Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2007 - 14:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

vector grafik

Jeg ved faktisk ikke hvad vector grafik er for noget. har lavet et oplæg i psp9 men nu spørgers der om det skal leveres i vector grafik. Kan man lave det om til det via psp9 uden at skulle lave det hele om..
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
23. januar 2007 - 14:37 #1
Vetor grafik:
Det er grafik der kun tegnes via koordinater, feks ved at lave en firkant, skal man kun angive 4 hjørner, så har du en firkant. Derimod hvis det var i rene pixels, skulle hvert enkelt pixel defineres.

Vektor grafik bruges feks MEGET i 3D grafiske spil, da det er MEGET mindre krævende, end hvis computeren skulle tegne alle pixel hvergang.

EKS:
Quake 1 var det første 3D Shooter spil hvor der blev brugt ene Vektor grafik... Duke Nuke 3D var nok den sidste der IKKE brugt Vektor grafik, kan I huske monstrerne, de var faktisk kun 2D...

Tilbage til svaret...

NEJ - Du kan IKKE bare lige lave noget om til Vektorgrafik... konverter du feks et billed til JPG eller PNG eller what ever, bliver det til pixels, og så kan du ikke mere.
Avatar billede duotone Nybegynder
23. januar 2007 - 14:39 #2
sagt med andre ord skal det nok rentegnes i Illustrator eller lignende
Avatar billede l_domino_l Nybegynder
23. januar 2007 - 14:43 #3
sagt med andre ord skal det nok rentegnes i Illustrator eller lignende = Nemlig
Avatar billede mash Mester
23. januar 2007 - 16:01 #4
Kender ikke psp9 men tror ikke det kan...

Men man kan "trace" et bitmap billede så det bliver vector,men resultatet afhænger meget af hvad motivet er.

Der findes mange programmer til det,jeg bruger selv Flash8 som har en bitmap tracer indbygget.

ps. jo større billede jo bedre resultat...

pps. jeg kan godt gøre det for dig ,tager 5 min ,men er ikke sikkert man kan bruge det,kommer an på billedet og hvad man skal bruge vector filen til.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2007 - 18:12 #5
tgkdk...du må gerne prøve,hvilket format vil du have billedet i?
Avatar billede mash Mester
23. januar 2007 - 18:15 #6
jeg kan tage alle formater ,.jpg fylder vel mindst men set klavitet til over 80% :P
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2007 - 18:40 #7
tgkdk...du får det i *.gif da *.jpg gør billedet grimt.

www.albertte.dk/basar_0.gif
Avatar billede mash Mester
23. januar 2007 - 19:36 #8
nåå det var ikke ligetil :P men da det så simplet så laver jeg det lige ,,tager lidt tid hehe
Avatar billede mash Mester
23. januar 2007 - 21:18 #9
Så  ,prøv om det her kan bruges

http://www.bhoclan.dk/mygosuclan_v1.03/uploads/ftp/slaraffen.eps

rename filen til slaraffen.eps ,da den sjovt nok bliver en .ps fil på mit webhotel :P