det sjældent repareres. Dyrt. Omvendt hvis du ikke vedligeholder de udvendige gear og kører rundt i verden med hylende og rød kæde er der sikkert nogenlunde samme køreglæde som med indvendige gear. (En fordel ved din rute i den forbindelse er at du kører langs motorvejen en del af vejen så det vil næsten ikke høre det hyler fra kæden pga. bilerne ;o)). Faktisk kan en high-end kæde være helt til skraldespanden hvis du kommer hjem fra en regnvejrs-tur og ikke tører kæden af...
Avatar billede montago Praktikant
20. april 2007 - 19:30 #16
var lige nede i en lokal cykelhandler... han kunne tilbyde en Cube Streamer med Ultragra sæt, samt Carbon pedal-arme... ikke så køn som Vision/Nishiki dog...

8000 kr... hmmm

anyways... tror jeg går efter en Vision Comp...
Avatar billede dmcn Praktikant
21. april 2007 - 12:22 #17
"hvordan kan du smadre en cykel så meget ?"
Jeg træder hårdt, cykler stærkt og vejer ~95 kg. :P
Avatar billede montago Praktikant
09. juli 2007 - 11:36 #18
Alle som har svaret i denne tråd: smid et svar, så deler jeg ud
Avatar billede montago Praktikant
10. august 2007 - 11:51 #19
point til mig så :p
Avatar billede kox Nybegynder
10. august 2007 - 12:29 #20
Hvad købte du så?
Avatar billede montago Praktikant
10. august 2007 - 13:19 #21
en Vision Comp Race Tiagra hos Roadbikeshop

har kørt på den i 2-3 måneder nu, den er super fed !
Avatar billede groop Nybegynder
21. august 2007 - 15:54 #22
Super :)
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester