Avatar billede jonaslk Nybegynder
14. april 2007 - 15:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Pc starter ikke op - kan ikke finde fejlen

Hej..

Jeg har for nylig skiftet bundkort, cpu, ram, strømforsyning og grafikkort i min stationære. Den vil dog ikke starte op. Lige efter BIOS opstart går skærmen i sort. Den når lige at skrive hvilken HD jeg har i før den går i sort. Men kommer ikke forbi dette punkt.
Ind imellem skriver den hex decimaler i nederste højre hjørne mens skærmen er sort (00A2 for det meste).

Jeg kan godt gå ind i BIOS og der kan den se alle delene.
Det er et ASrock bundkort med en AM2 4400 cpu, Geforce 7600gs (AGPx8) og 2 x 1024 DDR2 6400 Dual Channel ram.

Jeg har testet de enkelte dele hvor jeg havde mulighed for det. Efter ombytning af både bundkort og cpu er det stadig samme sted den fryser. Virker underligt. Jeg er ret sikker på delene er sat rigtigt sammen. Har samlet mange pc'ere i tidens løb som alle har virket..

Er der nogen der kan genkende dette problem. Jeg er snart out of options.

MVH
Jonas
Avatar billede nva Praktikant
14. april 2007 - 15:58 #1
Har du husket driver, hvis det er SATA disk?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. april 2007 - 16:58 #2
Hvis det er den samme HD med den gamle windows, er det der problemet ligger.
Så har windows de forkerte bundkort drivere. Så er du nød til at køre en "Repair"
Men husk bagefter, at gå ind på windows update, for du får en ny windows hvor
du beholder dine programmer og filer. Det er også mulig, du skal køre den CD,
som hører til bundkortet.
  http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede jonaslk Nybegynder
15. april 2007 - 09:41 #3
Hej. Tak for jeres bud.

Det er ikke SATA diske jeg prøver med. Men det er ATA med XP på - har desuden prøvet med en systemfri disk også. Forsøgte med gotfreds løsning:

Har nu sat mit DVD drev til og prøvet at boote op på XP cd'en. Det vil den dog heller ikke. Detecter nu både HD og DVD drev. Men går umiddelbart bagefter i sort skærm. Der står 0078 i nederste højre hjørne nu mens den viser hvilke drev jeg har. Og derefter helt sort skærm. Kan derefter kun slukke eller boote med ctrl+alt+del.

Andre bud?

MVH
Jonas
Avatar billede off-line Nybegynder
15. april 2007 - 09:53 #4
Prøv at tage en af dine ramblokke ud på skift, eller kør en ramtest.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
16. april 2007 - 10:30 #5
Havde engang et lign problem og der fandt jeg frem til denne løsning.

Reset bios via jumper (der sidder en jumper ved siden af batteri, denne skal lige flyttes så den resetter og så tilbage igen - se evt. bundkorts manual)
Avatar billede jonaslk Nybegynder
16. april 2007 - 11:15 #6
Hej..

Tak for dit bud..

Har prøvet at resette bios.. Det gjorde desværre ingen forskel.. Har også byttet rundt på ramblokkene.

Den er død.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
16. april 2007 - 11:42 #7
Er du sikker på at du booter fra cd??
Avatar billede jonaslk Nybegynder
16. april 2007 - 12:51 #8
Hej lundorff

Ja.. Jeg har sat den til at boote fra cd i BIOS. SÅ det burde den gøre. Uanset hvad jeg sætter på: Hd med system, HD uden system eller booter fra cd, så går den i sort lige efter BIOS opstarten.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. april 2007 - 16:32 #9
Har du prøvet kun at køre med din HD, altså uden CD/DVD ?
Avatar billede jonaslk Nybegynder
16. april 2007 - 17:46 #10
Jeps.. Er prøvet..
Avatar billede off-line Nybegynder
16. april 2007 - 18:25 #11
Så vidt jeg kan se, skriver du ikke om du kan åbne i fejlsikker tilstand.
Hvis du kan, så prøv at se efter, at skærmen ikke er sat til for høj opløsning.
Avatar billede jonaslk Nybegynder
18. april 2007 - 10:41 #12
Hej alle.. Tak for jeres bud..

Jeg har nu fået løst problemet, det viste sig at være en cpu indstilling i BIOS (gemt godt væk) der som standard var slået til. Cool'n'quit understøttelse. Det blokerede hele computeren. Da den blev disabled vile den pludselig godt starte op. Ikke en fejl, men en feature. Hmmmmmmmmmmmm.

Aner ikke hvorfor den som standard er til - stod ikke noget om det i manualen heller.

Med Venlig hilsen
Jonas
Avatar billede jonaslk Nybegynder
23. april 2007 - 09:27 #13
svar
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2007 - 13:10 #14
hvem???
Avatar billede jonaslk Nybegynder
23. april 2007 - 13:35 #15
er lidt ny her.. så at man kunne lukke den ved selv at lave svar og acceptere.
Tak for budene, løsningen gemte sig dog ikke derimellem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2007 - 20:03 #16
Hvor så?

http://www.eksperten.dk/regler.phtml
Regler for brug af Eksperten.dk
Det er ikke tilladt at:
pkt. 2.1.12
"tildele point for en løsning, der ikke er tilgængelig for alle Eksperten.dk’s brugere."
Avatar billede jonaslk Nybegynder
23. april 2007 - 20:18 #17
nånå.. regelbogen ligefrem :-)

jamen løsningen har såmænd stået der i knap en uge... indlæg fra 18/4 kl 10.41.03

MVH
Jonas
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. april 2007 - 21:11 #18
Nåeh... ;)

Så bare du efterlyste svar...