Avatar billede webnoob Nybegynder
06. januar 2007 - 01:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Remote adgang

Jeg skal hoste en hjemmeside for en kammerat og han vil gerne have database. Hvordan giver jeg ham mulighed for at oprettet tabeller og hvad man nu ellers bruger?
Avatar billede lasserasch Juniormester
06. januar 2007 - 02:59 #1
Og det er en MS SQL server du har eller?

Så kan han f.eks. hente "SQL Server Management Studio Express" her : http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=65110

Og så skal du selvfølgelig oprette en brugerkonto som han kan logge på med!

/Lasse
Avatar billede webnoob Nybegynder
06. januar 2007 - 13:07 #2
ja det er MS sql server 2000
Avatar billede webnoob Nybegynder
06. januar 2007 - 21:42 #3
nåå kan man ikke få mere hjælp?
Avatar billede bobber Nybegynder
07. januar 2007 - 14:03 #4
Så prøv at uddybe dine spørgsmål lidt mere, så det lidt nemmere af hjælpe
Avatar billede webnoob Nybegynder
07. januar 2007 - 15:21 #5
Sagen er den at jeg vil give ham mulighed for at connecte min database så han kan oprette tabeller og alt det der hære til når man har en hjemmeside med database.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede lasserasch Juniormester
07. januar 2007 - 17:13 #6
1. på hvilken pc ligger din database?
2. Bed ham download et management studio, som f.eks. det jeg linkede til tidligere.
3. Opret ham som bruger på din SQL server.

Så er der jo ikke så meget mere i det...

Hvis du f.eks. hoster din SQL server på en privat PC så skal du jo farwarde de porte som bruges af din SQL server. Så de ude fra nettet peger på din PC. Og så skal du jo give ham din IP adresse, så han ved hvor han skal connecte til!

/Lasse
Avatar billede webnoob Nybegynder
07. januar 2007 - 17:16 #7
databasen ligger på min webserver som jeg selv hoster

jeg bruger MS sql server 2000 så jeg kan vel ikke bruger management studio 2005.
Avatar billede lasserasch Juniormester
07. januar 2007 - 17:21 #8
Jo, kan du sagtens.

Nogle advancerede funktioner er ikke tilgængelig i management studio 2005 express, da det er gratis udgaven, men alle "dagligdagsting", altså alle de ting man normalt bruger (database oprettelser, tabel oprettelser, stored procedures osv osv osv) de er tilgængelige!

/Lasse
Avatar billede webnoob Nybegynder
07. januar 2007 - 17:22 #9
ok. vi kigger på det og jeg vender tilbage hvis der er problemer.
Avatar billede webnoob Nybegynder
07. januar 2007 - 17:26 #10
kan man egentlig gøre det med enterprise manager og så register en database?
Avatar billede bobber Nybegynder
07. januar 2007 - 22:46 #11
Man vil også kunne bruge Enterprise manager som følger med SQL server 2000, hvis man har det produkt.

Management studio 2005 express kan som sagt downloades gratis.
Avatar billede webnoob Nybegynder
07. januar 2007 - 23:01 #12
men når nu det er sql server 2000 jeg har vil det så ikke være oplagt at bruge enterprise manager?
Avatar billede lasserasch Juniormester
08. januar 2007 - 06:42 #13
enterprise manager koster i licens penge. Og til det forbrug han har er det FULDSTÆNDIG totalt ligegyldigt om det er den nyere gratis 2005 version eller en ældre og licenskrævende koste version.

Nu er det jo selvfølgelig forbudt at bruge pirat software, men hvis du alligevel gør det, så tænk over at din kammerat som jo ikke har en SQL 2000 server, jo ikke må bruge Enterprise manager lovligt uden at købe det selv.

Men han må lovligt og helt gratis bruge en 2005 version, som jeg synes er nemmere at bruge hvis man er newbie eller mindre øvet i SQL programmering mv.

Så jeg mener stadig at det er mest oplagt at være på den rette side af loven og få det mest opdaterede stykke software, hvilket ligger her :
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=65110

/Lasse
Avatar billede webnoob Nybegynder
08. januar 2007 - 17:26 #14
Der er mange ting du her nævner her som du jo har ganske ret i og nej min kammerat skal da ikke gøre noget ulovligt for at kunne benytte min sql server og jeg vil dog heller ikke købe en licens til ham, det var rigligt at skulle købe serveren og den licens jeg har.

Og så er det klart at det altid vil være bedst at bruge de nyeste software, nu har jeg ikke selv prøvet enterprise m anager 2005 express så jeg ved ikk e hvordan den er for en newbie.

Jeg siger tak for den kyndige vejledning og med de point der er stillet til rådighed.
Avatar billede webnoob Nybegynder
09. januar 2007 - 22:24 #15
Jeg har lige et par spørgsmål.

Du siger jeg bare skal oprettet en bruger.

Men kan den bruger se alle de andre databaser og kan den gå ind i de databaser?
Avatar billede bobber Nybegynder
10. januar 2007 - 10:38 #16
Dette kan du i enterprise manageren når du opretter login/bruger  eller under egenskaber for den bruger du har oprettet bagefter,og vælge hvilken database brugeren skal have adgang til. Det meget simpelt. Husk at sætte din Sql server til at bruge SQL og Windows login hvis du selvfølgelig ikke har sat et netværk(domain) op som brugeren logger på, ellers vil brugeren ikke kunne logge på udefra. (du skal oprette bruger med sql login.)

Du kan også oprette bruger vis T-sql , kig på link.

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms173463.aspx