Avatar billede jones279 Nybegynder
13. april 2007 - 23:49 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Word, indryk af 1. linie - men ikke 1. linie i et afsnit

Hejsa,
Jeg er ved at lave typografier til en opgave jeg skriver, men har et kæmpe problem. Jeg har lavet indryk på første linie af et afsnit, som er meget fint. Men jeg vil kun have den til at lave indryk, hvis der er tekst på linien ovenfor. Den aller første linie under en overskrift, skal ikke være indrykket... Hvordan gør man det?

Vh. J
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. april 2007 - 23:53 #1
Så når du skriver et afsnit, skal første linje stå ved margen, hvorimod den næste linje (og de efterfølgende) skal være rykket lidt ind
Avatar billede word-hajen Nybegynder
13. april 2007 - 23:57 #2
Argh... fortsætter lige :-)

I så fald kan du enten:

sætte en tabulator det sted, hvor du vil have din indrykning og så trykke på Ctrl+t
eller
Formater - afsnit - under afsnit vælge Hængende - og derefter sætte afstanden for det hængende indryk (hvis Office 2007, kan du klikke på "brødkrummen" for afsnit/paragraph og gøre det samme)
Avatar billede trav4u2 Novice
14. april 2007 - 00:21 #3
Jeg er ikke helt sikker på at jeg er med på hvad du mener, men det lyder lidt som om den manglende indrykning skal være styret af overskriften?

Hvis det er korrekt kan du vel bare lægge en ”efter”-typografi ind i typografien for overskriften der fortæller at linien skal være uden indrykning.
Avatar billede jones279 Nybegynder
16. april 2007 - 12:42 #4
Arhhh... Trav4u2. Du har fanget hvad jeg mener. Præcis!! Det vil jeg lige prøve. Smid lige et svar imens...
Avatar billede trav4u2 Novice
16. april 2007 - 13:47 #5
Det lyder godt. Held & lykke med opgaven :-)
Avatar billede jones279 Nybegynder
28. april 2007 - 00:15 #6
Hey... Nu har jeg endelig fået prøvet det, og det virker sgu ikke :S Kan du prøve at være lidt mere specifik i din forklaring?
Avatar billede trav4u2 Novice
28. april 2007 - 11:01 #7
Jeg kan da prøve :-)

Start med at lave typografien for de indrykkede afsnit. Vi kan kalde den ”Indryk”. Den skal efterfølges af sig selv i ”Typografi i næste afsnit”

Lav så typografien for afsnit under Overskrift. Vi kan kalde den ”UnderOverskrift”. Sæt ”Typografi i næste afsnit” = ”Indryk”

Redigerer ”Overskrift 1”. Sæt ”Typografi i næste afsnit” = ” UnderOverskrift”

Det var det :-)
Avatar billede jones279 Nybegynder
28. april 2007 - 17:42 #8
Hmm, virker lidt mærkeligt, at man ikke kan gøre det lettere. Men tak tak :) Det virker sgu fino! :)