Avatar billede yebzqey Nybegynder
16. januar 2007 - 14:46 Der er 2 kommentarer

Grafikfejl og genstart

Som overskriften antyder, har jeg problemer med mit grafikkort. Eller det regner jeg da med skulle være problemet.
Beskrivelse af problemet:

Efter jeg har købt et nyt grafikkort er computeren begyndt at opføre sig underligt.

Det startede med at mit TV signal i Media Center er blevet vildt dårligt. Og det hjælper ikke at tage grafikkortet ud igen.

Dernæst fik jeg pludselig bluescreen i Windows Vista efter at computeren havde stået tændt i mange timer.
Efter genstart opførte computeren sig normalt, indtil jeg ville spille Rise of Nations...

Der kom en masse grå/hvide rektangler over hele skærmen og kort efter bluescreen (med grafikfejl) og genstart. Efter boot var grafikfejlen der stadig. Denne gang også i BIOS osv.
Fejlen forsvandt først, da jeg havde taget kortet ud og sat det I igen.

Fejlen kan nogengange betyde at computeren fryser, nogengange blot grafikfejl og nogengange genstart. Fælles er at der altid er grafikfejl når computeren booter indtil grafikkortet taget ud og ind igen.

Computeren virker helt fint når grafikkortet ikke sidder i (er med onboard x200 grafik)

Jeg har snævret fejlen ind til følgende:

Driverfejl:
Jeg kører Vista og driverne er måske ikke tip-top. Dog har jeg jo kunnet spille fint uden det nye grafikkort og det har da også virket i længere tid ad gangen med det nye grafikkort.

Varmefejl:
Jeg troede at enten CPU eller grafikkort blev for varmt, men har nu taget TV-tuneren ud og taget skjoldet af kabinettet og fejlen kommer stadig. CPU bliver max 62 grader og grafikkortet føles ikke ret varmt. Kun lidt lunt

Strømfejl:
Jeg har kun 275W at gøre godt med. Men jeg har aldrig hørt om, at det skulle kunne give disse fejl? Desuden er grafikkortet ikke med ekstra strømstik, så det burde ikke være så krævende igen?

Hardwarefejl på grafikkort:
Jeg har før set lignende fejl på et 9800pro. Det kunne være en pipeline der var gået?

Grafikkortet er helt nyt, men jeg vil bare ikke spilde tid og penge på at få at vide, at det er min egen skyld.

What to do?!

konfig:
case/MB:  Aopen XC Cube EZ482
ram:      2x Kingston 512 MB DDR RAM 3200
cpu:      AMD Athlon 64 3200+ venice2
tvtuner:  Hauppauge PVR 150 TV tuner
grafik:    Sapphire X1650XT 256MB DDR3
andet:    2x ATA harddiske + DVD brænder
Avatar billede samzon Praktikant
18. januar 2007 - 20:16 #1
Jeg har tidligere haft grafikproblemer med lignende symptomer, og selv om du siger at du ikke tidligere har hørt om dette, er det mit gæt, at problemet ligger i en underdimensioneret strømforsyning.
Avatar billede yebzqey Nybegynder
18. januar 2007 - 23:14 #2
Samzon> Jeg vil prøve at sætte grafikkortet over i en kammerats computer. Hvis problemet også optræder hos ham, sender jeg kortet retur. Hvis ikke må jeg finde en ny strømforsyning...

Men er der nogen der ved om man kan få en større strømforsyning til en XC cube?