Avatar billede iwe Nybegynder
10. marts 2007 - 19:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bærbar lukker ned efter grim lyd

Hej!

Min bærbar (Acer Travelmate 661 LCi, 3 1/2 år gammel) er begyndt at sige en grim, vedvarende lyd efter noget tids aktivitet. Efter kort lukker systemet så ned med følgende fejlmeddelelse:
KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Systemet scannes for fejl osv. og genstarter så.

Lyden kommer efter stadig kortere tids aktivitet.

Jeg har læst i andre tråde, at det sandsynligvis er køleren, der skal udskiftes, og at CPU'en (hvad er det?) i værste fald kommer til at tage skade, og at det jo ikke er godt osv.

Mit spørgsmål nu: Hvor sidder køleren, og hvordan skifter man den? Og hvor får man en ny? Kan man selv skifte den?

Håber, nogen kan hjælpe... :-)
10. marts 2007 - 19:51 #1
Avatar billede iwe Nybegynder
10. marts 2007 - 20:23 #2
Øh... Kan ikke lige se nogen løsninger på den nævnte side. Kunne også være rart med noget direkte hjælp. :-)
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 20:26 #3
Jeg kan heller ikke se hvad linket kan hjælpe.
Du kunne starte med at åbne maskiner (hvis du kan) og rense blæseren
Du kan godt selv skifte den, men er du ikke teknisk, så vil jeg ikke anbefale det. Tjel evt om dine køleriller på siden, ibunden eller hvor de er placeret - evt trænger til rensning

Grundnerven i en computer er den Central Processing Unit også kaldet CPU eller processor. Processoren står for de centrale beregninger i hele systemet, deraf navnet, og processoren er dermed også en af de dele man skal fokusere meget på ved køb af ny bærbar. Fysisk er processoren et lille print på omkring 5x5 cm, som øverst har selve processoren chippen limet fast med keramik.
Avatar billede iwe Nybegynder
10. marts 2007 - 21:03 #4
Ok... Det lyder som om, jeg skal have fat i nogen, der kan... :-)

Men inden jeg gør det: Tyder den fejlmeddelelse, der kommer (kernel data inpage error), på køler-/CPU-problemer? Eller er det måske noget helt andet? Læste engang, at det måske kunne have noget at gøre med strømstyring e.l. Hvor i alverden indstiller man det?

Jeg kan fortælle, at problemet første gang opstod, da jeg havde haft pc'en kørende i halvandet døgn (hvis ikke mere...).
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:05 #5
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:09 #6
Jeg tror det er dine RAM

Start - Kør > SFC /Scannow hav din X_p Cd i drevet imens. Tror dog ikke dette løser problemet.
Avatar billede iwe Nybegynder
10. marts 2007 - 21:11 #7
Tak for linket... Er i gang med den slags selv lige nu. :-)

Inden jeg prøver det andet... Hvis det lykkes, hvad gør det så?
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:15 #8
Det gendanner tabte systemfiler. Tror dog ikke det er problemet, men der sker intet ved at prøve.

vis du har gang i den, så prøv evt. at teste dine RAM med http://www.memtest86.com/
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:19 #9
http://www.memtest86.com/

Klik på FREE DOWNLOAD
Avatar billede iwe Nybegynder
10. marts 2007 - 21:25 #10
Ok... Du får pointene får de mange gode tips. Skriv lige et svar, så jeg kan give dig dem. :-)
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:28 #11
Så takker jeg da, men var det ikke bedre vi løste det først ?
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:29 #12
Skal du have ny laptop så sig til, så skal jeg hjælpe med at finde en til dig.
Avatar billede iwe Nybegynder
10. marts 2007 - 21:34 #13
Jeg siger til, hvis det går helt galt. Får checket køleren osv. - og prøver også lige nogle andre løsningsforslag, jeg har fået andetsteds fra.
Avatar billede huset Praktikant
10. marts 2007 - 21:42 #14
Helt ok