Avatar billede massman Nybegynder
09. januar 2007 - 21:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

s:939 - Opstartsproblemer

Computeren har stået uden strøm i et par dage og nu vil den ikke starte. Alle kølere aktiveres men skærmen aktivere ikke.

Har prøvet at bytte grafikkort uden held og batteriet på bundkortet. Bundkortet giver mig status talbeskeder og den siger alt er ok (ATX strøm aktiveret) som den altid har gjort.

Bundkortet er Abit Fatal1ty AN8
CPU: AMD x2 4400
RAM: 2GB pc3200 Geil
GFX: ATI x1900xtx
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2007 - 21:25 #1
kan du starte op i fejlsikret tilstand..?
El. i bios.??(hvis så check om onboard grafik skal deaktivers, eller prøv at loade default.)
Har du prøvet en anden skærm.?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2007 - 21:42 #2
lyder som skærmen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2007 - 21:43 #3
^^
Er den tændt..O)
Avatar billede thormam Nybegynder
10. januar 2007 - 08:05 #4
daws - mig der har problemerne - massman var så venlig at oprette problemet for mig men er nu kommet i besiddelse af internet fra en anden computer.

Kølerne starter og kører på fuld blus - selv gfx kort køleren kæmper for livet.
Kan også høre HD ikke arbejder så den kan ikke være igang med at starte op - hvilket svarer på at #1 #2 #3 ikke helt hjælper :) Tror ikke det er skærmen men har jeg da ikke tjekket. Den er tændt ja og kan ikke starte op i noget når ingenting går igang
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2007 - 08:08 #5
har du kontrolleret kablerne til hdd,  evt prøv at bytte dem ud med nogle nye ( fra en anden ledning hvis mulig )
Avatar billede prebas Nybegynder
10. januar 2007 - 08:14 #6
prøv at tage ram og cpu ud og sætte det i igen... lover ikke noget med det hjælper nogen gange
Avatar billede thormam Nybegynder
10. januar 2007 - 10:04 #7
"har du kontrolleret kablerne til hdd,  evt prøv at bytte dem ud med nogle nye ( fra en anden ledning hvis mulig )"

Computeren burde starte op og fortælle mig der er BOOT FAILURE selvom man ikke havde HD sat til jo

Kan prøve ideen med RAM og CPU, men den har jo virket upåklageligt i lang tid inden de 3 dages total slukning (ingen standby) Den har desuden stået stuevarmt og tørt de dage
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2007 - 10:30 #8
...måske den blot skal renses.??
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2007 - 10:38 #9
men ikke med en støvsuger !!!
Avatar billede thormam Nybegynder
10. januar 2007 - 11:42 #10
Ikke lang tid siden jeg gav den en omgang da jeg skiftede kabinet. Meeen jeg giver da den en omgang til for at vi kan ligge det bag os. Dvs jeg også tjekker: "prøv at tage ram og cpu ud og sætte det i igen... lover ikke noget med det hjælper nogen gange"

Vender tilbage senere på dagen. Computeren er derhjemme - jeg er i skole :)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
10. januar 2007 - 12:53 #11
bare lige en tanke. Prøv at resette bios via batteri/jumper.
Avatar billede thormam Nybegynder
10. januar 2007 - 21:48 #12
har prøvet jumper men virkede ikke - har ikke tid til at skille det hele ad idag men vender tilbage imorgen. Må hellere skille det helt ad og se om den kan køre på mindst mulig HW - virker det kan jeg sætte en ting i af gangen.

Bare et forsøg værd.

Virker det stadig ikke når der kun sidder cpu ram og gfx i er der vel et seriøst problem med bundkort eller cpu? :/
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 09:42 #13
finder du ud af noget ?
Avatar billede thormam Nybegynder
12. januar 2007 - 14:07 #14
tja men ikke noget godt

Har først genstartet BIOS med jumper - uden held

Har så fjernet alt hw så der kun var cpu og gfx og ram sat i og byttet imellem de 2 ram blokke - ingen af delene fik computeren til at starte op.
Mit bundkort giver mig digitale beskeder og siger det den skal
først "ATX power suply sequence completed" og så "unGuru sequnece completed waiting for AWARD BIOS boot"
som den altid siger.

Er vel bundkortet der står for skud? Er mit gæt på nuværende tidspunkt
Avatar billede thormam Nybegynder
13. januar 2007 - 12:03 #15
Er nogen enige med det er bundkortet? Inden jeg bestiller nyt eller bare tager stilling til om der er penge i banken til det :)
Avatar billede massman Nybegynder
14. februar 2007 - 08:44 #16
det var bundkortet åbenbart