Avatar billede nana_ Nybegynder
31. januar 2007 - 15:03 Der er 5 kommentarer

pc vil ikke starte op

Kære Ekspertbrugere.
jeg håber, jeg stiller spørgsmålet i det rigtige forum.

min pc vil pludselig ikke starte op mere, hvad skal jeg gøre?
jeg har fået og afskrevet følgende fejlmeddelelse imorges:

could not start DB server: bind () failed: (10050) En socket-handling fandt et inaktivt netværk.

da jeg så prøvede at starte pcen op igen da jeg kom hjem i eftermiddag, får jeg følgende meddelelse:

kontrollerer filsystemet på C.
filsystemtypen er NTFS Diskenheden er beskadiget
CHKDSK kontrolelrer filerne
CHKDSK kontrollerer indeks
CHKDSK kontrollerer sikkerhedsbeskrivelser

jeg har haft held med at starte op i fejlsikret tilstand en enkelt gang, men det har jeg ikke kunnet siden. Når jeg starter computeren nu, , så kommer windows xp billedet frem og så sker der ikke mere før den går kold og giver et skærmbillede hvor der er forskellige fejlmeddelelser, så som:
wink32.sys - adress BF9236CDBF800000 og lignende, for mig, uforståelige meddelelser.

Er der mon nogen, der ved hvad jeg kan gøre?
Kan jeg redde mine filer?

På forhnd mange tak for hjælpen :)
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
31. januar 2007 - 16:14 #1
Start med at prøve en chkdsk http://www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
31. januar 2007 - 16:16 #2
Hjælper det ikke så en reparation http://www.helgec.dk/xp-repair.html
Avatar billede nana_ Nybegynder
31. januar 2007 - 21:03 #3
tak for hurtig tilbagemelding :)
men lige et spørgsmål... jeg vil gerne prøve chkdsk rådet, der står jeg skal sætte min computer til at boote fra cd/boot op fra installationscd. hvordan gør jeg det? jeg prøvede at sætte cd'en i drevet ved opstart af computeren, men der skete ikke noget. windows prøvede bare at starte op, så kom der sort skærm og så kom "der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren. kernel_data_inpage_error osv osv.
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
31. januar 2007 - 21:11 #4
Du skal sætte computeren til at boote fra cd-drev
Avatar billede nana_ Nybegynder
31. januar 2007 - 23:25 #5
hvor er den der smiley, der rødmer.. :(  jeg er ikke sikker på, jeg ved hvordan man sætter computeren til at boote fra cd drevet. jeg fandt det her link og prøvede at følge  http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4. ved at trykke F2 kom jeg da også i bios men kunne ikke finde muligheden advanced setup page eller first boot device. der stod også at jeg skulle sætte enable til usb tastatur, men den mulighed kunne jeg heller ikke finde. (jeg har en Dell pc forresten).
hvad gør jeg forkert? det skal lige siges, at jeg er ret meget nybegynder når det kommer til reparation osv. :)