Avatar billede seyed Nybegynder
15. april 2007 - 22:15 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal have højer Bus Speed, CPU, Mem eller Bundkart

Hej
Når der ikke findes bubdkart med Bus Speed som CPU'ens FSB eller Memory med samme BUS speed som CPU eller Bundkart, hvad for en skal have higest Speed? Vv og give en Bus Speed priority?
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 11:27 #1
Det kommer helt an på hvilken CPU, hvilke RAM typer CPU + Bundkort Chipsæt understøtter mm.. Hvis du kommer med lidt mere specifikke dele er det nemmere at svare. Bundkortet skal altid understøttes CPU´ens FSB hastighed, den kommer du ikke uden om. Ram skal ikke nødvendigvis være samme hastighed som FSB. Core2duo med 1066mhz fsb kan køre med 533, 667, 800mhz ram, det kommer an på om FSB og ram hasighed er synkron eller asynkron. Der er ingen gylden tommelfinger regel, det kommer som sagt an på den specifikke hardware, men du kan få bundkort til alle FSB hastigheder så det er ikke noget problem.
Avatar billede seyed Nybegynder
16. april 2007 - 20:58 #2
Hej drgonzo
Det glæder mig at jeg har fundet dig igen. Jeg skal først give dig din 100 point fra the andet spørsmål.
Intel Dual-Core Xeon 5060 3.2 GHz koster kun 2300kr. men jeg kunne ikke finde noget 1066 Mhz bundkart til den, istedet findes der mange 1333 Mhz bundkart og billiegest koster 2.500kr.
Ellers (måske) vil jeg købe en Core 2 Duo E6600 som du tilbud, jeg vil have en mother board og ram til det men, fleste motherboards til E6600ern er PC6500 som er kun 800Mhz, hvis man vil have higher ram speed det skal være pc8500 og der over, og det ser ikke at noget Pc8500 eller mer være til E6600.

drgonzo, giv mig igen en tilbud til bundkart for E6600 med 4MB Ram (som være ikke dyeret men god, stabil og funktion sikker, compatibel osv. du ved) Det skal have AGP (tror jeg det hedder) for min grafickart. Have Ide og almin PCi for min TV og modem kart. både bagud og fremtids sikker men ikke så dyeret. Jeg vil heller opgarder det som jeg har istedet, for at anskafe et helt nyt.

Forrresten send en besked som svar til tidliger spørgsmål til jeg godkender og du få din point. For du har svaret spørgsmålen og alligvel E6600 var best til pengene. Forresten see min artikel om Intel cpuer.
Avatar billede huset Praktikant
16. april 2007 - 21:18 #3
Ligemeget hvad du gør, så får du aldrig 100% udnyttelse af så høj en FSB.
Avatar billede seyed Nybegynder
16. april 2007 - 23:36 #4
men der muligt at få mest for pengene med 1066Mhz bubdkart, en E6600 og 800Mhz ram.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 07:31 #5
ja
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 07:57 #6
Om så bundkortet havde 3.000000 i FSB ville du ikke kunne udnytte det.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 08:47 #7
tak huset, men drgonzo ved hvad jeg vil, han har noget forslag for mig.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 08:51 #8
Skal du bruge nye ram også? Eller hvilken type ram har du nu? Du kan få et asrock bundkort der har GFX port både til AGP og PCI-e kort, samtidigt kan det tage DDR og DDRII ram (dog ikke på samme tid). Så kan du købe dette bundkort og en core2duo cpu og så skifte gfx/ram hen af vejen
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 09:03 #9
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=149801 bundkort

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158886 ram (bundkortet understøtter ikke over pc-5300)

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=216462 CPU

Ville måske overveje en anden CPU køler end den der standard følger med, det er nok ikke den mest støjfri køler i verden.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 09:04 #10
huset - håber du mener 3.000.000 :)
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 09:04 #11
Den ram som jeg har er 2GB gamelt pc-2700. jeg vil skifte totally til nye 4GB DDR-II ram. Men AGP, PCI og Ide slot har jeg bruge for. Du ved bundkart er ikke dyret og kan skiftes men rammen og cpuen skal holde i 2 år.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 09:11 #12
Bundkortet understøtter ikke over 2GB ram..
Men du kan jo altid købe 2gb mere når du skifter bundkort, til den tid er de sikkert også billigere. Du kan også bare købe bundkort + CPU og bruge dine nuværende ram til du køber nyt bundkort+grafik kort
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 09:12 #13
Drgonzo - Jep, men det ændre intet ;)

"4GB DDR-II ram" husk nu OS skal understøtte så mange RAM ;)
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 09:15 #14
Ja det er godt med huset :)
CPUen er godt,
Vi har bruge for en bundkart som stødter noget hurtige DDR-II ram. Ramen skal være i 1GB modul og bundkartet skal have 4 DDR-II slot til 4GB ram. 667Mhz ram er godt men 800 er bedre hvis priser er ikke så forskel.
Jeg kender ikke den ram du tilbud, er den god.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 09:17 #15
Ja det er godt med huset :)

Øhh jeg spørger ikke ;)
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 09:18 #16
Hvis ikke din operativsystem understøtter 4GB RAM, hvad vil du så ?
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 09:22 #17
Det med OS er helt andet. Jeg kan godt lide XP men, hvis nye CPU kræver andet skifter jeg til vista. Hvis nye cpu kan køre 64bit og dual osv. det er ikke andet vej end at skifte. Jeg ved ikke hvor meget ram xp eller vista kan bruge i practice.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 09:24 #18
Fair - jeg hopper af tråden ;)
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 09:24 #19
huset jeg ved ikke hvormeget xp eller vista kan bruge
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 09:27 #20
tak for chaten huset.
vi kan fortsatte drgonzo.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 09:32 #21
rammene er fine, du kan ikke få et bundkort der understøtter 4gb ddrII ram og har agp port
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 09:39 #22
mener du der findes ikke? hvad hedder nye grafic slot.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 09:43 #23
PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP, som bruges til overførsel af data på bundkortet. PCI har tidligere stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde. PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.

Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelte hardware enheder flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 10:00 #24
Tak huset, du har godt viden. hvad med min pci TV kart kan den bruges i den nye pci-E slote?
Oh, jeg trorede, jeg kan spar meget, men det ser ud til at grafic kartet er også ubrugbar. og dog!

drgonzo, nu fatter jeg hvorfor du har sporet om min gamle ram, Måske det er en god ide at nu kun nøjes med en E6600 og 500kr bundkart og bruge samme gamle ram som jeg har. Jeg ved at den er 2 moduler på 1,5 eller 2GB DDR ram. Så en bundkart der kan bruge alt ram og andre gamle thing og være billig er bedst.
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 10:06 #25
pci TV kart kan den bruges i den nye pci-E slote?

Nej, PCI Express er til grafikkort og ikke PCI enheder.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 10:08 #26
I control panel-system info stå at jeg har kun p4 2.6Ghz og en 1GB ram, så måske jeg tog fejl at jeg hat 1,5 GB ram.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 10:16 #27
drgonzo du er ret god, jeg tror ASRock 775Dual-880Pro funger fint med min gamle thing,
og alt i alt bliver også omkring 3000kr som er fint, men hvor hurrtiger bliver det ca i forhold til nuværende p4 2.6?
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 10:23 #28
Hvor meget hurtigere er svært at sige som sådan. Det kommer helt an på hvad du laver. Udpakning af RAR filer, video redigering/encoding, multitasking og sådanne tunge opgaver vil gå væsentligt hurtigere. Men du vil helt sikkert opleve en kæmpe forskel. Køber du samtidigt 2GB af de pc-5300 ram jeg foreslår er du virkeligt godt kørende.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 10:24 #29
Stort set alle bundkort vil have pci slot som du kan bruge til dit tv kort, kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen standard bundkort uden mindst 1 pci port
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 10:27 #30
tak huset, jeg tror drgonzo's forslag om bagud kompatibel bundkart er ret godt og passer min nutids krav om opgardering. Og det ser ud at drgonzo igen har ret, og hvis man vil have mer opgardering, det kan betales bedst at købe en helt nye pc med alt nyt og uptodate i den end at købe alt andet pånær HD til den gamle.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 10:32 #31
drgonzo send mig en som (Svar)
Jeg takker dig for du hjalp mig med at finde hvad jeg havde bruge for? Min email er seyed@seyed.com og jeg bor i Billund. Du, huset og screem brille er altid velkome, hvis jeg var til nøde.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 10:36 #32
drgonzo ramen er også god ide det koster heller ikke mer en 1k for hele 2 GB, jeg tror det laver forskel.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 11:05 #33
Jeg tror jeg bestiller ovenstående, alt bliver under 4.000 og det er findt. Jeg staig venter Cyberlink svar, jeg har spurat Cyberlink om hvad i praktisk giver bedre resultat med PowerDirector Video editor, PD 360 3.6Ghz eller E6600. Der stå at PD5 optimert til Dual CPU men, praktisk og salgs materiale er to forskelige ting. Og alt min opgardering er til PD5.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 11:07 #34
drgonzo, Hvad for en køler sytns du om?
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 12:10 #35
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260001 denne skulle være finno.. Bor selv i Vejle så du må jo skrive drgonzo@ofir.dk hvis du løber ind i problemer med samlingen
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 12:36 #36
fylder sgu en del den køler
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 12:48 #37
Tak drgonzo, jeg skriver til dig efter installering.
Frrosten gen instalering af XP efter udskiftning af CPU osv. er en nødvendighed, ikke?

Og huset, det med køle og varme og vejre er noget som jeg stå for, jeg er en ægte Prophet og min side er www.seyed.com , men det er om helt andet.
Med tak til jer to.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 14:01 #38
Nyt bundkort = ny install af xp
Avatar billede huset Praktikant
17. april 2007 - 15:43 #39
Og huset, det med køle og varme og vejre er noget som jeg stå for, jeg er en ægte Prophet og min side er www.seyed.com , men det er om helt andet

????
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 16:12 #40
Kommentar: huset

enig
Avatar billede seyed Nybegynder
18. april 2007 - 08:07 #41
tak drgonzo, jeg har din email og vi snakkes ved