Avatar billede chrthegreat Nybegynder
05. februar 2007 - 09:06 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Opstarts problemer pga virus

Jeg har fået en alvorlig virus og nu kan jeg ikke komme ind i Windows. Den starter op med sort skærm og mus. Jeg har prøvet at trykke F8 under opstart for at komme ind i fejlsikret tilstand for evt at kunne lave en system-genoprettelse. Det også fint nok, men når jeg får menuen frem kan jeg pludselig ikke vælge nogen andre punkter en start windows normalt. Derfor har jeg nu 2 spørgsmål:

1. Kan man tvinge computeren til at starte i fejlsikret tilstand? Eller på anden måde komme ind så jeg kan redde mine dataer?

2. Jeg har tænkt på at få fat i ny harddisk og installere windows igen på den, tilslutte den nuværende harddisk med Windows på (som er fucked up), men vil jeg kunne få adgang til de data som ligger på skrivebordet?

På forhånd tak.

Ps. Hvis jeg nu rent teoretisk installerede Windows Vista OVEN I; hvad ville der ske med alle mine nuværende filer?
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2007 - 09:10 #1
1. lyder underligt.

2. ja, det kan du sagtens, det kan dog være nødvendigt at skulle overtage ejerskab af filerne.

Mht vista, der ville jeg med 100% sikkerhed lave en installation på en tom HD, ikke en opgradering.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. februar 2007 - 09:13 #2
1: Er da underligt du kun får muligheden for at starte windows normalt. Skal ikke kunne sige om man kan komme i fejlsikret på en anden måde, er dog ikke en jeg kender.

2: Det skulle du kunne med mindre du har krypteret de data.

3: Har lige haft installeret Vista "ovenpå" XP, og der gemte den alle filerne og lagde dem i en mappe på C: der hed "windows.old", der lå både programmer samt alle documents and settings(hvor skrivebordet ligger)
Avatar billede chrthegreat Nybegynder
05. februar 2007 - 09:17 #3
1. Ja det er meget underligt!

2. Mine dataer er ikke krypteret, men det jeg har på skrivebordet er jo under administrator... Men Screem_brille, hvordan kan man overtage ejerskab af filerne?

3. Godt at høre.

I skal huske at svare ;)
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2007 - 09:29 #4
2. det gør man ved at højreklikke på mappen amn vil overtage ejerskab af, og vælge egenskaber, sikkerhed, og avanceret, under fanbladet ejerskab, kan man sætte et flueben og derved overtage ejerskabet af filerne. (hvis du har XP home, kan dette kun gøres i fejlsikker tilstand), og har du XP pro skal simpel fildeling være deaktiveret (gøres under mappe indstillinger i stifinder)
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. februar 2007 - 09:33 #5
:)
Avatar billede screem_brille Novice
05. februar 2007 - 09:34 #6
hov havde overset det med svar ;)
Avatar billede chrthegreat Nybegynder
05. februar 2007 - 09:48 #7
tak for det! 100 til hver
Avatar billede ejvindh Ekspert
05. februar 2007 - 13:06 #8
Der findes flere infektioner, der forhindrer kørsel i fejlsikret tilstand. Det er faktisk slet ikke så svært. Man skal bare ind og pille lidt i registreringsdatabasen.

Har du valgt at formatere computeren, eller vil du gerne have hjælp til at få den renset?