Bogføring af faktura
Jeg har lige startet firma og er ved at lave regnskab i SummaSummarum. Det gik helt fint, indtil jeg skulle til at lave fakturaer! Det er sikkert meget basalt, men jeg kan ikke få det til at virke, så er der ikke en, der vil forklare mig helt enkelt, hvordan jeg bogfører en faktura, når jeg sælger en vare?Jeg kan sagtens lave en faktura. Problemer er, når jeg skal have den ind i kassekladden.
Lad os nu sige, at jeg har solgt en vare fra varegruppe 1 (konto 1000) og en fra varegruppe 2 (konto 1100). Så ville jeg umiddelbart tro, at man skulle lave to posteringer for den pågældende faktura (en til hver varegruppe) og modpostere på bankkontoen (hvor pengene er gået ind). Men hvis jeg vælger "bogfør faktura", vil programmet absolut kreditere 56100 (ubetalte fakturaer) og debitere bank/kasse - selv om jeg forsøger at bogføre den som betalt. Og hvis jeg markerer i feltet "kontant", når jeg laver fakturaen, bliver der også posteret på 56100, men så med 0 kr.
Jeg ville blive MEGET taknemlig for en letfattelig og grundig gennemgang af "Sådan bogfører man en faktura, som er betalt".