Avatar billede airillusions Nybegynder
08. januar 2007 - 17:42 Der er 4 kommentarer

Harddiske - sata1+2

Jeg har i forvejen en gammel Maxtor DiamondMax Plus 9 på 80 giga, som kører sata1. Mit bundkort har fire sata-indgange, to for master og to for slave, og bundkortet understøtter vist kun sata1 (tjek venligst: http://dk.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=162&l1=3&l2=11&l3=24).

Jeg skal have en ny harddisk, og tænkte at jeg lige så godt kunne købe en med sata2. Jeg har lidt kig på en Seagate harddisk på 320 gb.

Maxtoren skal være masteren, da det er der, Windows ligger. Men kan man så godt bare smide den nye harddisk ind, og så sætte den som slave? Der burde vel ikke opstå problemer grundet forskellige fabrikanter? Den nye har som sagt sata2, men det bliver vel kun til sata1-hastigheden, når bundkortet kun understøtter dette?

Og hvordan med at køre raid på harddiskene?
Avatar billede simlau Nybegynder
08. januar 2007 - 17:51 #1
Der er ikke noget der hedder marster / slave når du snakker sata, det er ikke noget du skal tænke på. De skal bare sættes i og så virker det.

Dit Bundkort understøtter SATA1.

De fleste SATA 2 diske skal du sætte en lille jumper i for at de laver sig selv om til SATA1 disk, også skulle du ikke have nogle problemer hvis dit bundkort kun understøtter SATA1.

De 2 hardiske sætter du i 2 forskellige stik, så de behøver ikke være samme mærke.

Det er nemmest at køre raid hvis du har 2 ens diske, men det kommer an på hvad for en slags raid du vil lave.
Avatar billede airillusions Nybegynder
09. januar 2007 - 16:03 #2
Der er da to porte ved "master" og to ved "slave" på mit bundkort.

Den jumper du snakker om.. Følger den ikke med harddisken? Og burde de i realiteten ikke selv opfatte, at de kun kan køre med sata1-hastighed når bundkortet kun understøtter dette?

Jah, jeg aner stor set intet om raid, men man hører bare så meget om det, at det skulle være godt. Jeg har fået noget at vide om, at det kan bruges til at dele filerne over harddiskene, så de skulle kunne arbejde hurtigere, men for at være ærlig, fatter jeg det ikke helt.
Avatar billede airillusions Nybegynder
11. januar 2007 - 15:52 #3
Anyone?
Avatar billede simlau Nybegynder
13. januar 2007 - 14:32 #4
Mystiks, har aldrig hørt som marster og slave når man snakkede om SATA diske, men det kan også bare være mig, men der skulle ikke være nogle hindring for dig.. du sætter bare diskende i og så skulle det virke.

Hvis bundkortet ikke selv opfatter at det er en SATA150 disk kan du jo altid sætte jumper'en i. Mener ikke der følger jumper med hvis du køber en hardisk, men ellers kan du vel finde en i en gammel computer hvis har sådan en til at stå..

Dine hardiske skal være helt ens hvis du skal køre raid, det vil sige du skal købe 2 ny helt ens diske, men du vil ikke vinde meget ydelse ved det, da det med store sandsynlighed ikke er hardisken der er flaskehalsen i dit system.