Avatar billede seyed Nybegynder
12. april 2007 - 12:26 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Kan man brug Xeon i en Descktop PC, hvad ellers giver mest

Jeg har en Medion 8808 P4 2,66 GHz og vil opgarder det til en CPU med mest hastighed. Jeg vil brug det til Cyberlink PowerDirector Video editor eller Pinocle. PowerDirector kan ikke bruge mere end 1 cpu adgangen, so Dual er ikke hoved sagen. Men jeg vil have en Dual allivel og med high hastighed.
Jeg tror hvis jeg skaffer en hurtig CPU, en bundcard og full 4GB Ram, det bliver en god PC. Det hele skal ikke koste mig over 10.000 dkr.
Skrive dit forslag/erfaring.

Mvh.
Seyed M A Mearaji
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 12:30 #1
man kna sagtens benytte XEON  i workstation/server boards (du kan ikke finde desktop boards til XEON)

Prisen bliver svær hvis du vil have DUAL cpu også.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 12:34 #2
grunden til jeg benytter XEON og ikke core2duo, er at jeg har brug for adskillige PCI-X slot og de fåes ganske enkelt ikke på desktop boards, så brug af en ordenlig SCSI controller er umuligt, medmindre man benytter PCI-e og når jeg har controlleren er det en for stor ugift at skifte board, CPU,RAM, og grafikkort for det.
Avatar billede seyed Nybegynder
12. april 2007 - 14:38 #3
Hej screem brille
Jeg har ikke bruge for noget extra Pci og etc. Jeg vil have kun en almin descktop bar med ualmindlig ydeevene og hastighed både som entlt cpu tilstand (og dubel core - Fremtid sikker). Hvad er din tilbud? Jeg har også kikkede på Pentium D 960 Dublet core på 3,6 Ghz, den er bilig men ved du hvor den ligger i forhold til en Xeon som koster doubelt eller 3 gange mer?
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 14:45 #4
hvor meget vil du bruge på en ny computer ? (Pentium D bør du overhoved ikke så meget som overveje, core2duo er meget bedre), hvis jeg ikke havde det behov jeg har, havde ejg selv valgt en core2duo, men hvor meget vil du bruge ?
Avatar billede seyed Nybegynder
12. april 2007 - 14:50 #5
Jeg vil bruge max 10.000dkr. for (CPU, bundkart og fuld 4GB RAM) og det skal være mindst over 3.4 eller 3.6Ghz hastighed, Har du nogen forslag?
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 14:50 #6
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=312821 bundkort 1850.00kr

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422 ram pc6400cl4 800mhz 4gb 2800.00kr

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881 CPU core2quad 4*2.4ghz 5799.00kr

Hvis du absolut vil bruge 10k på de 3 dele, så vil dette være et temmeligt vildt setup. Forudsat din PSU kan følge med, du har pci-e gfx kort og hvis dine HDD er ide diske vil det være spild med så hurtigt et sys. Personligt ville jeg dog nok bare købe en hel ny com til 10k og så beholde Medion som backup, børne, gæste, eksperimentere computer. For 10k kan du få en super fin com der vil tygge alt uden probz.

http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=6943

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB S-775
  ASUS P5B I965P S-775
  2GB DDR2 PC6400 800MHz Corsair (2x1GB)
  320MB BFG GeF 8800GTS GDDR3 PCI-E
  320GB Maxtor 7200rpm SATA2
  Colors-IT L8027-C43 400W Sort/Sølv
  PSU Standard til 500W 17dB Atrix
  Thermaltake Silent TR2 Intel 775
  NQ 3850A 60mm VGA Cooler Copper
  18x Samsung DVD/RW DL Sort
  Creative SB X-FI Xtreme Audio

Beløb ialt inkl. moms: DKK 10.226

Så har du en sprit ny com, der har sataII HDD, DirectX10 klar gfx kort, lydløs cpu blæser, lydløs vga blæser, lydløs psu, super godt lydkort og så har du stadig den gamle medion ved siden af.. Bare et forslag :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 14:52 #7
3.4 eller 3.6 kan du ikke bruge til noget.. En core2duo 2.13ghz sparker røv på en PentiumD 3.4ghz, mhz ræset har heldigvis været overstået et stykke tid
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 14:54 #8
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=434&model2=432&chart=184 her kan du sammenligne CPU´s i forskellige tests. En core2duo 2.4ghz lammetæver en Pentium EE 3.733ghz uden problemer
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 14:59 #9
du bør IKKE tænke i mega hertz længere, så snyder du dig selv.
Avatar billede seyed Nybegynder
12. april 2007 - 15:51 #10
drgonzo og screem brille tak for jers hjælp.
tomshardware link ver fantastik og I har ret, high Ghz er ikke alt. Og det er bedre at købe en samlet ny pc isteded for at spille penge på et selv samlet halv ny og halv gamel. Faktisk derfor jeg har købt den medion og det var godt.
Men jeg har en bærbar som ekstra pc og har ikke plads til 2 pc. På andet side den har 400GB HD(250 + 160), ATi Radeon 9600TX videocard som jeg tror stadig er god. Lyd og TV-korten, Net-korten, DVD-ROM og brænderen er heller ikke så dårlig. Fannerne støjer lidt når man tænder på pcen men det kan tøleds.

Helt ærlig jeg ikke hvad skal jeg gør, men jers erfaring var hjælpsom, jeg havde sat Intel E6x00 helt til side pga. lav ghz men jeg skal vurdier det igen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 16:10 #11
Helt sikkert, hvis det sidste du har kigget på CPU´er var under mhz ræset vil de nyere CPU´er nok overraske en hel del. 9600XT er verdens fedeste gfx kort, eller næsten.. Har selv en gammel trofast kriger der kører endnu ;) men det er ved at være forældet, desværre.

Hvilken type er dine hdd´s? IDE vil bare sløve et nyt system. Du kunne evt prøve at sælge din medion i den blå avis for 2500kr, det er de vildeste priser folk tager for samlede comz der og der er altid nogen der vil betale, det er bare om at pimpe salgsannoncen med fancy tal, uden at lyve selvfølgelig. Du kan endda beholde 400GB hdd og købe en skuffe til den og bruge den som ekstern backup/lager og Så har du 2500 mere til den nye com, der kan du lige få win vista og evt xtra hdd plads, bedre gfx eller andet. Det tror jeg klart du vil blive mest glad for.
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 16:11 #12
eller evt en 22 tommer skærm, kan fås for 1999.00kr ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 16:12 #13
fladskærm, widescreen altså
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 16:14 #14
400GB HD(250 + 160),

Du kan endda beholde 400GB hdd og købe en skuffe til den og bruge den som ekstern backup/lager

vrøvl.. du kan beholde de 250 og bruge som ekstern backup/lager
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 16:44 #15
12/04-2007 16:10:31 mht harddiske er vi IKKE enige, (når vi kun taler om en til 2 diske)
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 17:07 #16
at smide en ide disk i et sprit nyt system, i forhold til en sataII med 16mb cache ville være synd. flaskehals nr1 er jo klart hdd så, samtidigt er priserne på sataII hdd m16mb cache uhørt lav på 250 og 320 gb modellerne. Men jeg foreslår bare et nyt sys i stedet for 10k på 3 dele, så ville jeg personligt hellere bruge ide disken til ekstern backup af sikkerhedsmæssige årsager.. Har mistet en com til lyn.. 400gb bye bye.. pænt øv
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 17:19 #17
NEJ, der er ingen videre forskel på EN disk om den kører SATA eller IDE (vi er enige i at det vil være dumt at vælge IDE, men ikke i den tekniske del af del), da selve harddisken er den samme, og har samme skrive/læse hastighed fra selve pladerne, er det det der sætter begrænsningen og ikek interfacet (hvor både SATA og IDE begge er hurtigere end selve læse/skrive hastigheden til/fra pladerne), selv de aller hurtigste 15K SCSI diske kan ikke levere nok til at ATA interfacet ikke kan følge med.

Men.... Man bør dog vælge SATA2 alligevel, da den har nogle nyere teknologier (her tænker jeg på NCQ) der gør at læse/skrive kommandoer kan stå i kø og bliver prioteret efter hvor på pladerne, hovedet befinder sig, så er hovederne helt ude i kanten, og næste kommando siger de skal flyttes ind til inderkantenm og næste kommado er i yderkanten igen, vil den først tage de 2 kommandoer der er i yderkanten, for derefter at tage den i inderkanten.
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. april 2007 - 17:29 #18
Altså hvis jeg forstår dig ret, så påstår du at den interne datahastighed er den samme på alle plade diske, mere eller mindre? Hvad med søgetider? Jeg håber da jeg misforstår dig.

kig her
http://www23.tomshardware.com/storage.html?modelx=33&model1=117&model2=676&chart=37

Hvis det er som jeg tror du påstår burde alle ikke-ssd diske ligge stort set ens i intern datahastighed og læse/skrive operationer, hvilket bestemt ikke er tilfældet. Det samme gælder søgetider.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 17:36 #19
søger tiden afgøres primært af RPM.

Du skal kigge på selve databladet for 2 "ens" diske, hvor den ene er med SATA og den anden er med ATA interface, der vil den interne hastighed fra medie to controller være ens, det er klart at man ikke kan sammenligne en raptor, med en 2.5" 4200RPM disk ;)

Søgetiden er omvendt proportinal med rotations hastigheden, som jeg startede med at skrive, så vil den primært vøre bestemt af rotations hastigheden, samt den anvendte teknologi til styring af selve læsearmen.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 17:40 #20
her er 2 ens seagate diske, (den eneste forskel er interfacet)

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Barracuda_7200.10_400_GB&vgnextoid=4a6f99f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD&vgnextchannel=a32a2f290c5fb010VgnVCM100000dd04090aRCRD&reqPage=Model
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Barracuda_7200.10_SATA_400.2_GB&vgnextoid=398099f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD&vgnextchannel=a32a2f290c5fb010VgnVCM100000dd04090aRCRD&reqPage=Model

bemærk data er 100% ens for de to diske, søgetider, transfer rate osv, og det er jo logik faktisk ;) for ingen af diskene kan udnytte den bus de er koblet på, og derfor siger al fornuft også at de skal performe ens.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 17:42 #21
der er dog EN forskel nemlig at disken med ATA maks kan overføre 100MB pr sek pga kontrolleren, hvor SATA disken kan klare 300MB pr sek, men da begge diske maks kan overføre 78 MB pr sek til /fra skiven,er de 100Mb kontrolelr har som begrænsning stadig ikke nok til at udgøre en flaskehals.
Avatar billede screem_brille Novice
12. april 2007 - 17:49 #22
og her en 15K scsi 320 disk, http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Cheetah_15K.5_73.4_GB&vgnextoid=3ae6a3b7b59ad010VgnVCM100000dd04090aRCRD&vgnextchannel=4d02d3a0140fc010VgnVCM100000dd04090aRCRD&reqPage=Model#

hvilket viser hvor meget en fordobling i rotations hastigheden betyder for søgetiden, ydermere har den 125MB i transfer rate, hvor de 2 andre "kun" har 78MB pr sek
Avatar billede seyed Nybegynder
13. april 2007 - 06:45 #23
Undskyld, at jeg flygtede pludslig væk. Det var meget at lære på en gang. Jeg var en gang i faget men det var lang tid siden. Jeg har læst EDB-assistant og Datamatikker for 6 eller 7 år siden og jeg har fået også netværk kursus og var Novell CNA (tror jeg) adminstrator. Jeg fik job i Kofoedskole som netværk instalator og brugt omkring 1 million kr. af skolen budget og fornyede hele skolens system og det blev til et godt system i high kvalitet. Men pga. personal problrmer blev jeg fortids pensionist og lagt alt med faget væk. Jeg har glemt meget og alt er nye. Jeg kom ind for faget med 8086, so com AT, og so kom 286, og 386, og state of art 486. og jeg gik ud af faget med win95

Derfor fik jeg hoved pin igår at gen huske faget, og at brug hjernen igen, i hele taget. Men, jeg kan forbreder mig til at skkafe migselv en god maskin igen.

Før vi fortsater, jeg er ny og kender ikke til den point system. I begge to tejner jeg selv meget mer end det 100 point, hvis det er noget jeg skal give, vv og sige hvordan skal jeg gør det. Og hvis det er vigtigt at få point men I får ikke mer end 100 med at fortsatte dene diskation, det er bedst at vi deler vores emne i flere spørgsmål. For, Jeg har brug for en intense kursus inden for:

1) CPU, og hvad forskelige modeler er for noget, hvad er forskel på (Xeon, pentium D,...) og sådan noget's Dual core og core 2 Duo? hvad for en er ægte multig prosessor.
FSB, 800, 1033 eller 1333
L2, 1MB 2MB eller 4MB
64 eller 32, og hvad for en er ægte 64
2) bund kart, pånær at have sokket til cpu, hvad der kræves af, for at være fremtids sikker, bagud kompatibel, ...?
3) Min 250 HD er 7200prm og 160ern er 5400prm. og begge to er ide. 250 er ny og godt. men det med SATA er noget nyt for mig. en vores lektion kan være kun om harddisk.
4) memory, jeg ved hvor stor på en slot er bedre, men hvad er idags standard max 4GB, 8GB ... hvordan bundkartet til mem skal være.
5) Grafik kart
6) hvad ellers skal jeg vide

Alt ialt, der er meget som jeg skal lære, men skal vi gå i gang som enkelt spørsmål eller bar skal vi fortsatte. Hvis vi gå igang som enkelt spørgsmål måske det kan hjælpe andre også.
Lad også først, fast sætter vi fremgang måden og bagefter gå i gang.

Forresten idag skal jeg returner min (AMD X2 4400 Dual core PC) tilbage til Bilka. Den er med lightscriber label skrivning (som er ret nyt for mig). Den var god og som enkelt dele mer for pengene, med vista, 500GB HD, 2GB ram, men jeg har brug for noget kraftier. Pga OS compatbilitet problemer, min egen p4 2,66 så ud at være hurrtiger i at kør (Cyberlink Powerdirector 5, video editor, som er hoved sagen) end den nye AMD.
Avatar billede seyed Nybegynder
14. april 2007 - 13:43 #24
Dual Core Xeon 3.2GHz eller Core 2 Duo E6700 2.66GHz

Begge to kan: Intel Virtualization Technology, Intel Extended Memory 64 Technology, Execute Disable Bit funktion, Enhanced SpeedStep technology

Xeon 5060 kan også: Hyper-Threading teknologi,  Demand Based Switching, 3 streaming SIMD extensions,

Begge to: L2 4MB  og FSB 1066Mhz

Xeon bruger  130 w og varmer 78c,
E6700 bruger  65w og varmer 60.1c

Ca. Pris:

2.328 dkr.  Intel Dual-Core Xeon 5060 3.2 GHz
3.640 dkr.  Intel Core 2 Duo E6700 2.66 GHz
Men når der kommer til at finde bundkart til Xeon, priser ligger mellem 2.500 kr til 5.000 og faktisk, jeg kunne ikke finde noget FSB 1066 og alle sammen er FSB 1333
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. april 2007 - 11:40 #25
Hvert af dine spm er jo en 100siders teknisk forklaring.. XEON er i bund og grund en server CPU, tror bare du skal holde dig til core2duo

Denne com kan klare alt du kan smide efter den og vil nemt kunne OC CPU til 2.66GHZ så der er ingen grund til at bruge 1200kr xtra på den lidt større CPU

http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=6943

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB S-775
  ASUS P5B I965P S-775
  2GB DDR2 PC6400 800MHz Corsair (2x1GB)
  320MB BFG GeF 8800GTS GDDR3 PCI-E
  320GB Maxtor 7200rpm SATA2
  Colors-IT L8027-C43 400W Sort/Sølv
  PSU Standard til 500W 17dB Atrix
  Thermaltake Silent TR2 Intel 775
  NQ 3850A 60mm VGA Cooler Copper
  18x Samsung DVD/RW DL Sort
  Creative SB X-FI Xtreme Audio

Beløb ialt inkl. moms: DKK 10.226

Så har du en sprit ny com, der har sataII HDD, DirectX10 klar gfx kort, lydløs cpu blæser, lydløs vga blæser, lydløs psu, super godt lydkort og så har du stadig den gamle medion ved siden af.. Bare et forslag :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 08:52 #26
Mangler du mere hjælp? Eller klarer vi resten i dit andet spm?
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 08:53 #27
Jeg accepter den forslag som svar på min spørgsmål men, stadig vil jeg kun invester i en CPU, bundkart og 4GB Ram. Men send mig det som svar, for at du kan få din point.
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 08:56 #28
Ja vi kan forsat i andet spm men før det, jeg mener du skal få din 100 point fra dette spm. Jeg læret meget og vi fundet til den CPU der betaler best for pengene for tidlen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 09:05 #29
ok :)
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 11:09 #30
Med mange tak for din hjælp
Avatar billede seyed Nybegynder
17. april 2007 - 11:20 #31
Jeg har clikede Accepter et par gange,men der sker ikke noget pånæger den gule warning
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. april 2007 - 12:11 #32
du skal først markere mit navn til venstre for den tekstbox du skriver dine indlæg i, så vælg accepter :)