22. marts 2007 - 11:55Der er
5 kommentarer og 1 løsning
tomgang vs motorbremse
interesserer(læs leger) mig en smule for benzinøkonomi og har dette problem
jeg kører hver vej 25 kilometer og kan på ruten rulle ca 3 kilometer uden problemer. Men ville det være bedre om jeg kørte lidt længere frem, og så blot slap gassen.
kender i nogle gode steder om emnet, siger i bare til, jeg har ikke lige været heldig
Har engang læst i, så vidt jeg husker, bilmagasinet at det ofte bedre kunne betale sig at lade bilen blive i gear da der er en "cut-off" funktion når man slipper gassen og bilen er i gear i modsætning til tomgang.
Det er korrekt, at moderne motorer med computerstyring lukker fuldstændigt for benzintilførsel ved påløb, d.v.s. bilen bevæger sig fremad p.g.a.inertien medens den stadig er i gear. Ved friløb, d.v.s. bilen ruller i frigear, bruges der en smule benzin for at holde motoren i gang.
Jeg kan følge benzinforbruget løbende på min bil, og ved påløb bruges der 0 liter/100 km. Ved friløb ca. 1,5 liter/100 km.
Besparelsen er minimal (hvis der er nogen overhovedet) med påløbsmetoden fremfor at lade den rulle af sig selv i frigear. Det afhænger af situationen. Bilen vil ikke bevæge sig lige så langt, før den stopper ved påløbsmetoden, da kompressionen i motoren vil få den til at miste fart hurtigere end ved friløb. Det betyder så, at man måske skal til at "give gas" for at nå frem til lysreguleringen eller for at undgå at sinke resten af trafikken, og så er besparelsen hurtigt blevet til et merforbrug.
Jeg kan ikke finde nogen artikler lige nu, men jeg har læst om det flere gange, og konklusionen er, at man ikke kan give noget generelt svar.
Man er nødt til at vurdere hver situation for sig, og jeg mener ikke at kunne huske nogen artikler, som turde sætte noget tal på an besparelse. Hvis der er nogen, er det i hvert fald under 1% .
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.