Avatar billede dummy758 Nybegynder
26. maj 2001 - 12:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

problema

Hjælp…computereksperter, it-professorere..  DET HASTER

Jeg har lige opgraderet min computer…

computeren før:

64 MB SDRAM pc-66
15\" AOC 1024 x 768
Maxtor 8,4 GB UDMA/33, IDE
40 x CD-rom drev, IDE
Plextor PlexWriter PX-W1210TA 12x/10x/32x, 2 MB Buffer, IDE
10/100 Mbit netkort, PCI
Abit BE6 bundkort
ATX Miditower
235W\'s strømforsyning
4 MB Rage pro2 AGPx2 grafikkort
3\'5\" floppy drev
16 bits lydkort, ISA
2 knaps PS/2 mus
Amplified Multimedia Speakers 2 x 80 watts højttalere
Standard win95/98 PS/2 tastatur
Intel Celeron A 333@416 MHz

Så skiftede jeg….CPU, bundkort, lydkort, grafikkort, ram, skærm, CPU-køler, strømfosyning, og der blev sat en ekstra HD i.

Min computer ser nu sådan ud:

Spectek 256 MB SDRAM pc-133 (2 x 128)
17\" TVM monitor
Barracuda ATA II Seagate 30,6 GB, 7.200 RPM, 8.2 ms, 2 MB  cache, ATA/66
Maxtor 8,4 GB HD, ATA/33, IDE
ASUS A7V133 Bundkort
ATX Miditower
300W\'s low-noise strømforsyning
40 x cd-rom drev, IDE
Plextor PlexWriter PX-W1210TA 12x/10x/32x, 2 MB buffer, IDE
SB 128 PCI
GeForce2 MX 32 MB RAM AGPx4
10/100 Mbits netkort, PCI
3\'5\" floppy drev
Standard win95/98 PS/2 tastatur
2 knaps PS/2 mus
Amplified Multimedia Speakers 2 x 80 watts højttalere
AMD Athlon-C Thunderbird 1 GHz / 266 MHz FSB
Socket A køler til 1400 MHz

Jeg har selv samlet pc\'en, men jeg har nogle problemer…

Først var CPU\'en defekt, det fandt jeg ud af ved at checke det i en kammerats pc, jeg fik så sendt en ny af firmaet, som virkede, desuden checkede vi bundkort, lydkort, grafikkort, skærm, CPU-køler, ram, og HD, det virkede alt sammen.

Da jeg så fik CPU\'en, kunne jeg nu starte pc\'en op, og den viste en AMD Athlon 750 MHz, jeg gik så ind i BIOS\'en, multiplieren var fastlåst ved 7,5x, FSB\'en stod på 100 MHz, den sat jeg op til 133 MHz, (133,33 x 7,5 = 1.000), altså så var det problem løst. Ramene var også sat til 100 MHz, de er ligledes ændret til 133 MHz.

Men, under opstarten reagerer diskettedrevet ikke, den reagerer heller ikke hvis jeg har en diskette i drevet, og hvis jeg har den gamle HD slået til, går den bare videre ind i Windows 98, hvis jeg så her dobbeltklikker på A-drevet, så går der et \"lille\" stykke tid, så får man en fejlmeddelelse, og det er så lige meget om der sidder en diskette i drevet, eller om der ikke gør.

Når jeg så kun har den nye HD koblet til, så siger den BOOT DISK FALIURE, og der har man jo et lille problem, hvis ens diskette drev ikke virker, (har prøvet med startdiskette, og andre disketter)

Der skal siges at diskettedrevet virkede fint før, og jeg har ikke gjort noget ved det, det er koblet til med en kabel fra bundkortet, og en strømkabel fra strømforsyningen.

Noget andet underligt er…når jeg har koblet den nye HD til, og kommer ind i Windows, så virkede musen fint de første 5-10 gange, men nu virker den pludselig heller ikke, jeg kan ikke rykke en cm med den, og jeg har ikke rørt ved stikket eller noget som helst. Nu kan jeg altså også kun bruge tastaturet.

Når jeg så har koblet begge HD\'e til kan jeg kun få den til at se Maxtor HD\'en, men der står i opstarten at den kan finde begge, men når man kommer ind i Windows er der kun en, hvad kan det være?

Jeg har prøvet at bytte rundt på IDE-kablerne nede på bundkortet, men lige meget hvad hjælper det ikke :-(. Jeg har brugt de rigtige IDE-kabler til HD\'ene.

Jeg tror selv at der må være noget galt med diskettedrevet, men hvorfor, og hvad?, det ved jeg ikke..

Hvad er der galt???

ER DER NOGEN DER KAN HJÆLPE MIG?

Avatar billede lhawk Nybegynder
26. maj 2001 - 12:23 #1
Har du husket at vende kablet til diskettedrevet rigtigt.?
Avatar billede techno_dk Nybegynder
26. maj 2001 - 12:27 #2
Også husket at vende IDE-kablerne rigtigt
Avatar billede nobob Nybegynder
26. maj 2001 - 14:55 #3
har du husket at fdiske den nye harddisk, og det med diskette drevet, det er kablet der er vendt forkert, enten på bundkortet eller i diskdrevet. Det er heller ikke en god idé at starte op i det gamle operativsystem, som også kørte på den gamle maskine, det kan give en del problemer.

Så prøv at vend kablet til floppydrevet (evt. tjek at det sidder ordentlig i begge stik) og geninstaller windows. Hvis du har Windows 98 eller nyere, kan du smide cd\'en i, og ændre i bios\'en til at boote på cd-rom, så booter den op fra cd\'en.
Avatar billede mlj Nybegynder
26. maj 2001 - 18:20 #4
Hvis du skifter så mange dele ud, er det en god ide at formatere harddisken og installere windows igen. Husk at installere Vias 4 i 1 drivere.

http://www.via.com.tw/jsp/en/dr/driver.jsp
Avatar billede mlj Nybegynder
26. maj 2001 - 18:21 #5
Avatar billede mal Nybegynder
26. maj 2001 - 18:28 #6
FJERN ALLE UNØDVENDIGE ENHEDER:

DVS: at der sidder et grafikkort i maskinen, ram (1 modul), bundkort, samt en strømforsyning ... virker det ... fint ...  så sæt et diskettedrev til ... virker det ... hvis ikke så vend kablet ... virker det ... fint ... sæt en harddisk til ... virker det ... osv.
Avatar billede dummy758 Nybegynder
27. maj 2001 - 21:15 #7
Jeg er kommet lidt videre siden sidst, men har stadig et problem. Jeg har fået diskettedrevet til at virke, det må ha\' været et kabel jeg havde vendt forkert. Men pc\'en fungerer fint med maxtor HD\'en, som går direkte ind i windows, hvor jeg har installeret drivere til grafikkort, og lydkort, og det virker også fint, musen er heller ikke et problem mere. Problemet nu er bare at jeg ikke kan få Seagate HD\'en til at virke, ja, faktisk så kan computeren slet ikke finde HD\'en mere, det skete efter jeg gik ind i fdsik, og lavede en partition på HD\'en, derefter vil jeg så formatere HD\'en, men så fik jeg en meddelelse om at, den ikke var klar til at blive formateret. Siden da, har den ikke kunne finde HD\'en, og det er så lige meget om jeg har sat den til primary master eller primary slave. Maxtor HD\'en kan den som sagt finde, lige meget hvad den er indstillet til, CD-rom drevet, og CD-brænderen virker også fint. Jeg har også været inde i BIOS\'en her kan den også kun finde Maxtor HD\'en.

Ved I hvad der er galt?
Avatar billede jan_l Nybegynder
28. maj 2001 - 20:49 #8
Har du oprettet en logisk partition?

1. start fdisk fra DOS
2. slet alt på disken. Startende bagfra: logical drives -> extended -> primary.
3. Opret en Primary partition
4. opret et extended drev
5. opret et logisk drev i det extended\'e
6. reboot
7. format
Avatar billede dummy758 Nybegynder
28. maj 2001 - 21:54 #9
Jan_l

Hvorfor skulle det være en løsning til at finde den nye HD?
Avatar billede jan_l Nybegynder
28. maj 2001 - 22:44 #10
Det er den nye HD, du har fdisk\'et, ikke?

Hvis du ikke har fået oprettet en logisk partition, så kan du ikke formatere den, og du kan ikke \"finde\" den, med mindre du bruger et partitionsprogram, som f.eks. \"Partition Magic\".

Avatar billede dummy758 Nybegynder
29. maj 2001 - 09:49 #11
Ja, men det var jo efter at jeg havde Fdisk\'et den nye HD, at jeg ikke kunne finde den mere.

Fdisk siger at der ingen tilgænglige harddiske er. BIOS\'en kan heller ikke finde den.
Avatar billede jan_l Nybegynder
29. maj 2001 - 10:43 #12
Hvis det var EFTER du havde fdisket den NYE harddisk, at du ikke kan finde den NYE harddisk, så har du formentlig fået lavet et eller andet forkert.

Prøv at fdiske den igen jvf. mine retningslinier, der står lidt længere oppe.

Hvis jeg har misforstået et eller andet, så prøv at skære det ud i pap for mig. Jeg kan godt være lidt tungnem... ;)
Avatar billede dummy758 Nybegynder
30. maj 2001 - 22:16 #13
jeg kan jo ikke fdiske den, når fdisk ikke kan finde den
Avatar billede dummy758 Nybegynder
11. juni 2001 - 21:01 #14
har fundet ud af det selv...sorry