Avatar billede mpjc Nybegynder
20. februar 2007 - 16:44 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Netværksprinter driller

Hej Eksperter

Jeg er ved at skulle opsætte en netværksprinter, for et lille lokalt netværk mellem en Windows ME maskine og en Windows XP Sp2 Pro maskine.

XP'en er den pc, hvor printeren er tilsluttet.

Jeg kan dog ikke printe ud via ME maskinen. Jeg får besked om at printeren er offline (selvom den ikke er det) og at det kræver en brugerhandling.

Har nu forsøgt alt, men intet har hjulpet, og nu håber jeg I kan.

Printer: HP LaserJet 1200
Maskine1: XP Pro SP2 Da (printer tilsluttet her)
Maskine2: ME
Avatar billede jacla Nybegynder
20. februar 2007 - 16:49 #1
kan du pinge den?
Avatar billede jacla Nybegynder
20. februar 2007 - 16:49 #2
Det kan være firewallen på XP Pc'en
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2007 - 16:59 #3
Det kan, som Jacla skriver, være firewallen.

Men det kræver også at der er adgang til printeren over netværket - altså at din ME maskine har adgang til netværksressourcerne.

Den nemmeste måde at få det på, at at oprette den bruger der kører på din ME maskine som en bruger på XP maskinen med samme password.
Avatar billede mpjc Nybegynder
20. februar 2007 - 17:19 #4
hhm...

Jeg kan sagens se printeren og maskinen finder også ud af den skal installere den driver, men når jeg vil printe får jeg den fejlmeddelelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2007 - 19:23 #5
Derfor kan det sagtens stadig være firewall eller rettigheder.

Fordi man har rettigheder til at kopiere filer og installere en printer, er det ikke ensbetydende med at du har adgang til printeren...
Avatar billede jacla Nybegynder
20. februar 2007 - 20:11 #6
Er de medlem af domæne eller en arbejdsgruppe?
Avatar billede mpjc Nybegynder
20. februar 2007 - 21:12 #7
Ja, begge pc'er er medlem af en arbejdsgruppe.

Norton 2006 er installeret på printer-maskinen, har dog prøvet at deaktivere det hele, uden held.
Avatar billede jacla Nybegynder
21. februar 2007 - 13:27 #8
For en god ardens skyld, har du målt kablet igennem?
Avatar billede mpjc Nybegynder
21. februar 2007 - 19:33 #9
Hvordan mener du med at måle kablet igennem?
Avatar billede jacla Nybegynder
21. februar 2007 - 20:02 #10
At du evt prøver et andet kabel, en leder der sidder løst, kan drille meget!
Avatar billede mpjc Nybegynder
21. februar 2007 - 20:06 #11
Umiddelbart ikke muligt. Da det drejer sig om strækning på 50 m., jeg kan dog sagens dele filer mellem de to computere, men når jeg skal printe går det galt.
Avatar billede jacla Nybegynder
21. februar 2007 - 20:28 #12
Ok! tror heller ikke det er kablet, men så var den fejlmulighed udelukket.

Du har også de fornødne rettigheder til at prite ?
Avatar billede mpjc Nybegynder
21. februar 2007 - 20:46 #13
ja, det burde jeg have. kan ihvertfald ikke se noget som skulle være galt.

En af de nærmeste dage prøver jeg at sætte en anden pc til, for at se om det kan guide mig/os til et svar.
Avatar billede jacla Nybegynder
21. februar 2007 - 21:13 #14
Ellers er der en guide her:
http://support.microsoft.com/kb/314073/da
Men gælder for Win XP

I dosprompten kan du prøve at skrive net help og bruge de værktøjer der er der, så som "net print" mv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. februar 2007 - 22:44 #15
Åh - jeg kommer i hu...

Nu HAR du vel lagt WinME driveren på din XP???

På printerens faneblad med deling, har du mulighed for at tilføje yderligere drivere. Det er smartest at lægge ME driveren herpå, så det sikres at samspillet mellem driveren og XP PC´en er i orden.

Når printeren så installeres, vil driveren automatisk blive hentet på din ME maskine.

Du har formentlig installeret ME driveren direkte på ME maskinen, hvilket som oftest også er i orden, men for samspillets skyld, bør du også lægge den på XP maskinen.
Avatar billede mpjc Nybegynder
22. februar 2007 - 10:18 #16
Nej, det har jeg faktisk ikke...

Det vil jeg kigge på.

Tak indtil videre.
Avatar billede longhi Nybegynder
26. februar 2009 - 16:51 #17
Jeg har fuldstændig det samme problem med min hp. når jeg printer ud, siger den printer offline i windows udskriftsvindue, men under hp solution center er status klar.
Avatar billede longhi Nybegynder
19. juli 2009 - 12:18 #18
Jeg fandt ud af du skal bare skal højreklikke og tryk på sæt printer online, så virker det :)