Avatar billede vizion Nybegynder
31. januar 2007 - 23:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp køb mac - styresystem, hardware, software, spil

Jeg har haft en PC i lang tid med winXP, og jeg er egentlig godt træt af spyware, virus o.l.
Generelt synes jeg tit PC kører langsomt, og den opfører sig mærkeligt engang imellem.

Mine spørgsmål er:
1.Kan jeg få en ordentlig mac til ca. 10.000 kr, der kan kører spil såsom: World of Warcraft, Neverwinternights 2, CS o.l. ordentligt?
2.Kan jeg få en mac til at køre i netværk sammen med en PC?
3.Kan man få winXP til en mac, så det kører lige så hurtigt?
4. Hvordan er det med virus, spyware etc. på mac?

Spørgsmål 1:
Jeg ved ikke hvor høj hastighed og hvor mange ram det kræver, at kunne køre spil ordentligt i mac - hvordan kan man "sammenligne" mac med PC?
2. Vi har 3 PC'er i huset, og jeg vil gerne skifte denne her ud med en MAC. Disse 3 pc'er kører i netværk - kan jeg få mac til at køre i netværk med 2 PC'er?
3. Jeg vil gerne have både mac styresystem og winXP styresystem. Vil disse 2 kunne kører lige hurtigt? (jeg er mest bekymret for winXP)
4. Jeg har hørt Mac er meget virussikret og spywarefrit. Hvor meget sandhed er der i det?
Avatar billede vizion Nybegynder
31. januar 2007 - 23:49 #1
4+. Hvis man kører winXP og får spyware og virus der, hvordan fungerer OSX så i forhold til det her?
Avatar billede fluse Nybegynder
01. februar 2007 - 00:45 #2
Jeg vil lige pointere at den eneste forskeld på en apple og en PC idag er styre systemet. Altså windows xp/vista og OS X. Hardweren er 100% det samme! Det vil også sige, at hvis du installere winXP på en mac, vil den opføre sig 100% som en PC med det samme hardware. Det svare vel også på hvordan man kan sammenligne, for det kan man lige over... Da det er de samme dele der sidder inden i. :)
Avatar billede fluse Nybegynder
01. februar 2007 - 00:58 #3
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/6654043/wo/833XjWD9cAOU2szEeF6H2TjP0ee/7.?p=0

Er den eneste stationere mac til omkring 10.000kr.

Specifications:
2GHz Intel Core 2 Duo
1GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512MB
160GB Serial ATA drive
Keyboard (Danish) & Mighty Mouse + Mac OS X (Danish)
17-inch TFT display
8x double-layer SuperDrive (DVD±RW, CD-RW)
ATI Radeon X1600 graphics with 128MB GDDR3 memory
AirPort Extreme
Bluetooth 2.0

For di samme penge kan du få en PC der er MEGET hurtigere.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=dk&cs=dkdhs1&kc=D4XXPS02&l=da&oc=d02926&rbc=d02926&s=dhs&sbc=dkdhsftdppdesktop2

Den har bedere CPU, dobbelt så meget ram, 4 gange så meget harddisk, dobbelt så hurtig DVD-RW, og et MEGET MEGET bedere grafik kort... ifølge www.tomshardwere.com kan et x1600 med 256(altså dobbelt så meget som det du får) trække Halflife (og dermed også CS source) i 1280x1024, 8x AA, 4x AF med 22 FPS, mens 7900GS kortet i den fra dell kan trække det med 60 FPS.

Og for 10.200 totalt får man også en 19" Ultrasharp med dell'en.

Fluse
Avatar billede vizion Nybegynder
01. februar 2007 - 01:12 #4
hmm ja, kan godt se forskellen.

Men oven i prisen for PCen skal man smide antivirus programmer og alt verdens beskyttelses til mange penge, så kan det næsten ikke betale sig mere?
Avatar billede mtychsen Praktikant
01. februar 2007 - 01:13 #5
Jow jow, men en Mac holder sin brugtpris MEGET bedre. En mac kan ofte sælges til mellem 50 og 75 % af nyprisen efter 2-3 år. En PC er værdiløs efter 2-3 år - sådan hårdt fortalt.

Så i det lange løb er en Mac en billig maskine.

1.1: Er der svaret på.

1.2: Ja, det burde du kunne.

1.3: Du kan med programmet BootCamp oprette dualboot til en Mac baseret på Intel-CPU. Begge styresystemer vil køre lige godt, uagtet om det andet system ligger på Mac'en eller ej. Men om de kører lige hurtigt, det ved jeg ikke. Jeg mener ikke, at man kan tale om, at et operativsystem har en hastighed.

1.4: Mac er stort set virusfrit. Dette ikke fordi styresystemet er specielt sikkert, men fordi det ikke er attraktivt at hacke og skrive vira til dette OS - man rammer for få (endnu).

2: Det har du spurgt om. Se 1.2

3: Det har du spurgt om. Se 1.3

4: Det har du spurgt om. Se 1.4
Avatar billede mtychsen Praktikant
01. februar 2007 - 01:14 #6
Nåe ja:

4+: MacOS er ligeglad med, hvor ødelagt WinXP-partitionen end måtte være (så længe den ikke er fysisk ødelagt). Dvs., virker WinXP ikke pga. vira eller systemfejl, så kører Mac OS stadigt. De to styresystemer har intet med hinanden at gøre - lige bortset fra, at de ligger på samme harddisk (dog ikke samme partition).
Avatar billede vizion Nybegynder
01. februar 2007 - 01:24 #7
Det er lidt på PC emnet, men bliver vista meget sikkert, dvs. man ikke behøver købe alt muligt antivirus, ligesom man ikke behøver med mac?
Avatar billede vizion Nybegynder
01. februar 2007 - 01:25 #8
Noget af det der også inspirerer mig ved mac, er de nemme driver-opdateringer. Man skulle eftersigende bare plugge noget til og så virker det?!
Avatar billede mtychsen Praktikant
01. februar 2007 - 01:30 #9
Nej, Vista er allerede en af de ting, de frådende hackere og vira-skribenter savler over. Om få måneder, ja måske uger, så vil de første ondsindede vira dukke op - og langsomt bliver Vista det foretrukne mål for ondsindet kode. Det er logisk: det OS der er mest populær i verden bliver skydeskive for ondskaben.

Og det er altså ret umuligt at lave et system, der ikke kan hackes. For alle døre kan jo åbnes, bare man har den rette nøgle... og lige nu sidder der adskillige millioner nørder og filer nøgler til, og ser, om de passer i Vista-låsen ;)

Ja, Mac er ret meget plug'n'play - men du kan godt komme ud for, at skulle hente en driver på nettet. Men det er intet problem. Generelt kan alt perifært udstyr til PC også køre på Mac OS...
Avatar billede vizion Nybegynder
01. februar 2007 - 01:40 #10
så PC er generelt billiger end MAC, men samtidigt mere usikkert. Jeg skal snakke med nogle i morgen om en god gaming mac til 10-12.000 og jeg får lov at prøve den med WOW før jeg køber den. Jeg vender tilbage med point til en af jer.

Tak for svarerne
Avatar billede mtychsen Praktikant
01. februar 2007 - 01:45 #11
Nej, PC er ikke generelt billigere end Mac. PC giver en mindre investering, men til gengæld er scrapværdien stort set 0 kr. Mac holder sin værdi meget bedre... eks:

Ny PC: 10.000 kr.
3 år efter, sælges den til: 1.500 kr.
Reel udgift:  8.500 kr.

Ny Mac: 10.000 kr.
3 år efter, sælges den til: 6.000 kr.
Reel udgift:  4.000 kr.

I dette eksempel var PC dobbelt så dyr som Mac.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
07. februar 2007 - 21:50 #12
Ja det er en myte at Mac er dyrer - for det meste er prisen den samme og nogle gange er Mac biligere.

Tjek fx denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/757363

Der findes mange "Mac-bashere" som forsøger at tegne et negativt billede af Mac ved at gøre dem dyrer end de reelt er.

Der er ikke noget galt i at købe en PC, men hvis man fx vælger en Dell over en Mac grundet prisen snyder man sig selv, da Dell i de fleste tilfælde er noget dyrer end Mac. Faktisk er det en skrøne at Dell skulle være billigt - deres maskiner er ofte underkonfigureret og når man så konfigurerer dem tilsvarende andre så bliver Dell lige pludseligt meget dyrt.