Avatar billede jakobscafe Nybegynder
23. januar 2007 - 18:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Samle tal fra x ark på sidste ark

Jeg har 15-20 ark med et tal for arbejde pr. måned
Bent
Jan: 10 timer
Feb: 20 timer

Ole
Jan: 5 timer
Feb: 18 timer

På sidste ark vil jeg gerne summe alle januar-timer, febtimer osv.
ialt:
Jan: 15 timer
Feb: 38 timer

Hvordan samler jeg nemmest værdierne på sidste ark, er jeg nødt til at vælge hvert ark for sig, eller er der 'smart' sumfunktion, som gør det muligt at summe f.eks. 'B2' fra alle ark, på sidste ark?
Avatar billede excelent Ekspert
23. januar 2007 - 18:20 #1
=SUM(Ark1:Ark3!B2)
Avatar billede kol Nybegynder
23. januar 2007 - 22:49 #2
Hej excelent!

Jeg har et lignende problem.
Men jeg har 12 ark navngivet "Jan., Feb. ---  Dec."
Hvordan skulle din formel da se ud?

Hilsen
KOL
Avatar billede kol Nybegynder
23. januar 2007 - 22:53 #3
Nogle gange glemmer man at bruge sin sunde fornuft!
=SUM(Jan.:Dec.!B2) virker perfekt.

Tak alligevel for inspirationen.

Hilsen KOL
Avatar billede excelent Ekspert
23. januar 2007 - 23:27 #4
Ja princippet er at SUM(x1:x2!B2) sumerer fra ark x1 til x1 og alle ark der imellem
hvis man så evt. trækker et af de mellemliggende ark ud til højre for x2 eller et ark ud til venstre for x1, tælles disse ikke med i Sum formlen.
Avatar billede excelent Ekspert
23. januar 2007 - 23:28 #5
ups.- det var selfølgelig x1 til x2
Avatar billede kol Nybegynder
23. januar 2007 - 23:44 #6
For at være sikker på at have forstået "udelukkelsesmetoden" rigtigt:
Vil du lige rette dit eksempel til?

Hilsen
KOL
Avatar billede excelent Ekspert
24. januar 2007 - 00:08 #7
Ja princippet er at SUM(x1:x2!B2) sumerer fra ark x1 til x2 og alle ark der imellem
hvis man så evt. trækker et af de mellemliggende ark ud til højre for x2 eller et ark ud til venstre for x1, tælles disse ikke med i Sum formlen.
Avatar billede kol Nybegynder
24. januar 2007 - 07:26 #8
OK!
Det er altså ikke i formlen, man laver trick'et.
Man flytter istedet et fysisk ark udenfor rækken, som er nævnt i formlen.

KOL
Avatar billede excelent Ekspert
24. januar 2007 - 21:48 #9
mjaaeejhmm - det kan man ganske vist godt, men det var for at præsisere
at formlen summerer fra og med x1 til og med x2 incl arkene herimellem
Avatar billede kol Nybegynder
24. januar 2007 - 22:33 #10
Så er den vist feset ind på lystavlen.
Tak for diskussionen.

Gad vide om vi hører mere til "jacobscafe", som startede det hele.
Mon han fik løst noget problem.
Du skulle jo gerne have dine 30 point!

Hilsen
KOL
Avatar billede excelent Ekspert
26. januar 2007 - 16:39 #11
*
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
09. juli 2007 - 13:43 #12
Tak for hjælpen, det hjalp.
Fandt forøvrigt ud af at Ecel kan drille når der er mere end 10000 timer lagt sammen. Sum = 9999 timer, ingen problemer, men er summen > 9999 opstår der fejl.
Men det rejses et andet sted.
Avatar billede kol Nybegynder
09. juli 2007 - 14:06 #13
Bedre sent end slet ikke!
Jeg troede sgu, at du var bortgået for os!

Hilsen KOL