Avatar billede sorenstrom Nybegynder
12. april 2007 - 23:31 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Summere og tælle i forskellige kolonner

I mit regneark, på arket OPSAMLING er der et varierende antal rækker.
Jeg vil nu gerne, på arket SUMMER hente følgende fra OPSAMLING

I kolonne E står der 30, 60, 90 eller 100%.
I kolonne H står der et beløb.

Jeg vil gerne kunne løbe hele kolonne E igennem, og hver gang der stødes på 100%, skal der tælles op med 1, og samtid skal beløbet i den samme række i kolonne H opsummeres, og den samledes sum indsættes i celle A2 på arket SUMMER mens antallet af 100% indsættes i celle B2.

Kan man det?
Avatar billede passiflora Juniormester
13. april 2007 - 00:07 #1
Man kunne bruge et par skjulte kolonner ... i den ene ... if 100% then 1, og ligeledes i en anden if 100% then beløb ... så det bare at lave en sum på disse to kolonner ...

Men måske det kan laves smartere

Sig til hvis jeg skal beskrive mere detalieret ..
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
13. april 2007 - 00:19 #2
Jeg har fundet ud af, at jeg kan bruge SUMPRODUKT til at finde summen af alle 100%,
men så kommer næste problem, og det er at der i kolonnen ved siden af står en måned, som jeg så skal have summerne fordelt på.
Avatar billede passiflora Juniormester
13. april 2007 - 08:38 #3
Sumprodukt ja ...

Fordelt på ... altså dem med 100% ...
Avatar billede tobler Nybegynder
13. april 2007 - 14:47 #4
Jeg ved ikke om jeg helt forstår din kommentar med sumprodukt, men jeg prøver lige at udvide den: =sumprodukt((e1:e25=100%)*(f1:f25=måned)*(h1:h25)) - måned skal evt. i "".
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
13. april 2007 - 17:43 #5
>>> tobler
Du ramte lige hovedet på sømmet. Det var lige hvad jeg manglede.
Smider du et svar?
Avatar billede tobler Nybegynder
16. april 2007 - 12:38 #6
Her kommer et svar:-)