Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 18:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dynamiske subdomæner

Hej Eksperter,

Jeg har en portal kørende (www.domain.dk). Jeg har stjernealias på domænet.

For nemheds skyld vil jeg gerne kunne lave subdomæner. Jeg havde forestillet mig, at når en bruger åbner websitet med f.eks. subdomain.domain.dk skulle der automatisk redirectes til f.eks. www.domain.dk/default.asp?PageID=10 ved hjælp af et ASP-script.

Programmeringsdelen har jeg lavet, men når jeg indtaster et subdomæne, som ikke er oprettet i IIS, får jeg en fejl om "Bad Request".

Kan jeg gøre noget for at løse dette? IIS godtager desværre ikke *.domain.dk - vel?

Det forekommer mig, at det virker, hvis websitet placeres direkte i wwwroot, men ikke, hvis det placeres i f.eks. wwwroot/domain.dk.

Kan det passe?

Hvis ja, giver det mig så ikke problemer, hvis jeg ønsker at oprette andre websites med andre domæner?

Det er en dedikeret server, som jeg har fuld rettighed over.

Alle kommentarer er velkomne!

På forhånd tak!
Avatar billede njhvidberg Nybegynder
18. januar 2007 - 19:15 #1
Alle de xxx.domain.dk du vil have skal oprettes i DNS'en hos din udbyder, pegende på din server.
I IIS'en skal du også oprette dem under Egenskaber->Websted->Avanceret for www.domain.dk webstedet. Du vælger bare standard ip, port 80 og derefter navnet (www.xxx.domain.dk).
Din startfil er som standard default eller index asp/htm.
Når din DNS er opdateret på Indianer-nettet vil det virke:-)
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 19:28 #2
Som sagt har jeg fået stjernealias hos min udbyder, så alt opsætning foregår i min egen IIS.

Jeg opretter også subdomænerne i IIS der hvor du siger - det var bare det, jeg håbede, at jeg kunne slippe for.

Kunne det passe, at alle subdomæner virker (uden at de er opsat i IIS), hvis jeg placerer sitet i roden af wwwroot?
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 19:40 #3
Jeg skal måske nævne, at jeg har stoppet "Default Web site" og oprettet et nyt.

Ved ikke, om det har nogen betydning..?
Avatar billede njhvidberg Nybegynder
18. januar 2007 - 19:40 #4
Det tvivler jeg på, navnet skal jo dirigeres det rigtige sted hen. men prøv da at oprette en default.htm i dit rod websted med en sigende tekst, eks: "Her er default.htm i roden" og se om en vilkårlig adresse virker, eks: www.gryf.domain.dk
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 20:13 #5
Jeg har oprettet en html-fil og placeret den i wwwroot.

Med Default Web Site får jeg fejlen Bad Request, men aktiverer jeg Default Web Site, får jeg fejlen Directory Listing Denied.

Kan du drage nogle konklusioner ud fra dette?
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 20:17 #6
Korrigering: Den skriver indholdet af htm-filen.
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 20:19 #7
Nu siger jeg noget jeg ikke har forstand på, men kan man oprette et virtual directory under Default Web Site, som peger på mit website?

Eller har det ikke noget med det at gøre..?
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 20:33 #8
Sætter jeg Default Web Site's Home Directory til at pege på mappen med mit website, fungerer alle subdomæner, selv om de ikke er oprettet i IIS.
Avatar billede njhvidberg Nybegynder
18. januar 2007 - 21:09 #9
Okay, så virker det jo.

Med virtual directorys under ethvert domæne kunne du tilgå de forskellige subdomæner med adresser som www.domain.dk/dirA, www.domain.dk/dirB, www.domain.dk/dirC hvor hvert dirX svare til et directory. Men så skulle du have en default.asp i hvert dir, hvilket jo ikke er kravet i dit tilfælde...
Avatar billede madssch Nybegynder
18. januar 2007 - 22:03 #10
Det med virtuel directory er jeg med på.

Men det virker jo ikke? Kan jeg have flere domæner på samme server, hvis jeg placerer websitet direkte i wwwroot?
Avatar billede madssch Nybegynder
23. februar 2007 - 11:05 #11
Jeg har selv fundet en løsning på problemet:

Ved ikke at specificere domæner i Egenskaber->Websted->Avanceret vil alle requests ramme dette IIS Web Site - inkl. subdomæne requests.

Skal der så senere knyttes andre domæner på serveren, må jeg definere domæner/subdomæner på disse IIS Web Sites.

Tak for hjælpen.  :)