Avatar billede martin7 Nybegynder
22. marts 2007 - 21:10 Der er 6 kommentarer

lidt hjælp til parationer i kubunto

Hejsa. Jeg har lige instaleret kubunto for første gang og jeg er helt nybegynder med linux.

Instalationen forløb smertefrit, så det var jo lækkert nok, alting virker og den fandt det hele selv.

Det blev bare ikke helt som jeg ville have det.

Jeg ville gerne have haft delt min hardisk op i 2, så den en halvdel kørte linux og den anden forblev fri til windows. Så jeg lavede 2 parationer, men da jeg så kom lidt længere i instalationen, blev jeg bedt om at vælge en paration til systemet og et sted til swapfilen. jeg kunne ikke vælge den samme paration til begge dele. så det endte med at jeg tog den anden paratition til swapfilen.

Det virker også som om jeg kun har den enehalvdel til rådighed nu. (så det kan være jeg har valgt 40 gb til swap)

Håber jeg har skitseret problemet klart.
altså det jeg ønsker er at dele min disk i 2 stykker, 40 gb til linux og 40 gb til windows. Hvordan får jeg det gjort nu.
Om jeg skal starte forfra betyder ikke noget, bare det kommer til at virke.

vh Martin
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2007 - 21:46 #1
Jamen, så starter du bare forfra ;)

Så lav 3 partioner:
1) Til kubuntu - størrelsen bestemmer du
2) Til linux-swap - her bør du vælge 2 gange din RAM (eller evt. kun 1½)
3) Til windows - størrelsen bestemmer du
Avatar billede martin7 Nybegynder
22. marts 2007 - 21:49 #2
okay - klart og tydeligt svar :-)
er det sådan man gøre normalt, at man laver en paration til swapfilen ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2007 - 21:50 #3
Ja
Avatar billede martin7 Nybegynder
22. marts 2007 - 21:51 #4
okay takker
Avatar billede martin7 Nybegynder
22. marts 2007 - 21:53 #5
hvis du har andre vigtige råd til en nybegynder, så er de meget velkomne
Avatar billede remonce Nybegynder
08. april 2007 - 10:20 #6
Et par råd:

Opstår der problemer er der højest sandsynligt givet et svar på: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy

Guiden er til ubuntu, men virker fint til kubuntu også. Hvis der står man f.eks. skal bruge gedit til at åbne en tekstfil skal du bare bruge kate eller kwrite i stedet.

Jeg har selv haft brugt kubuntu i et halvt års tid, og jeg synes jeg med tiden fandt ud af at kubuntu havde mange bugs. F.eks. åbnede programmerne ikke altid når jeg trykkede på et ikon, og når jeg skulle ændre mine netværksindstillinger frøs systemet nærmest. Det har jeg også læst at der er en del andre der har på diverse fora. Hvis du også føler der er en del ting der ikke virker kan jeg roligt anbefale Ubuntu, eller hvis du vil have lidt mere udfordring, så Debian. Ubuntu er kubuntu bare med skrivebordsmiljøet GNOME i stedet for KDE. Både ubuntu og kubuntu (samt flere linux-distributioner) bygger på debian, som er en af de største distributioner.