Avatar billede mundt Nybegynder
01. april 2007 - 22:39 Der er 4 kommentarer

Tillade klienter at installere i domæne

Jeg har en windows 2003 kørende som domain controller. Jeg har 2 ou'er. I den ene er der forholdsvis få brugere ca. 18 som alle har behov for at kunne installere på klient pc'erne. Hvad skal der til for få dem til at kunne dette? Skal jeg rundt på alle klienterne og melde de pågældende brugere ind i power user grupper, eller kan det foretages på en nemmere måde på serveren?
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2007 - 06:43 #1
startup script:
NET localgroup Administrators /add "domain_name\domain_group"
Avatar billede venturer Nybegynder
02. april 2007 - 13:25 #2
Hvis det kun er den ene bruger som skal være lokal admin på den ene maskine vil jeg sige det er lettest at køre strych9s kommando.
Hvis det er alle brugerne i denne OU som skal være lokal admins på alle maskinerne i denne afdeling, så kan du med en Group Policy bruge funktionen "Restricted Groups".
Tilføj grupperne "Administrators" og "Administratorer" og angive at "Domain Admins" og "OU Admins" (en gruppe du selv laver) skal være medlem.
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2007 - 13:31 #3
Mener du ikke domain users i stedet for domain admins? Hvis ikke, så misforstår jeg nok konceptet.
Avatar billede venturer Nybegynder
03. april 2007 - 14:15 #4
Almindeligvis er Domian Admins altid medlem af den lokale admin gruppe (sker når man melder maskinen ind i domænet), derfor skal denne også tilføjes i hans policy. Jeg foreslår så at lave en seperat gruppe til de af brugerne som skal have lokal admin rettigheder og tilføjde dénne gruppe frem for Domain Users som jo netop vil give ALLE brugere admin rights på de lokale maskiner.