Avatar billede peter_holst Praktikant
30. marts 2007 - 10:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Placere billede i et objekt?

Hej

Jeg har tegnet et objekt. En firkant med afrundede hjørner.
Jeg vil nu gerne placere et billede indeni i dette objekt, men jeg kan ikke huske hvordan man gør, hvis man overhovedet kan.
I InDesign bruger man jo "Place" funktionen, men den virker ikke i Illustrator. Er der nogen der har en løsning?
Avatar billede gertp Nybegynder
30. marts 2007 - 10:49 #1
i den danske version af cs kan man vælge filer/placer
Avatar billede peter_holst Praktikant
30. marts 2007 - 11:06 #2
Ja, men den placere bare billedet som et nyt selvstændigt objekt og ikke som "fyld" i min firkant.
Avatar billede jernrosen Nybegynder
30. marts 2007 - 15:58 #3
Jeg har kun den engelske version og i den gør jeg følgende :

placerer billede og ramme i forhold til hinanden - højreklikker og vælger "Clipping mask" - vupti er billedet beskåret som ønsket.

Hvis du efterfølgende skal flytte billedet i forhold til beskæring kan du højreklikke og vælge "Release clipping mask".

Du skal bare sørge for at din firkant ligger øverst.
Avatar billede spe Nybegynder
30. marts 2007 - 22:14 #4
På dansk hedder det objekt->udsnits maske->opret.
Du behøver ikke ophæve masken for at flytte billedet indenfor masken (dit rektangel med runde hjørner) du skal blot vælge den hvide pil med plus og klikke på billedet så kan du flytte det rundt uden at flytte masken.
Avatar billede peter_holst Praktikant
10. april 2007 - 09:37 #5
Tak for hjælpen.
Jernroden - vil du lave et svar til dine points?
Avatar billede jernrosen Nybegynder
15. april 2007 - 18:55 #6
Svar ;-)