Avatar billede logan-raarup Nybegynder
27. maj 2001 - 00:57 Der er 10 kommentarer

GDlib - libgd.so not found!

Hey!
Har sat min server op med apache, PHP4, MySQL osv. og det kører perfekt!
Jeg vil køre GDlib sammen med PHP og derfor har jeg installeret GD, som også virker fint når jeg f.eks. kalder det fra et C program.
Problemet opstår først når jeg starter Apache (og PHP), for selvom Apache starter og virker som den skal, står det følgende fejl i error_log:

PHP Warning: Unable to load dynamic library \'/usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts/libgd.so\' - No such file or directory in Unknown on line 0

Det synes jeg er ret underligt, da filen libgd.so eksisterer i mappen!
PHP er konfigureret med \'gd=shared\', så det skulle vel heller ikke være noget problem!?!

Jeg håber der er nogen der har lidt erfaring med GDlib, som kan hjælpe mig her :)
Avatar billede razor Nybegynder
27. maj 2001 - 01:01 #1
prøv lige at skrive din ./configure-sætning
Avatar billede annika Nybegynder
27. maj 2001 - 01:09 #2
Lav en <? phpinfo(); ?>
Er dit extension_dir sat til /usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts/ ?
Hvis ikke har du løsningen
Avatar billede logan-raarup Nybegynder
27. maj 2001 - 10:36 #3
Mit extension_dir er sat til /usr/local/lib/php/extensions/no-debug-non-zts/, og jeg kan også loade bl.a. MySQL library som også ligger i den mappe.
Min configure sætning ser således ud:
\'./configure.ok\' \'--with-config-file-path=/etc/php\' \'--with-apxs\' \'--disable-pic\' \'--disable-rpath\' \'--disable-c9x-inline\' \'--disable-inline-optimization\' \'--with-gettext=shared\' \'--with-mysql=shared,/usr/local\' \'--with-pgsql=shared\' \'--with-dbm\' \'--with-db3\' \'--with-gdbm\' \'--with-mm=shared,/usr/local\' \'--with-readline=shared\' \'--with-gd=shared\' \'--with-jpeg-dir\' \'--with-xpm-dir\' \'--with-png-dir\' \'--with-zlib=shared\' \'--with-ldap=shared,/usr/ldap\' \'--enable-shared\' \'--enable-dbase\' \'--enable-filepro\' \'--with-oci8=shared,/oracle\' \'--with-imap-ssl=shared\' \'--with-imap=shared\' \'--with-java=/usr/jdk_base\'
Avatar billede razor Nybegynder
27. maj 2001 - 11:52 #4
prøv at ændre --with-gd=shared til --with-gd kun..
Avatar billede logan-raarup Nybegynder
27. maj 2001 - 12:16 #5
Jeg har ikke mulighed for at recompile PHP, men hvis du læser på www.php.net står der også:

--with-gd[=DIR]
PHP 3: Include GD support (DIR is GD\'s install dir).

PHP 4: Include GD support (DIR is GD\'s install dir). Set DIR to shared to build as a dl, or shared,DIR to build as a dl and still specify DIR.

--without-gd
PHP 3, PHP 4: Disable GD support.

Og jeg vil køre gd som et dl, og det er derfor filen libgd.so ligger i extension mappen.
Avatar billede annika Nybegynder
27. maj 2001 - 12:53 #6
Hvilket operativsystem kører du PHP under?
Avatar billede logan-raarup Nybegynder
27. maj 2001 - 13:39 #7
Jeg kører IBM AIX 4.3.3
Avatar billede annika Nybegynder
28. maj 2001 - 21:51 #8
Jeg tror problemet ligger i placeringen af nogle gd support filer. Prøv at hente sourcen til PHP og lave følgende (root adgang ikke nødvendig)

./configure --with-gd
make

Vil den kompilere?
Avatar billede logan-raarup Nybegynder
30. maj 2001 - 10:20 #9
Nope, det vil den ikke...
Den kan godt køre ./configure --with-gd
Men når jeg kører make går det galt på omkring linje 400 eller sådan noget...
Avatar billede annika Nybegynder
30. maj 2001 - 10:31 #10
Brokker den sig over en manglende gd.h?

Prøv at finde gd.h og kopiere denne samt gd.* i samme dir til /usr/include og prøv igen. Dette trick virker under FreeBSD.