Avatar billede maylady Nybegynder
03. februar 2007 - 00:46 Der er 5 kommentarer

Bogføring af faktura

Jeg har lige startet firma og er ved at lave regnskab i SummaSummarum. Det gik helt fint, indtil jeg skulle til at lave fakturaer! Det er sikkert meget basalt, men jeg kan ikke få det til at virke, så er der ikke en, der vil forklare mig helt enkelt, hvordan jeg bogfører en faktura, når jeg sælger en vare?

Jeg kan sagtens lave en faktura. Problemer er, når jeg skal have den ind i kassekladden.

Lad os nu sige, at jeg har solgt en vare fra varegruppe 1 (konto 1000) og en fra varegruppe 2 (konto 1100). Så ville jeg umiddelbart tro, at man skulle lave to posteringer for den pågældende faktura (en til hver varegruppe) og modpostere på bankkontoen (hvor pengene er gået ind). Men hvis jeg vælger "bogfør faktura", vil programmet absolut kreditere 56100 (ubetalte fakturaer) og debitere bank/kasse - selv om jeg forsøger at bogføre den som betalt. Og hvis jeg markerer i feltet "kontant", når jeg laver fakturaen, bliver der også posteret på 56100, men så med 0 kr.

Jeg ville blive MEGET taknemlig for en letfattelig og grundig gennemgang af "Sådan bogfører man en faktura, som er betalt".
Avatar billede hardyc Nybegynder
03. februar 2007 - 20:21 #1
Jeg kan forstå du har SS pro, læs den vejledning der følger med, men normalt laver man fakt. og har en varelager med no som faktureres, og når dette er gjort kører du fakt prog. som aut. bogfører i dit regnskab

Hilsen Hardy
Avatar billede maylady Nybegynder
03. februar 2007 - 22:00 #2
Jeg har naturligvis brugt lang tid på at studere såvel vejledning som Britt Malkas bog om programmet, før jeg spørger. Jeg kan bare ikke få det til at virke alligevel. F.eks. bliver fakturaen ved med at stå som "ubetalt".
Avatar billede ottobp Novice
23. februar 2007 - 00:04 #3
du danner fakturaen nede under Bilags-ikonen  med en kredittid på f.eks. 7 dage. Den vil så vises i Bilagsoversigten som værende tilgode på den pågældende debitor - (og den "parkeres" på debitorsamlekonto 56100 i standardkontoplanen). Når du efter 7 dage eller mere kan se at beløbet er indgået på din bankkonto - så fører du det i kassekladden ved at vælge dato og det næste bilagsnr. Vælge f.eks. Bank til afstemningskonto - og så springer du hen til FAKTURA-kolonnen yderst til højre. Placerer musen inde i feltet - og søger ud til den højre side heraf (så dukker det et lille lysegråt element op med 3 prikker i. Prik på dette element og et PopUp vindue dukker frem med en oversigt over dine udestående tilgodehavende og skyldige fakturaer. Du vælger fanen Debitorbilag og finder den stående faktura som er indbetalt på banken. Du vælger den relevante faktura og klikker på denne eller vælger OK-knappen. OG DU VIL SE AT FAKTURAEN så smutter på plads og at kontoen 56100 ganske rigtigt bliver valgt til modkonto for transaktionen.  Når du vælger at bogføre - så vil fakturaen forsvinde fra oversigten over ubetalte og istedet blive overført til  mappen med  Betalte fakturaer.
Du kan se lidt af det her på en FLASH film jeg har om Import af kontoudskrift fra netbanken ind i summarums Kassekladde  på min hjemmeside www.ivaerksaet.dk ...vælg knappen yderst til højre NYHEDDER og gå ned til kassen Hotline med videoer....vælg linket  "Hvordan importeres kontoudskrift fra netbank i SummaSummarums Kassekladde"

mvh
Otto BP
www.ivaerksaet.dk
Avatar billede maylady Nybegynder
23. februar 2007 - 09:00 #4
Tak, det var et fint og oplysende svar. Jeg havde i mellemtiden selv fundet ud af det, men fint at få denne pædagogiske fremstilling!
Avatar billede ottobp Novice
23. februar 2007 - 10:07 #5
tak for det - lukker du så spørgsmålet??