Avatar billede dgs Nybegynder
04. januar 2007 - 23:16 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

kemi spørgsmål ? ang. rapsolie

hej Eksperter er der er venlig person som kender til kemi der kender formel på rapsolie ?
Avatar billede gurly Praktikant
04. januar 2007 - 23:37 #1
mener du lige som vand er H2O  ?
det er vel kun grundstoffer der har det  !

eller mener du opskrift ? er det ikke bare at koldpresse rasp, og lidt filtrering måske  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
04. januar 2007 - 23:39 #2
raps er nok bedre, der er nok ikke meget olie i rasp, hæ hæ
Avatar billede dgs Nybegynder
04. januar 2007 - 23:40 #3
det er vel ikke kun grundstoffer der har sådan en formel er det ? :O
må ærlig indrømme at det er en tråd jeg har oprettet for en ven, og jeg derved ingen forstand har på det overhoved.

hvad mener du med kommentar 2 ?
Avatar billede gurly Praktikant
04. januar 2007 - 23:44 #4
jeg havde stavet forkert i kommentar et
Avatar billede gurly Praktikant
04. januar 2007 - 23:50 #5
jeg tror kun det er grundstoffer der har sådan en ligesom H2O
men det har fået en kemisk betegnelse, det kan du læse her
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/press/pressemeddelelse_25052003.htm

det er altså PVO og PPO alt efter om det kan spises eller ej
Avatar billede gurly Praktikant
04. januar 2007 - 23:57 #6
her står det bare under fedtstoffer
http://www.chemicaldays.com/visBog.asp?artikelID=32
Avatar billede gurly Praktikant
05. januar 2007 - 00:00 #7
måske de tabeller for fedtsyresammensætninger som der er nederst i siden jeg linker til her kan gøre din ven klogere c",)
http://www2.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm
Avatar billede Slater Ekspert
05. januar 2007 - 00:13 #8
For helvede, mennesker...

"mener du lige som vand er H2O?
det er vel kun grundstoffer der har det!"

Tænk jer lige lidt om - Vand er ikke et grundstof, for helvede :P Vand er en blanding af grundstofferne brint og ilt.

Alle stoffer har en kemisk formel - men rapsolie kan ikke have en bestemt kemisk formel, da ikke alt rapsolie er fuldstændig ens. Da det er naturligt produceret, vil der altid være afvigelser i de stoffer der er i.
Avatar billede gurly Praktikant
05. januar 2007 - 00:31 #9
viperine > ja du har ret, vand har navnet fordi det består af brind og ilt, og jeg vil også give dig ret i at da rapsolie består af mange forskellige stoffer som kan variere en del så vil den ikke altid hedde det samme
Avatar billede gurly Praktikant
05. januar 2007 - 00:33 #10
og som jeg lagde link til, så kan man se her hvad den typiske fedtsyresammensætning for rapsolie er, og hvad de fedtsyre så hedder
http://www2.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/fedtopbygning.htm
Avatar billede max-payne Nybegynder
05. januar 2007 - 01:42 #11
Min far er kemi-ingeniør. Det er kun grundstoffer som har formler.
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
05. januar 2007 - 07:24 #12
Max-payne > Så skulle din far sgu på skolebænken igen og have et kursus i basal kemi. Alle molekyler har også en formel. At rapsolie og andre madolier ikke har en kemisk formel er fordi det (som rigtig nævnt) ikke er rene stoffer. Men for de enkelte rene stoffer i olien kan man sagtens tilskrive dem en formel.

Er selv kemiker.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2007 - 09:41 #13
Hæh - så NaCl og H2So4 skulle også være "grundstoffer"...

Min folkeskoletabel over grundstoffer er pludseligt blevet udviddet kraftigt...

Go home Bohr.... LOL
Avatar billede dgs Nybegynder
05. januar 2007 - 17:21 #14
larsendrengen og viperine kan i ikke oprette nogle svar ?
det er vist jer som fortjener de pointne
Avatar billede intenz Novice
05. januar 2007 - 19:02 #15
Tror måske forringen er opstået ud fra navne og bogstaver. Grundstoffer har et betegnelse O = oxygen, Na = Natrium, osv (http://www.bacarden.dk/periodiskesystem.jpg)
Heraf også navnet grundstoffer, da det er de grundlæggende stoffer "alting" består af, sådan groft sagt, for grundstoffer består også af atomer osv.

Men alle stoffer er opbygget af grundstoffer på eller anden måde, så alle stoffer har en formel, der er opbygget med forskelling sammensætning af grundstofferne.
Avatar billede Slater Ekspert
06. januar 2007 - 11:19 #16
dgs - Joeh, det kan vi da vel godt :)

Må jeg spørge hvad det skulle bruges til? Jeg er lidt nysgerrig nu.
Avatar billede rynke10 Novice
06. januar 2007 - 13:22 #17
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/egenskaber.htm
Her kan du læse en hel del omkring raps olie.
Avatar billede dgs Nybegynder
06. januar 2007 - 13:37 #18
viperine det er noget til et eller andet fysik/kemi rapport, jeg er ikke 100 % klar over det, men der var bare en ven der spurgte om jeg ikke ville hjælpe lidt til med at finde noget info om det, og så kom jeg til at tænke om at jeg altid har fået brugbare svare fra eksperten.dk (vilket jo også var tilfældet denne gang)

larsendrengen kan du ikke også oprette et svar ?
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
08. januar 2007 - 07:23 #19
Jo undskyld mit sene svar