Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
23. januar 2007 - 11:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

trække data ud grupperet på felt og top1 på et andet

Jeg har en tabel og vil trække følgende ud: Varegruppe, varenummer, oprettetdato

Varegruppe findes X antal gange, og jeg ønsker at få varegruppe, varenummer, oprettetdato ud, men kun det senest oprettede varenummer pr. varegruppe.

Kan man det i én SQL sætning?
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2007 - 11:53 #1
SELECT TOP 1 * FROM dinTabel ORDER BY oprettetdato ASC

ellers er det

SELECT TOP 1 * FROM dinTabel ORDER BY oprettetdato DESC
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2007 - 11:54 #2
ahh vent.. pr. gruppe sorry
Avatar billede kalp Novice
23. januar 2007 - 12:03 #3
en dejlig sjusket en.. men ja måske kan man;o)
hvis du har givet rigtige kolonne navne skal du kun ændre alle steder der står dinTabel til din tabels navn.

SELECT oprettetdato as dato varegruppe as vg, varenummer as vn FROM dinTabel as dt WHERE vn IN (SELECT MAX(oprettetdato) as seneste, oprettetdato as old, varenummer as v, varegruppe as g FROM dinTabel as d WHERE g = vg AND old = senest) ORDER BY dato DESC
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 11:48 #4
sbk >> virkede det ?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
24. januar 2007 - 11:53 #5
halvvejs ;)
Det gav os ideen til at komme på rette spor med en "sub-select" - kan ikke poste koden her, men det sidste eksempl virkede som test
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 11:54 #6
fair nok.. det pegede i den rigtige retning altså:)
så er det fint;)