Avatar billede casper_fc Nybegynder
30. maj 2001 - 23:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

opsætning af netværk

jeg kunne godt tænke at lave et netværk mellem 2 computere. De har begge et 100/10mbps ethernet kort, og de bruger begge win98.
Jeg er nybegynder, og har ikke haft det store held indtil videre... dog har jeg købt et RJ-45 kabel.

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke? Jeg regner med at bruge netværket til at dele filer/printer og spille lan-spil...

Håber der er nogen, som kan hjælpe!
Avatar billede egede Nybegynder
30. maj 2001 - 23:05 #1
For det første skal kablet være krydset, er det det?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. maj 2001 - 23:05 #2
hvis du skal forbinde 2 pc\'ere direkte med hinanden skal du bruge et såkaldt cross-over kabel! et almindeligt RJ-45 kabel kan ikke bruges!
sådan laves et netværk:
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=winsetup
Avatar billede egede Nybegynder
30. maj 2001 - 23:06 #3
krydset og cross-over er det samme.
Avatar billede skwat Praktikant
30. maj 2001 - 23:07 #4
*hvilket type kable har du købt?
*ved du hvad en ip adr er?
*har du søgt på \"opsætning af netværk\" i Windows hjælp?
Avatar billede madskp Nybegynder
30. maj 2001 - 23:07 #5
For det første sklal du være sikker på at dit kabel er et cross over kabel (ikke at forveklse med twisted pair).
Dernæst skal du installere TCP/IP protokoller under netværk på begge computere og insatllere service programmet fil og udskriftdeling til microsft netværk.
Begge computere skal have ne IP adresse det kan f.eks være 192.168.1.x HVor X skal være forskellig på de to maskiner.
Begge computere skal også have et navn der skla være individuelt og være i en arbejdsgruppe der skal være den samme.
Så skal du bare dele nogen drev eller mapper og printer og så skulle det køre!!
Avatar billede casper_fc Nybegynder
30. maj 2001 - 23:10 #6
ok...
jeg fik at vide hos prc-data at jeg kunne bruge et rj-45 kabel... guess not.
jeg har prøvet at kigge under network troubleshooting, men det lød sgu lidt græsk. jeg fordøjer lige svarene. tak skal I ha\'!
Avatar billede egede Nybegynder
30. maj 2001 - 23:13 #7
madskp -> skal undernetmasken ikke også sættets til 255.255.255.0 ?

casper fc -> rj-45 er typen på stikket der sidder for enden.
Avatar billede casper_fc Nybegynder
30. maj 2001 - 23:17 #8
jeg har lige set på fakturaen at kablet er kategori 5... betyder det noget?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. maj 2001 - 23:19 #9
ikke andet end at det er en standard netværkskabel :)
prøv om du ikke kan få det byttet til et krydset kabel! forklar ekspedienten hvad du skal bruge det til :)
Avatar billede madskp Nybegynder
30. maj 2001 - 23:42 #10
egede -> ups ja det gik vist lidt for hurtigt
Avatar billede dad Nybegynder
31. maj 2001 - 09:44 #11
Som begynder ville jeg vælge NetBEUI protokol. Den er udenmærket til to pc´ere og meget nemmere at arbejde med.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
31. maj 2001 - 09:46 #12
dad>>hvad er det for noget sludder??? hvis han skal bruge netværket til bl.a. spil eller internet, SKAL han bruge tcp/ip protokollen!
Avatar billede dad Nybegynder
31. maj 2001 - 10:02 #13
kimrosgaard - 1.han skriver intet om internet. 2. Hvis han har internet, har han også tcp/ip til DET. 3. Jeg har selv rodet med netværk og tcpip, der har drillet. Så er det sgu da rart at \"få hul\" med en protokol der er ok til deling af filer og printer.