Avatar billede kunzen Nybegynder
03. april 2007 - 08:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilket som helst styresystem på PDA'en?

Jeg er nybegynder inden for PDA verdenen, og har lige enkelte spørgsmål før jeg køber een. Det drejer sig om denne PDA jeg vil købe:

http://www.edbbiksen.dk/shop/mio-168-pda-6603p.html

Den er billig og må være en lempelig løsning for en førstegangs køber som mig.

Jeg påtænker som sagt at købe en MIO 168 og der står at operativsystemet er Microsoft Mobile 2003. Kan man opgradere styresystemet til at være Mobile 5 eller er PDA fastlåst med det ene styresystem?

Hvad med Navigations software? Kan der installeres hvilket som helst Navigations software på sådan een? Eller er der nogle der er udelukket. Og hvorfor er de det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2007 - 08:59 #1
PDA´en er som sådan ikke låst - men der er så mange specialtilretninger på de enkelte modeller, at du er tvunget til at købe en speciel opgradering til netop din model. Og det er efterhånden meget sjældent at producenten laver sådanne opgraderinger.

Ydermere kører nævnte model WM2003. Næste step er WM5, og der er lavet så meget om, at det ikke er muligt at opgradere fra en 2003´er (bl.a. måden der lagres data er lavet om, så den ikke længere taber data når batteriet løber tørt).

Ja, du kan bruge et hvilket som helst Windows Mobile 2003 baseret navigationssoftware. Men igen - det SKAL være til Windows Mobile 2003.

Hold godt øje i butikkerne - Aldi, Føtex, Harald Nyborg m.v. har ganske ofte en navigator til salg med software for under kr. 2000,- - så hvis du selv skal ud og investere 1800-> for navigationssoftware, bliver det hurtigt et dyrt køb...
Avatar billede kunzen Nybegynder
03. april 2007 - 09:02 #2
Så du siger at jeg burde gå efter en PDA med WM5 for at være sikker på at være "up-to-date"? Også med hensyn til navigation.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2007 - 09:07 #3
Ja, det ville jeg gøre.

F.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=173290 - som er incl. GPS (integreret antenne) og navigationssoftware.

Jeg kender kun tomtom, så jeg kan ikke snakke godt eller skidt for X-roads, men så vidt jeg ved, er der ikke den helt store forskel på softwaren - og kortene til al software kommer fra en af to leverandører, som vist også er stort set ens.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2007 - 09:09 #4
De rene navigationsanlæg findes iøvrigt netop til under kr. 2000,-

Du går glip af PDA delen - men jeg ved jo ikke hvad du skal bruge den til :-)

Her har både Harald Nyborg og THansen ofte billige modeller...
Avatar billede kunzen Nybegynder
03. april 2007 - 09:14 #5
Og den Fujitsu er så en PDA incl. GPS? For det er faktisk funktionen som PDA jeg er på jagt efter. Og jeg har da forhørt mig rundt omkring og det er som om  den der LOOX-model bliver ved med at dukke op, så den må jo kunne et eller andet :))
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2007 - 09:25 #6
Ja, Fujitsu-Siemens Loox serien har en del modeller med indbygget GPS.

Det er der netop på 500 modellen (Jeg har selv en 720´er hvor jeg dog ikke bruger GPS/Navigator software) - og nævnte 500´er er oven i købet med software (Hvilket der jo ikke var noget formål med at levere, hvis der ikke var GPS i :-)

Men en lille advarsel... - investeringerne slutter nemlig ikke her, hvis du skal have det fulde udbytte i bilen...

Så vidt jeg kan se, kommer ovenstående 500´er kun med 256MB SD kort til kortene. Det giver rigeligt plads til DK - men skal du f.eks. have hele Skandinavien med, kommer du i pladsnød. Her skal du bruge 1-2GB. Det er jo blot at købe et SD kort i rette størrelse, men det koster jo også lidt...

Og nok endnu vigtigere er, at du kan føde den med strøm i bilen - en 12V lader skal altså også bruges - plus en holder, hvis der ikke findes det i forvejen (jeg har løst det med velcrobånd, da jeg har en dejlig plan flade ved siden af instrumentpanelet).
Avatar billede kunzen Nybegynder
03. april 2007 - 09:32 #7
Tusind tak for hjælpen. Du fik mig nok overbevist om at LOOX serien er den jeg skal gå efter. Jeg fik svar på det jeg ville så hvis du lige smider et SVAR op så får du dine velfortjente point......Tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2007 - 09:49 #8
Der er svar her... - og så held og lykke med det.