Avatar billede davidolsen Nybegynder
29. januar 2007 - 19:32 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til matematik.

Go' aften :)

Jeg sidder med en matematikopgave, som jeg forsøger at løse. opgaven se således ud:

---
På et givet sted på et givet tidspunkt er temperaturen 20 grader. For hver 200 meter man stiger til vejrs, falder temperaturen med 1 grad. Bestem temperaturen i højderne 100m, 200m og 300m.
Angiv derefter en formel for sammenhængen mellem temperaturen y og højden x.
---

Hvad jeg ikke helt kan finde ud af er hvorledes formlen skal være. Den skal vel hedde noget i stil med y = (og så videre...)

Jeg beder jeg ikke om at løse opgaven for mig, men bare lige sende mig i den rigtige retning :)

Mvh. David
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
29. januar 2007 - 20:29 #1
Du vil ikke have løsningen, så jeg håber at dette kan hjælpe dig på vej:Formlen starter som du sagde, med y = . Du skal minusse 20 med 1 grad pr. 200 meter. Derfor kan man starte med at skrive "y = 20-" Det sidste led i ligningen er det led hvor du skal finde en måde hvorpå du kan få tallene 200 og 1 til at give 1. ved at gange de to tal, får du 200. (x*1) Hvordan får man 200 til at blive til 1? divider?
Avatar billede davidolsen Nybegynder
29. januar 2007 - 20:35 #2
Det var satme godt forklaret :)

Så går jeg udfra af følgende er korrekt?

Y = 20 - x / 200
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
29. januar 2007 - 20:40 #3
y=20-x*1/200 Da x kan variere i størrelse skal der stå x*1. men den er rigtig nok hvis du kun sætter 200 ind.
Avatar billede davidolsen Nybegynder
29. januar 2007 - 20:41 #4
så kommer der lige det SIDSTE spørgsmål. Igen beder jeg om at I IKKE skriver svaret men blot guider mig igennem. :)

--

Trine spiser 7 gange så meget slik om ugen som Daniel og Daniel spiser halvt så meget slik om dagen som Gitte gør om ugen. Til sammen spiser de 1 kg slik om ugen.
Hvor meget spiser de hver om ugen?
Avatar billede davidolsen Nybegynder
29. januar 2007 - 20:42 #5
"y=20-x*1/200 Da x kan variere i størrelse skal der stå x*1. men den er rigtig nok hvis du kun sætter 200 ind."

Og det er bare en fast regel når x variere i størrelse?
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
29. januar 2007 - 20:50 #6
Jeg har ikke en eller anden matematisk forklaring på dette spørgsmål, men jeg gjorde det at jeg lavede det om til g... altså 1000 g. Det er nemere at regne med. Der stod at Trine spiste 7 gange mere end Daniel. Jeg forsøgte at sige at hun spiste 700g. Hun spiser 7 gange mere end Daniel. Det betyder at Daniel spiser syv gange mindre end hende... Det burde å være ligetil at regne ud hvad Gitte spiser, eftersom at hun spiser dobbelt så meget som Daniel.
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
29. januar 2007 - 20:55 #7
Aner der ikke, men 1 er en funktion af x. Den stiger i takt med at x stiger.(også kaldet ligefrem proportionalitet). Det vil sige at du er nødt til at gange 1 med x, ellers vil 1 bare "forblive" 1. Man kan sige at x den stige uden 1. De skal stige i takt med hinanden. Hvis den ene stiger en, skal den anden stige tilsvarende.
Avatar billede davidolsen Nybegynder
29. januar 2007 - 20:56 #8
Yep. Det er jo egentlig meget let. Men opgaven skal løses ved hjælp af ligninger, så jeg vil lige prøve mig lidt frem :)

smider du et svar btw?
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
29. januar 2007 - 20:57 #9
ok.
Avatar billede bjarne-b Nybegynder
29. januar 2007 - 21:06 #10
Trine    x
Daniel     y
Gitte    z

z=(x/y)*2

Noget i den stil?
Avatar billede davidolsen Nybegynder
29. januar 2007 - 21:19 #11
ja. tror heller ikke at det kan gøres anderledes. opgaven er vel i sig selv ret så simpel.

Anyways. TUSIND tak for hjælpen. :)