Avatar billede herlufsen Nybegynder
15. april 2007 - 18:07 Der er 6 kommentarer

UltraVNC - Problemer med forbindelse

Hej

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, nogen kan hjælpe med.

Jeg har nogle gange brug for at kunne overtage en anden computer, og har downloadet programmet UltraVNC på http://www.uvnc.com/download/index.html. Mit problem er, at jeg ikke kan få computerne til at snakke sammen.

Computer 1, der fungerer som server, er en bærbar, der kører på trådløst router.
Computer 2, der fungerer som viewer, kan enten være en stationær, der kører med LAN-kabel til en (trådløs) router eller en bærbar, der kører trådløst internet til samme router.

Begge computere har fast ip-adresse.

Det har tidligere virket, da computer 1 – altså serveren - var tilsluttet ADSL-filteret direkte.

Hvordan får jeg VNC til at virke, hvis server-computeren skal være tilsluttet en (trådløs) router?

Fejlen har formentlig noget at gøre med IP-adresserne. Vi har prøvet at kontakte server-computeren både LAN’et IP-adresse og WAN IP.

Tak for hjælpen.
Avatar billede k_la Nybegynder
15. april 2007 - 18:28 #1
Der er stor sandsynlighed for at det er en spærring af portene i routeren eller PC'en som gør det, så portene skal åbnes for kommunikation
Avatar billede human Nybegynder
15. april 2007 - 18:44 #2
Enig med k_la. Find ud af hvilken router du har, og derefter slå det op i manualen.
Avatar billede herlufsen Nybegynder
15. april 2007 - 18:54 #3
Tilføjelse til spørgsmålet:

Når man holder musen over det lille Ultra VNC-ikon i startlinjen opgiver den min IP-adresse til 192.168.2.1, som formentlig er min routers ip-adresse.  På samme måde opgiver Ultra VNC på server-computeren IP-adressen til 192.168.1.1.

Som jeg ser det, skal jeg have Ultra VNC til at finde WAN IP-adressen, der for viewer computeren er 89.xxx.xx.xxx og for serveren 80.xxx.xxx.xx

Udover Ultra VNC har jeg ligeledes prøvet med version 3.3 af RealVNC
Avatar billede herlufsen Nybegynder
15. april 2007 - 18:56 #4
til k_la og human:

UltraVNC definerer selv de porte, der bruges - på begge cumputere.
Avatar billede k_la Nybegynder
15. april 2007 - 19:02 #5
Hvis det er henover internettet du skal lave VNC forbindelsen, skal du åbne VNC portene i routeren (forwarde dem til PC's IP adresse ) og connecte til WAN adressen, Eller du skal lave en VPN forbindelse til nettet også bruge den IP adresse som PC'en har
Avatar billede herlufsen Nybegynder
15. april 2007 - 21:12 #6
k_la: Du bliver nok nødt til at tekste for tungnemme.

På min egen computer (den, der skal være viewer), har jeg prøvet at lave en "virtual server" på portene 5800 og 5900 - med det resultat, at den anden computer (den, der skal være serveren), kan komme på min. Men det var jo det omvendte, jeg ville have :(. På den anden computer snakker man om at forwarde portene, og jeg har så forwardet portene 5800 og 5900 - men det virker stadig ikke. (Vi har deaktiveret Windows firewall på begge computere). Hvad kan der være galt? Hvad kan jeg ellers forsøge?

En lille krølle på det hele er, at remote-administrering af routeren er aktiveret for alle ip-adresser på begge routere. Den anden computer kan også godt logge min router via WAN-adressen, mens jeg ikke kan logge på deres router via WAN-adressen.... Så vidt de kan se, har de ikke aktiveret nogen firewall, så hvorfor hulen virker det heller ikke?

Luffe