Avatar billede dyrholm Nybegynder
10. januar 2007 - 19:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

genoprettelsesprocedure til windows Home på Acer aspire 3633

Jeg har fået virus på min Acer Aspire 3633 WLMi. Den er købt med Windows Home installeret, og med en genoprettelsesprocedure indbygget. Når fjolset (mig) i panik har formatteret den, kan jeg ikke lægge hverken windows 2000 eller XP på.
Jeg kan komme så langt som til en blå skærm, der øverst siger, fejl i "Memory Management", genstart i fejlsikret, men det kan man ikke, kunne slukke for maskinen og tænde igen.
Det kan ikke være rigtigt, at jeg skal smide computeren væk, der må være en måde man kan lægge en anden windows på,jeg er bare for dum til at finde ud af det.
Håber en af jer kan hjælpe.

m.v.h.  Jørgen
Avatar billede x-lars Novice
10. januar 2007 - 19:59 #1
Er der ikke under opstarten en mulighed for at trykke på en tast, der giver "Restore"? Der plejer at ligge en genoprettelsespartition på harddisken, som giver dig mulighed for at genoprette maskinen til fabrikstilstanden. Den vil være skjult for dig, men kan så kaldes under opstarten.

Alternativt skal du have fat i Acers eller sælgers support, som formentlig vil kunne hjælpe dig med en genoprettelsesdisk, hvis du da ikke selv fik lavet så'n én, da du tog maskinen i brug?!?
Avatar billede thov Forsker
10. januar 2007 - 23:48 #2
Det er to taster som skal bruges ved genoprettelsen: <alt><F10>, forudsat at D2D boot (disk-to-disk) er aktiveret i BIOS.
Avatar billede robotten Praktikant
11. januar 2007 - 09:17 #3
Acer har kun softwaresupport i et ½ år. Er din pc ældre, og du ikke har dine recovery cd'er, Er der ikke noget at gøre.
Recovery cd'erne skal man selv lave i xp når sytemet er nyinstalleret. Dem er Acer ikke så flinke at sende med.

Så løsningen i dit tilfælde er kun, at købe en nyt styressytem.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
12. januar 2007 - 19:31 #4
Til x-lars og thoy 0g robotten.

Jeg har formateret harddisken, og kan derfor ikke bruge recovery-proceduren, og har ingen recovery-disk.
Jeg vil blot kunne formatere harddisken, så jeg kan lægge et andet styresystem på. Jeg har prøvet med windows 98, windows 2000, windows xp og windows xp home.
Jeg har endda prøvet F-disk. Intet lykkes. Selv xp-pro med SP-2 boot-cd vil ikke lade sig installere. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg skal smide computeren væk, fordi jeg ikke kan ændre det styresystem, den er købt med.
Jeg tror, jeg har prøvet alt, undtagen det rigtige.
Jeg er ved at være lidt desperat, så jeg håber, en af jer kan hjælpe.

m.v.h.  Jørgen
Avatar billede thov Forsker
12. januar 2007 - 21:54 #5
Den skjulte partition (hvis der er en), bliver ikke slettet ved en formattering - der skal anderledes skrappe midler til for at fjerne den, f.eks. Ranish Partition Manager.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
13. januar 2007 - 00:14 #6
hej thoy

Manualen og Fona, hvor den er købt, siger også, at der skal være en skjult partion til gendannelse. Fona mener heller ikke, at den bliver slettet ved en formattering. Men ved et klik på alt + F10, som manualen foreskriver, sker der intet som helst.
Jeg er på spanden, hvor jeg er løbet tør for ideer.

jørgen
Avatar billede thov Forsker
13. januar 2007 - 03:21 #7
Ja, men i BIOS burde der være en disk-to-disk option (D2D) som skal aktiveres, før alt+f10 virker.
Avatar billede robotten Praktikant
13. januar 2007 - 10:52 #8
Er der diskettedrev på din pc? Ellers må du lave en boot cd.

Boot på en win98 diskette/cd (Nero kan kave en boot cd, med sin egen dr-dos).
Gå via Fdisk ind på din hd. og slet alt der ligger der. En skjult poartition må kunne ses fra dos.

Jeg er komme ti tanke om, at der sidder jo en xp nøgle af en slags på din pc, så du kan lovligt installere samme version fra en anden cd, når du kommer så langt.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
13. januar 2007 - 16:15 #9
Der er ikke diskettedrev på min maskine. Jeg har slettet alt med Fdisk, slettet alt med winxp, formateret til både små og store partioner, prøvet en windows 98 boot-cdWin98 kan installeres, men den springer over nogle filer under kopieringen af windows-filer, som den ikke kan kopiere. Mankan springe over disse filer og fortsætte, men ender med en blå skærm med besked om, at windows er stoppet af sikkerhedsgrunde for ikke at beskadige min computer, og så skal man slukke, der kan ikke restartes.
det virker helt skørt.

Jørgen
Avatar billede dyrholm Nybegynder
13. januar 2007 - 23:44 #10
Under installationen af windows (kopi af filer) stopper min computer og kan ikke læse følgende filer:

per_seg5.swf
your.exe
usrdtea.dll
ntostea.exe

Man kan prøve igen, men det hjælper ikke. Man kan springe over filerne ved tryk på ESC, men når man er færdig med indlæsningen kommer der blå skærm:
Windows lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren. Så kan den ikke restartes, men kan kun slukkes. Og så er det forfra o.s.v  o.s.v....

Kan det sige nogen noget??

jørgen
Avatar billede robotten Praktikant
14. januar 2007 - 11:22 #11
Du skal have fat i nogle skrappere midler, fx killdisk. Den sletter alt havd der nu måtte ligge på en hd.
Avatar billede robotten Praktikant
15. januar 2007 - 13:02 #12
Avatar billede robotten Praktikant
18. januar 2007 - 08:32 #13
?
Avatar billede dyrholm Nybegynder
19. januar 2007 - 19:51 #14
hej robot

Jeg har overladt problemet til forhandleren, som er indforstået med at fikse det på garantien, hvordan han så end vil bære sig ad. Du har nævnt tidligere, at der nok kun er een vej, nemlig et nyt styresystem. Det tror jeg, du har ret i, for man kan ikke selv med skrappe midler formatere genoprettelsespartionen, og så spænder den ben for en ny installation, fordi den jokonflikter med de registreringer, der ligger her. Det er noget bøvs, at man ikke får en genoprettelses-CD med fra forhandleren, og jeg mener at vide, at det har man krav på.
Du har gjort, hvad du kunne, og det skal du have pointene for, men kan ikke til sidst forklare mig, hvordan jeg accepterer dit svar og ikke de andres? Det er jeg også for dum til at finde ud af.

M.v.h.  Jørgen    dyrholm@4syd.dk
Avatar billede robotten Praktikant
19. januar 2007 - 20:50 #15
Har nu aldrig hørt om, at man ikke kan slette recovery partitionen fra sådanne harddisk (Fujitsu-Siemens og Dell kører fx også på samme måde).
Men hvorom er, så har Acer af en eller anden meget ddårlig grund valgt ikke at medsende recovery cd'er. Du er ikke den første, og bliver garenteret heller ikke den sidste med dette problem.

Vedr. svar:
Herovre til venstre står en rakke brugernavne i en boks. De er dem, der har lagt et svar i dit indlæg. Marker den/de navne du vil give point, og tryk accepter svar.

Vil du fordele pointene skævt, trykker du avanceret.
Avatar billede dyrholm Nybegynder
25. august 2007 - 22:33 #16
Hej robotten

Undskyld, det har varet så længe med mit svar.
Acer har givet mig en ny computer, så problemet er løst, men ikke opklaret. Du skal have pointene alligevel for et godt forsøg. Jeg har, som du skriver, markeret "robotten" til venstre, men der står blot, "vis brugernavn" og giv Karma", men jeg kan ikke finde "accepter svar".  Hvor dum kan man være?

jørgen
Avatar billede robotten Praktikant
26. august 2007 - 10:45 #17
Godt problemet blev løst. Det har lykkedes dig at acceptere mit svar, så det er fint.