Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 15:02 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Oprette C5 installation på netværk/klient

Hej, jeg har nu luret igennem gamle tråde omkring problemer med C5 på netværk. Og jeg oplever nogle af de samme, bl.a langsomme hastigheder, umotiverede programnedluk/låste programmer.

Flere skriver så det er bedst at C5 er installeret på både server og klient.

Nogle der kan give opskriften på denne løsning, hvordan få jeg peget over, så mine data ligger på serveren, af hensyn til at flere brugere kan tilgå dem (ikke samtidig).

Jeg overvejer også istedet at lade brugerne tilgå V5 via terminalserver, også lae C5 være installeret på en virtuel PC på serveren, så den kommer til at køre solo, men der har jeg også lidt problemer:

http://www.eksperten.dk/spm/760372

Måske nogle tør komme på et bud på hvad de ville gøre af de 2 muligheder og hvorfor ?

Mvh

Kim
Avatar billede mariaf Juniormester
04. februar 2007 - 15:10 #1
Jeg ville lave en installation på serveren og lade hele min C5 ligge der. Så ville jeg sikre at Exchangeserveren ikke ligger på samme maskine, og at der heller ikke foregår en masse trafik med f.eks. billeder ind og ud. Trådløst netværk er ikke en løsning på C5, og det samme gælder netværk via en DSL-linie.

C5 snyder lidt, fordi det ser ud til at den ikke bruger ret meget hverken CPU eller RAM, men både store filer og exchangeserver trækker på en måde, der forstyrrer C5 - spørg mig ikke om teknikken i det, sådan er det bare.
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 15:13 #2
Dvs. du ville køre det så jeg mapper mit C5 drev over på klienterne uden at installere noget på dem ?

Serveren kører ikke exchange, men lotus notes dominoserver, den har pænt meget ram, og det kører ikke via trådløst.

Kim
Avatar billede mariaf Juniormester
04. februar 2007 - 16:53 #3
Beklager min uvidenhed, men kender ikke lotus notes dominoserver. Er det noget med mail, så er det ikke smart. Årsagen er at virusscanneren så kører temmeligt meget.
Avatar billede leif Seniormester
04. februar 2007 - 17:00 #4
Med hensyn til Domino serveren vil jeg gerne give mit indspark. Afhængig af versionen af Domino, men generelt ikke, du skal tilbage til R5 hvis du vil forsøge, men anbefaler det overhovedet ikke hvis vi snakker R6 eller R7
Avatar billede leif Seniormester
04. februar 2007 - 17:02 #5
Domino serveren kan være tung at køre afhængig af mange ting, hvor mange klienter kører op i mod den, hvor store er dine mailbokse, kører du andre Databaser på Domino serveren ?
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 17:09 #6
Der kører 4 postkasser på dominoserveren kører 6.5.2 hvor et par af postkasserne er rimelig massive 800mb-2,5 gb. Men virusscanningen foregår på klienterne, men der er selfølgelig nok træk mod databasen.

Her er der måske mere der taler for at køre C5 på en virtuel maskine på serveren, så vil en få dedikeret ram & HD plads.

Ellers leder jeg fortsat efter opskriften hvordan jeg evt. får den lokale installation til at bruge installationen på serveren. Eller vil den bedste opskrift være at starte C5 fra det mappede drev ?

Mvh

Kim
Avatar billede mariaf Juniormester
04. februar 2007 - 17:26 #7
Du kan styre hvor tingene ligger med -d (opstartsparameter), men når data ligger på serveren, så er det jo der, det største in/put er, og så kan jeg godt være i tvivl om hvorvidt du vinder på den opsætning.
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 17:31 #8
Så det bedste er at starte C5 op via et mappet drev ?
Avatar billede leif Seniormester
04. februar 2007 - 18:46 #9
Jeg har 12 C5 ver. 3 klienter som starter selvce c5w32 via det mappet drev uden at have noget som helst installeret på maskinerne.

Hvorfor vil du køre en Virtual server på samme server hvor du har Domino ? Det nedsætter da bare din tilgængelige ram da den virtuelle maskine skal bruge noget ram til at starte på.

Er det fordi du kun har 1 fysisk server ? Så vil jeg bare køre det hele på samme fysiske box uden at begynde med virtuelle, men har du fx. en anden server som kører fx. AD eller andet så overvej at bruge den.
Avatar billede leif Seniormester
04. februar 2007 - 18:46 #10
Domino R6.5.2 er ikke den "letteste" applikation
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 19:34 #11
Hej Leif, jeg har kun 1 fysisk boks.

Jeg tænkte at køre det virtuelt af hensyn til der ikke ved uheld blev rodet i bl.a vores domino biblioteker. Også overvejede jeg at rulle den direkte ved hjælp af remote desktop, så der blev arbejdet direkte på maskinen med C5 på.

Sagen er jeg hidtil har kørt med 2 klienter (min egen og bogholderens) , min ruller direkte ind på serveren uden problemer, bogholderens har jeg tilgengæld problemer med, den låser ofte, så den kun kan lukkes via taskmanageren, en reinstall af denne maskine har hjulpet. Det har prøvet forskelligt, senest bl.a. at køre C5 direkte på denne maskine, men den låste fortsat i ny og næ. Det kan være jeg belært af et andet indlæg skal prøve at installere C5 på maskinen, og fortsat køre den via mappet drev.

Har du nogle specielle settings du bruger til dine klienter, eller "mapper" du bare derudaf ?
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 19:35 #12
Korrektion "en reinstall af denne maskine har IKKE hjulpet"
Avatar billede mariaf Juniormester
04. februar 2007 - 19:46 #13
Jeg ville nok købe en ekstra pc og tilslutte den domainet. Herefter lade C5 køre på denne, stort set alene. Regnestykket er at der ikke skal være mange nedbrud før du har medarbejdere, der bliver frustrerede, og frustrede medarbejdere laver fejl. Fejl koster penge og det nedetid i øvrigt også.
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 19:52 #14
Det kunne være et bud, jeg synes dog det er "lidt" overkill, jeg sidder foran C5 måske 10-15 minutter om dagen, og bogholderen sidder foran den 1 dag om måneden.

I det tilfælde ville jeg nok foretrække at køre virtuelt, og så bare stikke min server 1gb ram extra.
Avatar billede leif Seniormester
04. februar 2007 - 22:46 #15
k7 -> Jeg kører via et standard mappet drev uden nogen specielle opsætninger. Hvad version af C5 kører du med ? Har du alle opdateringer inkl. ServicePacks installeret ?
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 22:56 #16
Jeg kører version 3.0 , jeg har alle opdateringer og servicepacks installeret når det handler om XP, men mht. til C5 er jeg sikker på det er den rene fra dengang firmaet købte den (før min tid), jeg har næsten lige fået tilsendt en CD tilsendt med nogle C5 servicepacks, men er lidt ulden ved at installere den, da vi har vores egen tilrettede faktura skabelon (tilrettet i det gamle dos-modul), og den fik jeg at vide ville ryge  svinget....kan dette be/afkræftes, og findes der evt. en workaround på dette, kan jeg bare smide installere den oprindelige CD, smide updates på, også smide hele mit bibliotek oveni dette ?

Mvh Kim
Avatar billede leif Seniormester
04. februar 2007 - 23:03 #17
Til orientering så tilretter man stadig mange ting via Console udgaven (Det du kalder DOS udgaven) Umiddelbart skulle jeg ikke kunne se et problem da tilrettelsen ligger i en fil for sig selv om ikke bliver overskrevet ved update, men det er altid en god idé at lave en test upgrade og teste og så lave den endelige opgradering.

By the way, det med at C5 låser sig lyder mere som et Netværksproblem, kører han via Trådløst netværk ?
Avatar billede k7 Nybegynder
04. februar 2007 - 23:07 #18
Hej, jeg tror jeg skal prøve mig lidt frem og tilbage med opdateringer, og se hvor det bringer mig hen.

Maskinen er på kablet netværk, men er faktisk også på trådløst samtidig, så der kan evt. være et issue om hvilken netværk den ræser C5 ud på. Men min maskine hvor der ikke er nogle problemer med er koblet op på samme måde, med både kabel & trådløst.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2007 - 23:01 #19
C5 er temmelig følsom med netværkslatency. Bare det at du tager netværksstikket ud og den skal skifte til dit trådløse net (eller at dit trådløse kort skifter fra et accesspoint til et andet) er nok til at den crasher. Det er som regel uden fejlmeddelelser af nogen art dog.

Derudover skal du være sikker på at netværkskortene ikke er sat til at køre med strømsparing. Det er nemlig så uheldigt at hvis windows går i pauseskærm og der går nok tid til at strømsparen slår til på netkortet - så crasher C5 også. Og det er ligegyldigt om den står midt i en længerevarende kørsel. Windows 'ser' ikke at programmet stadig bruger netværket fordi den er i pauseskærm.

Desuden vil Windows altid bruge den netværksforbindelse der er blevet installeret først som primær forbindelse. Hvis der på din maskine er det kablede netværk der er 'enabled' først vil den altid forsøge at bruge det først. Jeg kunne forestille mig at det er det der er problemet på den anden maskine.

C5 er desuden temmelig krævende med hensyn til diske på din server. Den laver en masse små skrivninger og læsninger i din datafil hele tiden (hvilket også betyder at man bør disable enhver read/write cache på disken) - og en mailserver gør det samme, derfor skal man normalt lade være at have begge dele på den samme server. Og det foregår i det 'gammeldags' fil-indexerede databaseformat. Derudover ryger der meget trafik til og fra en C5 klient fx når der skal faktureres.
Avatar billede k7 Nybegynder
07. februar 2007 - 09:09 #20
Hej...

Jeg er voldsomt i tvivl om hvorvidt jeg har installeret trådløst eller kablet netværk først.

Løsningen her og nu, er dog at jeg kører C5 programmet på serveren, og de gange vi bruger det, foregår det via remote desktop på serveren.
Der er ikke så meget trafik på serveren, og den er pænt bestykket med CPU, Ram og diske.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2007 - 17:02 #21
Hvis du disabler det trådløde net, genstrarter maskinen og enabler det trådløse igen vil det kablede netværk være default.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2007 - 17:08 #22
Evt. prøv at skifte dine netværkskabler til den maskine der har problemer. Hvis der er en løs forbindelse kan forbindelsen svigte periodisk, og det vil du ikke opdage i 'almindelige' programmer, da de blot venter på at den bliver etableret igen.
C5 går derimod ned.