Avatar billede hans_ch Nybegynder
21. februar 2007 - 00:05 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

GPL/LGPL software inde i kommercielt software

Jeg udvikler og sælger en webbaseret system. Til det system kunne jeg godt tænke mig at bruge nogle at de mange fantastiske gratis stykker software som der er udvikler (typisk JavaScript eller php), i stedet for at skulle opfinde den dybe tallerken en gang til. Det er selvfølgelig gratis software (GPL eller LGPL - noget jeg har kig på nu er under begge licenser), men vil det stille nogle krav til min software?
Nogle ting vil jeg bruge som de er uden at ændre i dem - andre vil jeg tilpasse en lille smule så det kører optimalt til mit eget system.
Jeg behøver ingen links til licensbeskrivelserne - dem har jeg skam fundet :) Jeg skal bare bruge lidt menneske sprog som fortæller at det kan jeg godt, hvis bare jeg... osv.
Jeg vil selvfølgelig ikke udgive min software under hverken GPL eller LGPL, men spørgsmålet er om jeg må bruge noget andet hvis jeg skriver informationer om det i koden?? Hvilke krav er der?
Avatar billede fxj Juniormester
21. februar 2007 - 00:39 #1
Som jeg forstår reglerne for GLP er de:
- Hvis man ændrer på et script/program udgivet under GPL, skal man frigive det under GPL.
- Et script/program udgivet under GPL kan ikke blive en del af et program/script der tages betaling for.

For LGPL kan man godt bruge programmet sammen med et andet betalt program. F.eks. er Linux LGPL og man kan derfor udvikle og sælge programmer til Linux
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
21. februar 2007 - 02:12 #2
jeg er faktisk bare enig med fxj tror jeg
i nogle tilfælde (fx mysql) kan man købe en licens (som giver ret til at sælge en løsning der indeholder og hænger på mysql)
og der er en forskel på de to, og i en af forskellene er at LGPL godt kan finde vej ind i din software "using the Library GPL permits use of the library in proprietary programs; using the ordinary GPL for a library makes it available only for free programs"
hvis det er gpl er det ikke nok at skrive det ind i softwaren, jeg forstår det sådan at en gang gpl altid gpl. du skal publicere dine ændringer. hvordan man skal forholde sig til en enkelt script er jeg ikke sikker på, men det er nok det samme.
så uanset om du bruger eller retter i gpl-licenseret software - hvilket man må begge dele - så skal du publicere så længe det er gpl
der er muligvis en smutvej idet man i nogle tilfælde kan sælge software der indeholder gpl-kode uden at publicere, men køberen har stadig fuld frihed til at lægge det ud til fri download. det er du nok ikke interesseret i, så der er ikke meget at hente.
derfor: hvis du kan drible helt uden om GPL kan det muligvis lade sig gøre.
og så et spørgsmål: hvorfor ikke benytte GPL? Du skriver "Jeg vil selvfølgelig ikke udgive min software under hverken GPL eller LGPL" ... i say: why not
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 02:25 #3
både GPL og LGPL er bedøvende ligeglade med om du tager penge for software eller ej

både GPL og LGPL stiller krav om at hvis du modificerer den GPL'ede eller LGPL'ede
kode så er det også open source d.v.s. at hvis du distribuerer skal du også
distribuere sourcen

forskellen på GPL og LGPL bliver relevant hvis din software "linkes" med GPL eller LGPL softwaren:
- med GPL bliver din software GPL og dermed open source
- med LGPL sker der ikke noget

(derfor er det sjældent at kommerciel software "linkes" med GPL kode)

hvad der præcis ligger i "linkning" er ikke helt veldefineret men de fleste
programmører har nok en ide om det

Linux er GPL ikke LGPL

men Linux programmer linker heller ikke normalt med Linux som sådan - de linker
mod GLIBC som er LGPL
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. februar 2007 - 08:05 #4
> derfor er det sjældent at kommerciel software "linkes" med GPL kode

I tilfældet, der blev nævnt før, omkring mysql er det jo faktisk tilfældet...
Avatar billede Spotgun Seniormester
21. februar 2007 - 08:15 #5
Arne, nu siger du "linkes"...

Hvis man nu finder en DLL fil med nogle komponenter man kan bruge, som er udgivet under GPL eller LGPL, og refererer til DLL'en i sit program, men ikke ændrer noget i DLL'ens kode, hvad gælder så?
Avatar billede hans_ch Nybegynder
21. februar 2007 - 09:48 #6
Som jeg forstår det, så kan man ikke tage f.eks. en wysiwyg editor der er udgivet under LGPL og ændre lidt på den, for derefter at stoppe den ind i en betalingssoftware som man vil tage penge for?

mrmox2: Nej, det er jo noget jeg lever af til dagligt, så jeg vil gerne beholde alle rettigheder for mig selv ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 16:08 #7
schwarz84>

MySQL er dual license, hvilket giver visse kommercielle muligheder
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 16:13 #8
spotgun>

En DLL betragtes traditionelt som vaerende det samme som en static linkning for GPL.

Laes evt. http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 16:18 #9
hans_ch>

forudsat at vi taler om linking

LGPL: ja - du skal bare vaere villig til at give kunden kildeteksten til LGPL delen
      og tillade ham at videredistribuere den

GPL: ja - *MEN MEN MEN* du skal vaere villig til at give kunden kildeteksten til
    baade din egen kode og den oprindelige GPL kode og tillade ham at
    videredistribuere den (hvilket i mange tilfaelde vil oedelaegge dine
    kommercielle muligheder)

NB: jeg vil anbefale dig at raadfoere dig med en jurist inden du traeffer
    den slags beslutninger - gode raad paa internettet har ingen kvalitets garanti
Avatar billede hans_ch Nybegynder
21. februar 2007 - 23:09 #10
arne_v: Jeg synes du skal komme med et svar ;)
Avatar billede hans_ch Nybegynder
21. februar 2007 - 23:13 #11
arne_v: Jeg skal lige have en "skåret-ud-i-pap" forklaring af linking, tror jeg :D
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2007 - 00:27 #12
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2007 - 00:30 #13
der er der mange som gerne vil

static linkning af native kode er ihvertfald linking

linkning af DLL opfattes traditionelt som linking

et Java eller .NET program som direkte refererer til GPL'ede klasser vil
formentligt opfattes som linking

et Java eller .NET program kun bruger deres egne klasser men kan konfigureres
til at loade en GPL'et klasse via en konfigurations fil opfattes formentligt ikke
som linking
Avatar billede hans_ch Nybegynder
22. februar 2007 - 08:30 #14
OK, tak for hjælpen :)