Avatar billede mortenbock Nybegynder
04. januar 2007 - 16:52 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

tilladte tegn i utf-8

Jeg har en side der kører med UTF-8 tegnsæt:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />

nu er jeg så i tvivl om hva der er "tilladt" at bruge af tegn i html kilde på sådan en side.

Må jeg skrive
<p>for søren</p>

eller skal det være
<p>for s&oslash;ren</p>
Avatar billede kalp Novice
04. januar 2007 - 17:03 #1
hvis ikke man må skrive søren så har jeg misforstået brugen af utf-8 :S
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. januar 2007 - 17:07 #2
Hvis den text-editor du bruger til at skrive

  <p>for søren</p>

med, er instillet til UTF-8, så kan du. Men er den indstillet til ISU-8859-1, så vil det ikke se kønt ud.
Avatar billede karmicmind Nybegynder
04. januar 2007 - 17:14 #3
Du kan bruge begge dele.. bare sørg for at indstille din editor til at gemme med samme tegnsæt, som du erklærer i koden..
Avatar billede mortenbock Nybegynder
05. januar 2007 - 08:42 #4
Hmm... nu arbejder jeg med et CMS, så jeg gemmer jo ikke rent fysisk noget dokument. Hvordan kan jeg se hvilket tegnsæt cms'et genererer siderne i?
Avatar billede karmicmind Nybegynder
05. januar 2007 - 12:29 #5
Browseren sender som regel formularer i det tegnsæt dokumentet(med formularen) erklærer..
Se i browserens vis-menu..
Avatar billede roenving Novice
22. januar 2007 - 05:35 #6
Det eneste vigtige er, at _alle_ led i kæden bruger det samme tegnsæt, så det skal gælde database, cms-filer og de resulterende html-sider !-)

-- og så er det vel lukketid ?-)
Avatar billede mortenbock Nybegynder
22. januar 2007 - 11:26 #7
jamen så lukker jeg da :-)

Det ser i hvert fald ud til at gå fint med de tegn, så jeg går ud fra at systemet kører utf-8