Avatar billede lothario Nybegynder
12. januar 2007 - 17:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Auto nummerering på billeder

Hej. Jeg vil høre om i har kendskab til et program der automatisk kan nummerere billeder på selve billedet. Dvs oprette et tekstfelt på et bestemt sted i billedet, hvor den nummererer f.eks. fra 00000-99999.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
12. januar 2007 - 17:41 #1
marker de filer du vil omdøbe, er det dem alle i mappen, så tryk ctrl-a, derefter F2.
Skriv det du kalde dem, feks. A, og resen af filerne vil komme til at hedde A1,A2,A3 osv.
Har du fortrydt omdøbningen ? -> så tryk ctrl-Z, er det mange filer... ja så mange gang.
Avatar billede morten_ja Nybegynder
12. januar 2007 - 17:54 #2
Det er ikk mit spørgsmål, men jeg ville lige teste det, men for mig virker det ikk. :S
Avatar billede fluse Nybegynder
13. januar 2007 - 02:37 #3
Det kan photoshop faktisk gøre... eller dvs. man kan få photoshop til at gøre det ved at kombinere batch kørsel med et eksternt javascipt og en "database" i form af en .txt fil.

Det er dog lidt kompliceret, for kompliseret til at jeg kan det i hovedet. Men jeg har et script liggende der kan klare opgaven, og også lavet en lille "guide" til mig selv tidligere da jeg skulle bruge det i forbindelse med en opgave på mit arbejde. Alt dette ligger selvfølgelig på serveren der, så jeg kan ikke komme til det før mandag. sorry

vil lige tilføje, man kan med denne metode tilføje lige hvad man vil i billedet. Så længe det er text. Men man kan lægge de indbyggede "styles" i photoshop på teksten, altså dropshadow, bevel, stroke osv osv. og selv følgelig også opasitet.

Jeg skal prøve at huske at tage det med hjem mandag så du kan få det, hvis ikke andre kan hjelpe, eller finde en guide på nettet. :)

Fluse
Avatar billede lothario Nybegynder
13. januar 2007 - 14:15 #4
bartfreak: det er ikke filnavnene jeg vil omdøbe.

fluse: det må du meget gerne.
Avatar billede fluse Nybegynder
14. januar 2007 - 15:42 #5
Så fik jeg hentet det da jeg alligeveld var nød til at tage forbi arbejdet... og så på en søndag. Doh!

Anyways, scriptet jeg har lavet er som sådan ikke beregnet til lige det du gerne vil med det. Det er nemlig beregnet til at indsætte forskællig tekts i et billede, og så gemme en af hver version.

Jeg er dog temmelig sikker på at det kan modifiseres til at klare opgaven!
Det er skal laves om, er jo så bare at den sletter background og der efter loader et nyet billede ind i laget, hvilket sagtens kan sciptes!

Det kræver dog et man har rimelig styr på javascipt samt hvilke koder photoshop forstår, og jeg må indrømme at jeg ikke er specielt god til det, og det har taget mig ekstem lang tid bare at få det her script til at virke.

Adobe har været så flinke at lave lave en reference over alle koder der virker + en guide til hvordan photoshop opfatter sciptet. disse kan findes på:

Reference over koder:
http://partners.adobe.com/public/developer/en/photoshop/sdk/JavaScriptReferenceGuide.pdf

Guide til scipting af photoshop:
http://partners.adobe.com/public/developer/en/photoshop/sdk/PhotoshopScriptingGuide.pdf

Desværre findes disse ikke længere til CS som mit script er skrevet til, men kun til CS2. Dog vil jeg mene at det lang det meste af vejen er det samme!

Du kan hente mit script på:
http://www.as-nielsen.dk/temp/dynamisk text i billeder.rar

Jeg har så godt jeg kunne forklaret alt om hvordan det virker, både med en guide i form af et word dokument, men også komenteret det meget grundigt inde i selve scriptet.

Så der er jo desværre nok lidt arbejde i det her, men det er altså til at finde ud af hvis man virkelig vil. Det lykkedes i hvertfald for mig med kun em smule hjelp, og som sagt er jeg ikke specielt god til java scipt.

hæld og lykke med det
Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
14. januar 2007 - 15:44 #6
Sorry, det første link var forkert.

Det rigtige er:
http://www.as-nielsen.dk/temp/dynamisk_text_i_billeder.rar

Fluse