Avatar billede kenzoo Nybegynder
14. marts 2007 - 18:49 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Overføre xp kopi til d-drev med dural boot for wista på c-drevet

Hej!

I forbindelse med overgang til Windows Vista vil jeg gerne flytte mit version af Windows Xp over på en anden disk, disken er på 74 GB, den nuværende er på 150Gb. Det skal være muligt at boot op på den med en boot-menu svarede til Dural boot hvilket jeg ønsker.

Det skal være sådan at Windows vista ligge på C-drevet og Windows xp på D-drevet Jeg har i den forbindelse brugt Norton Ghost 12, men jeg kan ikke boot op på den flyttede version Windows xp uden at flytte kabel.

Jeg har formateret 74Gb disken den ligger som D-drevet både via Computeradministration og via Windows wp cdén.

Jeg kan sagtens kopiere C-drevet over på D-drevet med Norton ghost.

Jeg kan heller ikke komme af med dural boot menuen fra den gamle Windows vista version, jeg får en dural boot med "tidligere versioner af Windows" eller "Windows vista". jeg har ændret Boot.ini også den i system, den er korrekt i følge Microsoft Web side, hvor ligger versionen?

Hvis jeg fjerner disken og boot up skriver dem filen: Windows\ system 32\ winload.exe mangler?

Søger man på den finder man den ikke?? Skjult??

Jeg har brugt et program der hed Casper (et eller andet) det kunne lave en kopi, men kopien ville heller ikke boot op.

1. Få windows vista på C-drevet 150Gb. (Nemt nok)
2. Få Windows xp overflyttet kopi på D-drevet
3. Få Dural boot menu
4. Fjernet gammel Dural boot menu
5. Be happy .-)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2007 - 19:34 #1
For at starte et sted, mener du ikke DUAL BOOT??
Avatar billede off-line Nybegynder
14. marts 2007 - 19:57 #2
Du kan fjerne uønskede boot menuer i "msconfig" under bootini.
Hvis du vil have dual boot, skal du tænke på, at bootfilerne for begge windows,
skal ligge i den version, som er det aktuelle styresystem.
Når du bare har kopieret windows, er der ikke, som ved to installationer, skrevet
info til bootfilen i windows rod. Du kan muligvis selv skrive dem ind. Du kan
her se et eksempel på hvordan det ser ud:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
14. marts 2007 - 20:58 #3
Altså bare for at spørge dumt... Er det ikke ligegyldigt om Vista er C eller D?
Jeg ville beholde min XP uændret som C: og så bare smide Vista på D:
Det er nemlig MEGET svært at lave en vellykket flytning af XP fra at hedde c: til D:
Der findes værktøjer men er er altid noget der ikke virker bagefter!

Er det fordi du vil have Vista på den store disk, kloner du bare XP over på den lille med ghost som du har prøvet og sætter disken som primær bootdisk.
Boot.ini
------
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
------
Når det er gjort og du kan starte op, formatterer du den store disk, og installerer Vista som D:
Avatar billede kenzoo Nybegynder
14. marts 2007 - 22:37 #4
Hej!

Beklager Dual.

1. Disk C 150Gb skal bruges til raid, her på ligger Windows Xp Pro
2. Boot.ini ændret i system og backup til standart, som angivet hos Microsoft for Windows Xp Pro:

http://support.microsoft.com/kb/289022/da

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Windows Xp Pro booter på denne boot.ini, men det fjerner ikke Wista menuen stadig "tidligere versioner af Windows" eller "Windows vista".
under "Msconfig" se menuen ud som overstående og "kontroller alle startstier" er i orden.

Kan man installere en rå windows version og ligge den anden version oven på en såkaldt lagkageversion (overskrivning)

Jeg er enig med Gotfred at et af problemerne er Boot.ini, måske (boot.cfg), men at rette i den uden at vide hvad man gør, kan man ende med at sidde i dos prompten.
Kan man få Windows til at skrive en ny boot.ini under repair i boot.ini bootcfg?

Der findes menuer som hedder:
Boot.cfg /Rebuild gentager listen over alle Windows – installationer og tillader brugeren at vælge, hvilken der skal tilføjes?
Bootcfg / add tilføj en windows installationer og vis resultat.

Mv.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. marts 2007 - 01:05 #5
Hvis man kun tilføjer noget til Boot filen, starter windows vist alligevel op.
Spørgsmåler er mere, om dual boot virker. Man skriver ikke direkte i bootini,
men går ind i windows rod (Vis skjulte filer) og skriver i den tekstfil, som
hedder boot. Men ellers kan man tage en floppy kopi af filen, inden man skriver
i den, så kan man altid kopiere den ind igen. Og ellers, ja jeg mener, man kan
skrive en ny bootfil "fixboot" under "R"
Avatar billede kenzoo Nybegynder
15. marts 2007 - 02:22 #6
Hej!

Jeg har checket Filen i System og backup de er begge korrekt, men i aften har jeg prøvet Repair med Cd-rommen i prøvet "fixboot" og menuen "boot.cfg" her kan man lede efter versioner af Windows, der var to en Backup version med nummer svarende til Windows backup på computeren og en med original navn, her valgte jeg original version, spørgsmålet er så er det fixboot der er årsagen eller den anden boot.cfg her efter er menuen for Windows vista fjernet?

Godfred vi er enige.

Det er derfor jeg tænker at man kan kopier Windows over på en disk og lede efter den på Boot.cfg, her kan man tilføre andre windows versioner?

Mv.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2007 - 07:33 #7
Jeg er rigtig meget i tvivl om hvad det er du mener, men du kan rolig skrive en boot.ini fil
Hvis du betragter linien "default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS" refererer den jo blot til at dit system ligger på den 1. partition på hdd0 - hvis du forestillede dig at du klonede dit system over på den 1. partition på hdd1 så skulle du indsætte en linie der referer til 1. partition på hdd1. Hvis du installerer Vista på samme computer kan du roligt glemme alt om det Vista har et helt andet boot system som eftertrykkeligt overskriver alt hvad der vedrører XP`s bootsystem
Avatar billede off-line Nybegynder
15. marts 2007 - 14:11 #8
Efter det som helgec skriver om Vista (ny viden for mig) kan jeg vist desværre
ikke tilføje noget. Som jeg forstår ham, kan man kun få dual boot m. 2 x Vista.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2007 - 14:39 #9
Så har jeg muligvis misforstået noget, det jeg mener er,at hvis Vista er med i en dualboot så er det Vista der bestemmer og her er der ikke noget der hedder boot.ini
Avatar billede off-line Nybegynder
15. marts 2007 - 14:57 #10
Og jeg misforstod åbenbart det med Vista bootsystem. Men når der ikke
er nogen bootini, hvordan for kenzoo så skrevet sin dual boot ind?
Avatar billede kenzoo Nybegynder
15. marts 2007 - 19:18 #11
Hej!

Fandt denne side på nettet:
http://www.vistabootpro.org/

Her et program til dualboot. (beta)

Der er mange glæder ved Vista :-)

Mv.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. marts 2007 - 19:28 #12
Det ser spændende ud, venter på at høre hvad du får ud af det.
Avatar billede kenzoo Nybegynder
15. marts 2007 - 19:31 #13
Avatar billede kenzoo Nybegynder
15. marts 2007 - 19:46 #14
Hej!

Fjernelse af dual boot menuen er her, sammen med Vista beta:

http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?t=74987

Mv.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. marts 2007 - 19:56 #15
Jeg har kun skimmet dit link dit link, men denne her er så rigtig:
CAUTION: Modifying the contents of one's boot.ini file and bootsector may lead to not being able to access the operating system.
Hvis man sletter styresystemet på C:/ og ikke har fået skrevet en ny bootfil
til den andet windows, kan man slet ikke boote op igen.
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
15. marts 2007 - 21:19 #16
Hej Kenzoo
Lad os starte forfra!

Problem:
Du vil gerne have din eksisterende XP bevaret men have den væk fra din 150 Gb disk, da 150 Gb disken skal bruges i et Raid setup.

PROBLEM 1 er at XP bliver NØDT til at blive ved med at være C:\ da der står "C:\" en myriade af steder nede i registy og i diverse, ofte også binære, filer til installerede programmer!

Step 1: Frigørelse af din 150Gb disk - Klon den én til én med Ghost og lad din 75 Gb disk være dit C: drev fremover.
Step 2: Opsæt dit Raid (0 går jeg ud fra) med de to identiske 150Gb diske og opret en  partition D: (eller V: - ligegyldigt) på den.
Step 3: Installer Vista på D: (eller V:) ved at sætte Vista CD'en i når du ER bootet op i XP og lad Vista om at lave DUAL boot menuen.

Bemærkninger
1. I den beta jeg lavede det med SKULLE partitionen til vista være en Primær partition, hvilket heller ikke er noget problem for XP, men fx er det for win NT.

2. I den endelige bootmenu kommer der til at stå "Tidligere version af Windows" og "Microsoft Windows"... den første er din XP den anden din Vista. Teksten kan du rette i din systemopsætning i Vista.

3. Jeg har IKKE gjort dette på et RAID men kun en std. pc med to diske.
Avatar billede kenzoo Nybegynder
15. marts 2007 - 23:48 #17
What you can do is:
1. Ghost your XP PRO
2. Format drives
3. Start a new Windows XP Pro setup and install on NON Raid drive. Do not activate. Setup your RAID Drives as D: and setup your RAID. Format the RAID with XP Pro
4. Once you have this accomplish then run Ghost and restore you XP Pro to that drive you just setup Pro on. This will now be your C: drive.
5. Boot to Vista DVD and run advanced setup to install Vista on your RAID drives. Once accomplished you will then be able to dual boot and Vista will rename the drives as C:(Vista) and D:(XP Pro).

If you boot into XP PRo, XP will see the XP drive as C: and Vista as D:
If you boot into Vista, Vista will see the Vista drive as C: and XP as D:
Do NOT confuse the drive letters. Just let the OS handle the drive letters.

Beware. If you are running RAID 0, I am not sure how Ghost will handle this imaging procedure.

I hope you understand what can be accomplished.
Avatar billede kenzoo Nybegynder
16. marts 2007 - 00:19 #18
Hej!

Tak det var det jeg ville vide.

Jeg sat svaret ind fra http://www.pro-networks.org/forum/
hvis der er andre som som ønsker at prøve det som anden mulighed.

Det se ud at Vista bliver sat som C-drev som standart.

Samohtrelhe du lige smide det ind som svar så du kan hæve gevinsten.

Mv. Kenzoo
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
16. marts 2007 - 14:17 #19
Jamen tillyke

I den Beta vi lavede i efteråret var scenariet som beskrevet ovenfor men:
1. Vista SKULLE installeres på en Primær partition. Det eråbenbart ikke længere nødvendigt :-)
2. Der blev IKKE swappet drev efter hvilket OS man var bootet på. (derfor mit forslag om at lade XP være C:) Det er OGSÅ rigtig smart:-))

På det sidste har jeg rullet ud med ImageX til Vista som er rigtigrigtig smart:
Et ImageX image af en installeret maskine med office, Citrix, antivir mv. kan restores til en hvilken som helst maskine og opfører sig nøjagtig som en installation frisk fra skiven..

Igen tillykke - jeg håber det spiller
Avatar billede kenzoo Nybegynder
16. marts 2007 - 19:18 #20
Hej!

Ups!Fik du alle de point du skulle have?
Check lige, var lidt for hurtig.

Mv.
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
16. marts 2007 - 20:41 #21
Jo jo.  :-)
Du har lige vippet mig ned under 4000 grænsen.
Jeg er her nu mest for hyggens skyld.
Det sker jo at der er noget man ved lidt om..
Avatar billede kenzoo Nybegynder
17. marts 2007 - 04:28 #22
Hej!
Det er det jeg savner hvis man vil mere end lige det mest nødvendige, ja så kniver det med at få den rette information, med mindre man vil betale 800kr. i time hos Microsoft hvilket jeg ikke lige har lyst til. Jeg vil meget gerne lære mere det skyldes jeg er nysgerrig sjæl jo mere besværlig jo køre jeg på. :-)
Kopien er lavet, køre fint som "C" Diskene er sat op, driverne er hentet og klar, så Jeg venter lige på min Vista.

Tak! Alle