Avatar billede fico Nybegynder
06. januar 2007 - 17:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PHP/MySQL: Skrive i databasen og derefter læse samme linje

Hej

Jeg bruger følgende kode, for at skrive og derefter læse samme linje i et database. Men der opstår en fejl. Jeg kan bare ikke se hvorfor:
---------------------------------------
mysql_connect("Server", "Adm", "Pass")
    or die("Kunne ikke forbinde : " . mysql_error());
mysql_select_db("ficodk_db") or die("Fejl Database");

if($navn) {
mysql_query("INSERT INTO 'gc' ('id','navn','dato','email','Betalt') VALUES ('', '$navn', '$dato', '$email', '0')");

$q = ("SELECT id,email FROM gc WHERE email=$email");
$r = mysql_query($q) or die("Forespørgslen lykkedes ikke : " . mysql_error());
$r = mysql_fetch_array($r);
$id = $r[0];

$to      = $email;
$subject = "Global Cinema";
$message = "Kære ".navn."\n\nDu har tilmeldt dig DSU Helsingørs Global Cinema\nFor endelig tilmelding, skal du betale deltagergebyret på 50 kr.\nBetaling skal ske inden d. 19 januar til reg. nr.: 5357 og konto nr.: 0000671883\nNår betalingen er sket, vil du modtage en mail.\n\nMed venlig hilsen\nDSU Helsingør";
$headers = "From: fico@dui.dk"."\r\n"."Reply-To: fico@dui.dk"."\r\n"."X-Mailer: PHP/".phpversion();

mail($to, $subject, $message, $headers);
}
Avatar billede coderdk Praktikant
06. januar 2007 - 17:21 #1
Hvorfor vil du det? Du bruger ikke ID til noget efterfølgende, og du har email og navn.

mysql_connect("Server", "Adm", "Pass")
    or die("Kunne ikke forbinde : " . mysql_error());
mysql_select_db("ficodk_db") or die("Fejl Database");

if($navn) {
mysql_query("INSERT INTO 'gc' ('id','navn','dato','email','Betalt') VALUES ('', '$navn', '$dato', '$email', '0')");

$to      = $email;
$subject = "Global Cinema";
$message = "Kære ".$navn."\n\nDu har tilmeldt dig DSU Helsingørs Global Cinema\nFor endelig tilmelding, skal du betale deltagergebyret på 50 kr.\nBetaling skal ske inden d. 19 januar til reg. nr.: 5357 og konto nr.: 0000671883\nNår betalingen er sket, vil du modtage en mail.\n\nMed venlig hilsen\nDSU Helsingør";
$headers = "From: fico@dui.dk"."\r\n"."Reply-To: fico@dui.dk"."\r\n"."X-Mailer: PHP/".phpversion();

mail($to, $subject, $message, $headers);
}

Hvis du endelig vil have ID'et kan du bruge mysql_insert_id(), for at checke at den også blev indsæt kan du bruge mysql_affected_rows()
Avatar billede fico Nybegynder
06. januar 2007 - 17:27 #2
Hov, der mangler noget i mail-teksten. Folk skal sende bruge id-nummeret til registrering af penge, så det skal stå i teksen.
Avatar billede coderdk Praktikant
06. januar 2007 - 17:32 #3
Min kommentar er stadig gyldig ;)
Avatar billede fico Nybegynder
06. januar 2007 - 18:02 #4
Hvordan virker mysql_insert_id()? Jeg kigget lidt på php.net, men uden held til at forstå.
Avatar billede coderdk Praktikant
06. januar 2007 - 18:10 #5
mysql_query("INSERT INTO 'gc' ('id','navn','dato','email','Betalt') VALUES ('', '$navn', '$dato', '$email', '0')");
$id = mysql_insert_id();

:) så har du id'en - såfremt id er auto_increment
Avatar billede fico Nybegynder
06. januar 2007 - 18:18 #6
:D takker...

men den giver kun værdien 0, men jeg har lige tjekket denskrvier heller intet til databasen.
Avatar billede fico Nybegynder
06. januar 2007 - 19:41 #7
Takker det virker:D
Avatar billede coderdk Praktikant
06. januar 2007 - 19:50 #8
(c;