Avatar billede grisling1978 Nybegynder
07. marts 2007 - 12:00 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Problemer med formatering og partitioner

Hej.

Har en bærbar PC som jeg er igang med at formatere. Vil gerne have slettet ALT på den, og lavet en 100% ny installation af XP.
Har foreløbig slettet min D partition, man kan nu ikke få lov til at slette C partitionens indhold, og kan heller ikke sammenlægge de to partitioner.
Har en original XP-cd, men syns ikke jeg kan finde læsningen på den.
Er der nogen der kan give mig en idiot-sikret gannemgang af følgende problem:

Sammenlægning til én stor partition og efterfølgende formatering af denne.

Takker på forhånd
Avatar billede peet-49 Novice
07. marts 2007 - 12:09 #1
Du skal boote på XPèn for, at udføre det.
Avatar billede peet-49 Novice
07. marts 2007 - 12:10 #2
Brug bootmenuen (typiskF12) under opstart og vælg cdrom
07. marts 2007 - 12:15 #4
Velkommen til Eksperten.dk
Generelt -> http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
07. marts 2007 - 12:55 #5
Tak for hurtig respons.

Peet-49 // Hvis jeg booter fra Xp´en starter den blot en almindelig installation op. Det giver ikke mulighed for at slette begge partitioner og sammenlægge til én stor...

dr1 // Syns ikke jeg kan læse nogen steder i dine links hvordan jeg sammenlægger to partitioner. Kan du give mig et andet link til denne beskrivelse??

Har læst et sted heride at man kan benytte FDISK.. Men hvordan gør jeg det?? Og vil det hjælpe på mit problem??
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2007 - 13:00 #6
Du får med garanti mulighed for at slette nuværende partitioner og oprette nye http://www.helgec.dk/xp-install.html figur 4
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
07. marts 2007 - 13:07 #8
Får mulighed for at slette D´eren, men C partitionen kan jeg kun vælge at installere ny XP på. Får at vide, at jeg ikke kan slette C-partitionen, da der ligger filer som skal bruges til at fuldføre installationen.

Kan ikke rigtig se udaf teksten til skræm 2, om jeg skal vælge R for reparer eller hvad??
Avatar billede peet-49 Novice
07. marts 2007 - 13:15 #9
L sletter partitionen, også den xp er på.
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
07. marts 2007 - 19:38 #10
Er der en af Jer der har en guide til FDISK??

Kan ikke få formatering via Windows-cd´en til at virke..
Kan simpelthen ikke få lov til at slette min c partition. Får besked om at der ligger filer der skal bruges, og har kun mulighed for at annullere handlingen.

HJÆÆÆÆÆLLLLLPPPPP
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2007 - 19:45 #11
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
07. marts 2007 - 20:09 #12
helgec // Tak for linket.. Men der er ikke A-drev i maskinen.. Har forsøgt at brænde en XP boot diskette over på CD rom, men DOS vil ikke acceptere denne. Har også forsøgt at smide indholdet over på C-drevet i en seperat mappe, men der vil den heller ikke køre FDISK fra.
Er der en anden måde at gøre det på når der ikke er A-drev i maskinen, og de to ovenstående muligheder heller ikke virkede??

På forhånd tak ;-)
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
07. marts 2007 - 20:10 #13
Fik lige en tanke...
Hvis man downloader "killdisk" og kører det... Kan man efterfølgende installere XP igen, og få det til at virke optimalt??
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2007 - 20:11 #14
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2007 - 20:12 #15
KILLDISK ligger også på den bootcd http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. marts 2007 - 20:27 #16
Kommentar: helgec

Det virker :)
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
26. juli 2007 - 17:16 #17
Tak for hjælpen.
Der er dog ingen af ovenstående løsninger der afhjælper mine kvaler. Desværre.
Men tak for indsatsen :-)
Avatar billede peet-49 Novice
26. juli 2007 - 17:27 #18
Løsningerne er skam gode nok, det er enten en fejl 40, eller en defekt HD/ram
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2007 - 17:50 #19
Og hvad var det så lige der hjalp??
Avatar billede peet-49 Novice
26. juli 2007 - 17:53 #20
Helge->>  Mon ikke han har købt en ny disk.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2007 - 18:19 #21
Man kan tænke sig mange ting, meget kan ske på næsten 5 mdr.
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
26. juli 2007 - 18:27 #22
Har stadig ikke fået lov til at sammenlægge de to harddiske, og har ikke mod på en killdisk... Så  hvis jeg ikke kan få lov til at slette partitionen på nogen måde må man leve med det.
Avatar billede peet-49 Novice
26. juli 2007 - 18:33 #23
Du sletter partitionen under install (L) først den udvidede og derefter den primære, det er altsammen forklaret dig før.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
26. juli 2007 - 18:36 #24
Ja det er også altsammen vældig fint, men jeg får ikke valgmuligheden at slette en partition. Så er det sgu ikke let at trykke "L" når valgmuligheden ikke er til stede.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2007 - 19:02 #25
Hvis du er seriøst interesseret skal jeg gerne komme med en anvisning der med garanti virker
Avatar billede grisling1978 Nybegynder
26. juli 2007 - 19:55 #26
Tak for tilbudet.
Har efterhånden opgivet at løse det. Har bokset så meget med det at jeg snart er helt grøn i hovedet... Nu starter den op med to installationer af Windows (omend jeg vælger at slette og geninstallere alt!!!) Nu skal jeg hver gang vælge hvilken installation jeg vil køre. Og til tider virker ingen af disse installationer. Overvejer at skifte harddisken på den...
Men tak for tilbudet
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2007 - 19:58 #27
OK! jeg forstår