Avatar billede momolytter Nybegynder
05. februar 2007 - 14:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote fra Cdromdrev uanset bootrækkefølge

Hej
Jeg har det problem at en xp'er, der går i sort efter opstart (musemarkøren kan som det eneste ses) ikke vil boote på CD-romdrevet.

Min plan var at køre en chkdsk for at se om det kunne rette opstartsfejlen, men uanset hvad jeg kan finde på, så kan jeg ikke få den til at boote på winxpcden. Jeg har forsøgt at ændre bootrækkefølgen.

Hvis jeg sætter cd-romdrevet til master, så vil den gerne boote, men kan efterfølgende ikke finde harddisken. og så er jeg nået lige langt.

Det er en ATA harddisk fra Maxtor  160 gb har et codenr. der hedder BANC1780

Håber en kan hjælpe, da der er lidt panik på med opgaveaflevering.
Sata Raid bios 2.0 er VT8237
Avatar billede peet-49 Novice
05. februar 2007 - 14:59 #1
Sata raid skal være slået fra i bios.
Avatar billede momolytter Nybegynder
05. februar 2007 - 15:07 #2
takkker for den hurtige tilbagemelding (kombineret med at jeg også huskede winxp cdrommen, så virkede det;-)
Vil du lægge et svar
Avatar billede momolytter Nybegynder
05. februar 2007 - 15:08 #3
øh, da var jeg lidt hurtig - nu kan den ikke finde harddisken
Avatar billede momolytter Nybegynder
05. februar 2007 - 15:09 #4
Dvs. at når jeg slår Sata Raid fra, så kan jeg boote fra Cdrommen, men kan tilgengæld ikke se ATAharddisken
Avatar billede peet-49 Novice
05. februar 2007 - 22:13 #5
Er du sikker på, du ikke har en sata disk, så skal du under indstallationen trykke F6
Avatar billede peet-49 Novice
06. februar 2007 - 08:48 #6
Avatar billede peet-49 Novice
06. februar 2007 - 10:32 #7
Kan også skyldes, at IDE harddiske ikke er sat til i bios.
Avatar billede momolytter Nybegynder
06. februar 2007 - 14:44 #8
Hvis jeg tjekker maxtors hjemmeside/seagate, så står der at maxtor ikke kræver en driver. -??
Hvis jeg har forstået det forkert kan i så hjælpe mig med en driver til en Maxtor DiamondMax10 160GB SATA150 hdd
Avatar billede momolytter Nybegynder
06. februar 2007 - 14:45 #9
IDE hardiske er sat til i bios, men kun cdrom bliver fundet som sekundært drev (er det ok, eller skal en SATA også optræde her?)
Avatar billede peet-49 Novice
07. februar 2007 - 11:48 #10
Du skal have cdèn til bundkortet i maskinen, så får du muligheden for, at oprette en floppydisk.
  Normalt er det nok, at trykke F6 under indlæsning af filerne under indstallationen.